Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Postanowienie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Trzcińsko-Zdrój, dnia 19.04.2024 r.

Znak: GKOŚ.6220.5.2023.OŚ

Postanowienie

w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm. – dalej ,,kpa”) w związku z art. 63 ust. 1 i 4, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm. - dalej ,,ooś”), a także § 3 ust. 1 pkt 54 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Pana Roberta Kowalskiego pełnomocnika inwestora tj. Chełm Dolny PV Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Powiązkowskiej 44C, 01-797 Warszawa oraz zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie

postanawiam

  1. Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. ,,Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 115 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr 9, 17/1, 21/1, obręb Chełm Dolny, gmina Trzcińsko-Zdrój”.

 

  1. Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ooś ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień:

1. Przedstawić szczegółowy opis wszystkich elementów wchodzących w zakres planowanego przedsięwzięcia, z wyszczególnieniem ich podstawowych funkcji oraz prognozowanych emisji i wpływu na środowisko w fazie budowy i eksploatacji oraz likwidacji. Projektowane zagospodarowanie analizowanego terenu przedstawić na czytelnym załączniku graficznym. Należy również przedstawić zdjęcia całego terenu inwestycyjnego.

2. Załączyć wykonaną przez specjalistę botanika (z udokumentowanym doświadczeniem), w pełnym okresie wegetacyjnym roślin, inwentaryzację flory i siedlisk przyrodniczych, w oparciu o którą należy opisać szatę roślinną terenu inwestycji i jego bezpośredniego sąsiedztwa (300 m od granic terenu inwestycyjnego).

3. Załączyć wyniki rocznej inwentaryzacji przyrodniczej przedstawiającej aktualny sposób wykorzystania analizowanego terenu i jego sąsiedztwa (minimum 500 m od granic terenu inwestycyjnego) przez faunę, w szczególności herpetofaunę i ornitofaunę (miejsca lęgowe i rozrodcze, żerowiska, miejsca bytowania, odpoczynku i migracji). Należy również przedstawić lokalne szlaki migracyjne. Inwentaryzacja powinna zostać wykonana:

- przez doświadczonego specjalistę-przyrodnika (o udokumentowanym doświadczeniu) posiadającego w szczególności szeroką wiedzę herpetologiczną oraz ornitologiczną,

- z zastosowaniem aktualnych wytycznych dla prowadzenia kontroli terenowych (metodyka GIOŚ), w szczególności wybierając odpowiednie punkty obserwacyjne i transekty (zapewniające pełne pole widzenia terenu podlegającego inwentaryzacji oraz jego bezpośredniego sąsiedztwa, umożliwiające wskazanie sposobu wykorzystania terenu przez poszczególne gatunki fauny) oraz stosując dostępne metody dokumentowania uzyskiwanych danych (szczegółowy opis, dokumentacja fotograficzna, naniesienie uzyskanych danych na mapę topograficzną), mających na celu określenie rzeczywistego sposobu wykorzystania analizowanego terenu przez zwierzęta. Inwentaryzacją należy objąć wszystkie okresy fenologiczne gadów i ptaków (migracje wiosenne i jesienne, okres lęgowy, dyspersji polęgowej oraz zimowiska). W dokumentacji należy wprost określić sposób wykorzystania terenu przez poszczególne gatunki (lęgowisko, miejsce rozrodu, żerowisko, miejsce odpoczynku i bytowania w okresie migracji czy zimowisk).

4. Przedstawić zastosowaną metodykę prowadzonych badań terenowych, w tym dokładnych dat, godzin, punktów obserwacyjnych, warunków atmosferycznych panujących w trakcie prowadzonej kontroli terenowej oraz wyników uzyskanych w oparciu o wykonane badania terenowe. Wyniki należy przedstawić zarówno w formie opisowej (jakościowo i ilościowo), wskazując sposób pokrycia terenu inwestycyjnego oraz jego sąsiedztwa przez szatę roślinną i wykorzystywania przez stwierdzone gatunki zwierząt, liczbę obserwowanych osobników, jak również dokumentację fotograficzną oraz w formie czytelnych załączników graficznych, na których zostaną zaznaczone stwierdzone gatunki fauny i flory.

