Regulamin przeprowadzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej.
Przeprowadzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej
pracowników samorządowych
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Przedmiot Regulaminu
-
Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych określa sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
-
Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników podlegających ocenie.
-
Końcowym wynikiem oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
-
Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 2. Słowniczek
Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:
-
jednostka - jednostka samorządowa, której dotyczy Regulamin,
-
kierownik jednostki - osoba uprawniona do kierowania jednostką,
-
pracodawca samorządowy - podmiot będący stroną umowy o prace lub aktu mianowania,
-
bezpośredni przełożony - osoba kierująca zespołem /kierownik wydziału lub samodzielnego referatu/, która jest upoważniona do dokonania oceny, zwana w Regulaminie oceniającym,
-
ocena - okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrudnienia na stanowisku urzędniczym oraz pracownicy samorządowi mianowani zatrudnieni na stanowisku innym niż urzędnicze ,
-
ocena pozytywna - ocena końcowa obejmująca bardzo dobry, dobry lub zadawalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
-
ocena negatywna - ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
-
oceniany - pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym oraz pracownik samorządowy mianowany zatrudniony na stanowisku innym niż urzędnicze podlegające ocenie,
-
opinia - stanowisko oceniającego, sformułowane w formie pisemnej, dotyczące wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,
-
kryteria - obowiązkowe i do wyboru, określone w Załączniku nr 2 i 3 do Regulaminu, są podstawa do dokonania oceny kwalifikacyjnej.
ROZDZIAŁ II
Tryb dokonywania oceny
§ 3. Rozmowa z ocenianym przed wyborem kryteriów
-
Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym.
-
Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć w terminie nie późniejszym niż 2 dni przed wyborem kryteriów.
-
Celem rozmowy z pracownikiem jest wybór przez oceniającego kryteriów, będących podstawą dokonania oceny kwalifikacyjnej.
-
Przedmiotem rozmowy jest omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków, wynikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
-
W trakcie rozmowy oceniający winien posiłkować się zakresem czynności ocenianego pracownika.
-
Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający analizuje, czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.
-
Obowiązki pracownika samorządowego określone w art. 15 i art. 16 ust 1 ustawy o pracownikach samorządowych to:
-
dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli,
-
przestrzeganie prawa,
-
wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
-
informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
-
zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,
-
zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,
-
zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
-
sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego, z zastrzeżeniem, iż jeżeli w przekonaniu pracownika samorządowego polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia.
-
W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik powinien je wykonać, zawiadamiając jednocześnie odpowiednio Burmistrza albo kierownika jednostki organizacyjnej o zastrzeżeniach.
Pracownikowi samorządowemu nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.
-
W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o jego opinię na temat zakresu zleconych mu obowiązków, o propozycję zmiany, plany zawodowe, chęć dalszego dokształcania itp.
-
Po zakończeniu rozmowy oceniający jest zobowiązany do poinformowania ocenianego o dalszym trybie procedury dokonywania oceny kwalifikacyjnej.
-
Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza notatkę, będącą podstawą do wyboru kryteriów do oceny.
§ 4 Wybór kryteriów
-
Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.
-
Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załączniku nr 2 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.
-
Jeżeli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.
-
Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
-
W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocen winna być prowadzona według uprzednio wybranych kryteriów.
-
Wykaz kryteriów obowiązkowych oceny określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 5. Wyznaczenie terminu oceny
-
Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
-
W przypadku znacznej liczby pracowników, podlegających ocenie bezpośredni przełożony opracowuje harmonogram ocen z uwzględnieniem należytego wypełniania obowiązków bieżących.
§ 6 Wpis do arkusza oceny
Przy wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
§ 7 Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
-
Oceniający przekazuje arkusz oceny kierownikowi jednostki, w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów.
-
Kierownik jednostki może upoważnić do zatwierdzenia wybranych kryteriów
-
W przypadku negatywnej opinii co do zaproponowanych kryteriów oceny kierownik przedstawia uwagi do kryteriów wybranych przez oceniającego i wpisuje je w punkcie II Części B arkusza oceny. Oceniający zobowiązany jest do korekty wybranych kryteriów oraz powtórnej ich weryfikacji przez kierownika jednostki.
-
Kierownik jednostki zatwierdza wybrane kryteria w terminie 7 dni od otrzymania arkusza, co potwierdza imieniem i nazwiskiem oraz podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
-
Po zatwierdzeniu kryteriów oceny oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
-
Fakt zapoznania się kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
§ 8 Rozmowa z ocenianym po wyborze kryteriów - rozmowa oceniająca
-
Po wyborze kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.
-
Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie.
-
Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zleconych mu w okresie, w którym podlegał ocenie oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
-
W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o trudności, jakie napotkał podczas realizacji zadań.
§ 9 Zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§ 10 Sporządzenie oceny na piśmie
Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.
Etap I
-
W części C arkusza oceny oceniający spisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, którym podlegał ocenie.
-
W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.
-
W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, nie wynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.
Etap II
-
W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:
Poziom |
Kryteria oceny |
Bardzo dobry |
Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonywał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. |
Dobry |
Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki, wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B |
Zadawalający |
Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. |
Niezadowalający |
Oceniamy większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. |
Etap III
-
W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową - pozytywną lub negatywną.
-
Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenianego: bardzo dobry, dobry lub zadawalający.
-
Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
§ 11
Poinformowanie o ocenie ocenianego
-
Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzona na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania.
-
Fakt zapoznania się z oceną sporządzona na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.
-
W aktach osobowych pracownika zostaje oryginał arkusza oceny, pracownik zaś otrzymuje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.
ROZDZIAŁ III
Termin dokonywania oceny
§ 12 Zasada ogólna
-
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.
-
Ocena jest sporządzana co najmniej raz na dwa lata.
§ 13 Pierwsza ocena nowego pracownika
-
W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym albo mianowania pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonania pierwszej oceny w ciągu sześciu miesięcy od dnia jego zatrudnienia lub mianowania.
-
Odpowiednio wcześniej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w § 3 Regulaminu.
§ 14.
-
W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako nie-zadawalający) oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny kwalifikacyjnej.
-
Nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie oceny poprzed-niej oceniający jest zobowiązany:
-
przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w § 3 Regulaminu,
-
wybrać z wykazu kryteria, wg zasad określonych w § 4 Regulaminu,
-
wyznaczyć termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok, z zastrzeżeniem, iż ponowna ocena nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od poprzedniej.
-
§ 15 Zmiana terminu oceny
-
W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
-
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej oceniający jest zobowiązany wyznaczyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie .
-
W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 5 Regulaminu.
-
O nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego na piśmie. Wzór powiadomienia o nowym terminie oceny stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu.
-
Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.
ROZDZIAŁ IV
Tryb odwołania od oceny
§ 16
-
Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie (zarówno negatywnej, jak i pozytywnej)
-
Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia doręczenia oceny, z zastrzeżeniem, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia oceny.
-
Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
-
Odwołanie należy składać do kierownika jednostki. Pracownikom, dla których bezpośrednim przełożonym jest kierownik jednostki, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
-
Kierownik jednostki jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w terminie 14 dni od jej doręczenia.
-
O wyniku rozpatrzenia odwołania oceniany zostaje poinformowany pisemnie.
-
Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie poparte dowodami.
ROZDZIAŁ V
Ponowna ocena negatywna
§ 17 Przesłanki ponownej oceny negatywnej
-
W przypadku gdy oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom i w trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko wybrane przez bezpośredniego przełożonego kryteria oceny otrzymuje kwalifikacyjną ocenę negatywną.
-
Ponowną ocenę negatywną oceniający doręcza ocenianemu niezwłocznie, tj. w terminie 7 od dni sporządzenia opinii.
-
Tryb odwołania od oceny negatywnej określa § 16 Regulaminu.
§ 18 Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym
-
W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym pracodawca samorządowy:
-
niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy za wypowiedzeniem, lub
-
odwołuje ze stanowiska.
2. Wzór rozwiązania za wypowiedzeniem stosunku pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym określa załącznik nr 5 do Regulaminu.
§ 19 Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego mianowanego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze
-
W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu mianowanemu zatrudnionemu na stanowisku innym niż urzędnicze pracodawca samorządowy może rozwiązać z nim stosunek pracy za wypowiedzeniem.
-
Okres wypowiedzenia stosunku pracy pracownikowi samorządowemu mianowanemu wynosi trzy miesiące i kończy się ostatniego dnia miesiąca.
-
Decyzję ostateczną podejmuje kierownik jednostki.
ROZDIAŁ VI
Obowiązki dokumentacyjne
§ 20
-
Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.
-
Ocena jest przechowywana w części B akt osobowych ocenianego.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 21
Integralną częścią Regulaminu są Załączniki:
Załącznik nr 1 - Wzór arkusza oceny (aby pobrać kliknij tu)
Załącznik nr 2 - Wykaz kryteriów obowiązkowych (aby pobrać kliknij tu)
Załącznik nr 3 - Wykaz kryteriów do wyboru (aby pobrać kliknij tu)
Załącznik nr 4 - Powiadomienie o nowym terminie oceny (aby pobrać kliknij tu)
Załącznik nr 5 - Rozwiązanie za wypowiedzeniem stosunku pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym (aby pobrać kliknij tu)
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Piotr Tomaszewski Data wytworzenia:
04 paź 2007
Osoba dodająca informacje
Piotr Tomaszewski Data publikacji:
04 paź 2007, godz. 09:29
Osoba aktualizująca informacje
Piotr Tomaszewski Data aktualizacji:
04 paź 2007, godz. 09:33