5. Przeanalizować oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze w oparciu o wyniki przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej, tj. stwierdzone gatunki flory, fauny i siedliska przyrodnicze występujące w miejscu realizacji inwestycji i w jego sąsiedztwie.
W analizie oddziaływania należy uwzględnić, m.in.:

- fizyczne skutki realizacji przedsięwzięcia, m.in. zniszczenie, przekształcenie, fragmentację lub izolację siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt;

- wpływ na struktury i procesy ekologiczne, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie siedlisk przyrodniczych oraz populacji roślin i zwierząt;

- wpływ na gatunki chronione i ich siedliska oraz trasy regularnego przemieszczania się zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań,

- utworzenie bariery dla migracji i dyspersji organizmów, ograniczenia obszaru ich występowania;

- wpływ na miejsca rozrodu, żerowiska, miejsca odpoczynku, szlaki migracji (ciągłość i funkcjonowanie korytarzy ekologicznych);

- wpływ a różnorodność biologiczną.

6. W oparciu o wyniki przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej przedstawić rzetelną analizę i określić wpływ planowanej inwestycji na obszary chronione ustanowione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w szczególności na obszar specjalnej ochrony ptaków – Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015 oraz specjalny obszar ochrony siedlisk Gogolice Kosa PLH320038. Oddziaływanie należy przedstawić w odniesieniu do wpływu przedsięwzięcia na przedmioty ochrony tych obszarów. W odniesieniu do obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015 należy przeanalizować zidentyfikowane zagrożenia, cele i działania ochronne oraz szczegółowo odnieść się do zapisów aktualnie obowiązujących dla powyższego obszaru aktów prawnych. Wskazać przewidywane skutki względem przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Gogolice-Kosa PLH320038 oraz obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015 w przypadku nie podejmowania przedsięwzięcia.

7. Przedstawić analizę w zakresie wpływu planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, w kontekście skumulowanym. W analizie (uwzględniając wyniki przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej) należy odnieść się do powodowanej przez inwestycję utraty rozległych terenów rolnych wykorzystywanych przez zwierzęta, jak również bariery przestrzennej w swobodnym przemieszczaniu się zwierząt. Przy określaniu wpływu należy identyfikować zarówno istniejące, jak i projektowane przedsięwzięcia
o podobnym charakterze oraz inne obiekty wielkopowierzchniowe realizowane w granicy obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015, mogące oddziaływać na cele ochrony tego obszaru w powiązaniu z planowanym przedsięwzięciem.

8. Dokonać analizy w zakresie zmniejszenia powierzchni terenów rolnych w granicy analizowanego obszaru, mających szczególne znaczenie żerowiskowe i w trakcie okresu migracji dla przedmiotów ochrony obszarów Natura 2000. Wyliczenia uszczuplenia powierzchni siedliskowych dla przedmiotów ochrony obszarów należy przedstawić w odniesieniu do każdego gatunku stanowiącego przedmiot ochrony danego obszaru Natura 2000 zarówno w odniesieniu do granic całego obszaru, jak również analizując faktyczny wpływ na siedliska populacji lokalnych – analizując biologię danego gatunku względem dostępności siedlisk żerowiskowych, przy czym odległość ta nie powinna być mniejsza niż 2 km od granicy terenu inwestycyjnego.

9. Wskazać i opisać działania oraz możliwe do zastosowania środki mające na celu zapobieganie, minimalizację negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony obszarów Natura 2000, w granicach których realizowane będzie przedsięwzięcie, zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia, adekwatnych do zidentyfikowanych negatywnych oddziaływań. Przedstawić wpływ planowanej inwestycji na spójność i integralność obszarów Natura 2000.

10. Przeprowadzić analizę w zakresie oddziaływania planowanej inwestycji na krajobraz przyrodniczy i krajobraz kulturowy, wskazując zmiany jakie zajdą w istniejącym krajobrazie pod wpływem realizacji inwestycji, uwzględniając także oddziaływanie skumulowane z istniejącymi i projektowanymi obiektami wielkopowierzchniowymi, w tym farmami fotowoltaicznymi. Należy również przedstawić rozwiązania ograniczające negatywny wpływ na zmianę istniejącego krajobrazu.

 

Uzasadnienie

Pan Robert Kowalski pełnomocnik inwestora tj. Chełm Dolny PV Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Powiązkowskiej 44C, 01-797 Warszawa wystąpił do Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: ,,Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 115 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr 9, 17/1, 21/1, obręb Chełm Dolny, gmina Trzcińsko-Zdrój”.

Pismem z dnia 23.01.2024 r. znak: GKOŚ.6220.5.2023.OŚ zawiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w powyższej sprawie.

Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt. 2 ooś uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć, mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany - § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a. Decyzja ta określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 ooś, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Na podstawie art. 64 ust. 1 ooś organ zwrócił się o wyrażenie opinii pismem z dnia 23.01.2024 r. w przedmiocie stwierdzenia potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie:

  1.  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie opinią z dnia 01.02.2024 r. znak: ZNS.9022.2.1.7.2024 stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
  2. Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP opinią z dnia 06.02.2024 r. znak: SZ.ZZŚ.4.4901.19.2024.TB stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pod warunkiem realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zgodnie z treścią zawartą w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
  3.  Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie postanowieniem z dnia 13.02.2024 r. znak: WONS.4220.37.2024.KK stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

Po przeanalizowaniu dokumentów przedłożonych przez inwestora oraz w szczególności biorąc pod uwagę wskazaną powyżej opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój uznał, iż ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia i rodzaje możliwych do wystąpienia oddziaływań zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wykonanie raportu, pozwalającego na dokładne zdefiniowanie bezpośrednich i pośrednich skutków oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko oraz określenia zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji, a tym samym stwierdzenia, czy planowana inwestycja będzie mogła funkcjonować bez szkody dla otoczenia i środowiska.

Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój, postanawiając o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania niniejszego przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o jego oddziaływaniu na środowisko, uwzględnił następujące przesłanki:

 Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy do 115 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Całkowita powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 132 ha, na które składają się grunty orne (RIVa, RIVb, RV, RVI), lasy (LsVI) oraz nieużytki (N). Planowana inwestycja realizowana będzie w granicach działek ewid.  o nr 9, 17/1, 21/1 obr. Chełm Dolny, gmina Trzcińsko-Zdrój. Planowane jest zabudowanie panelami fotowoltaicznymi całej powierzchni działek inwestycyjnych.

Teren przeznaczony pod planowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Inwestycja będzie składać się z paneli fotowoltaicznych, falowników i połączeń elektrycznych paneli, linii kablowych energetyczno-światłowodowych, przyłącza elektroenergetycznego, stacji transformatorowych, stacji elektroenergetycznej GPO, zjazdu, drogi wewnętrznej z placem manewrowym i postojowym oraz innej niezbędnej infrastruktury związanej z budową i eksploatacją elektrowni. Cały teren inwestycyjny zostanie ogrodzony siatką o wys. do 2,5 m.

Teren inwestycyjny stanowią trwałe użytki zielone, częściowo zadrzewione/zakrzewione, z naturalnymi obniżeniami terenu. Na działce o nr ewid. 9 występuje śródpolne oczko wodne. W sąsiedztwie terenu inwestycyjnego występują grunty o podobnym charakterze, grunty orne, lasy, łąki oraz bagna i mokradła.

Najbliższa zabudowa podlegająca ochronie akustycznej usytuowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji – m. Chełm Dolny.

Śródpolne zadrzewienia oraz zakrzewienia pełnią niezmiernie ważną funkcję biocenotyczną tworząc miejsce gniazdowisk oraz miejsce żerowania ptaków i owadów. Stanowią ostoję dla wielu gatunków roślin oraz zwierząt, ponadto są miejscem zdobywania pokarmu, schronienia oraz miejscem do rozrodu i zimowania zwierząt. Zadrzewienia w krajobrazie stanowią istotny element dla migrujących zwierząt związany z bezpiecznym przemieszczaniem się. Śródpolne oczka wodne stanowią miejsce bioróżnorodności i stabilizują równowagę ekologiczną. Są miejscem bytowania oraz rozrodu wielu przedstawicieli fauny, stanowią bazę pokarmową oraz źródło wody do picia. Ponadto retencjonują wodę, wspierając system wód gruntowych, zapobiegając przesuszeniu przyległych terenów i korzystnie wpływają na bilans wody. Takie obszary w głównej mierze nie powinny być zagospodarowywane. Powinny umożliwiać swobodny dostęp dla poszczególnych grup zwierząt.

Powierzchnia terenu inwestycji będzie wynosić ok. 132 ha. i wiązała się będzie z przekształceniem znacznej części terenu. W momencie funkcjonowania przedsięwzięcia nastąpi zmiana warunków siedliskowych co może skutkować wycofaniem się części gatunków dotychczas wykorzystujących teren inwestycyjny oraz wpłynie na ograniczenie dostępu tego terenu dla dużych zwierząt i ograniczenie wykorzystywanej powierzchni. Wpływ planowanego przedsięwzięcia nie będzie ograniczony tylko i wyłącznie do terenu inwestycji, ale również do terenów jej otaczających. Zajętość terenu dotychczas niezagospodarowanego w dłuższej peryspektywie może wpłynąć na zaburzenie migracji zwierząt.

Teren inwestycyjny położony jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków – obszar Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębiańska PLB320015, wyznaczonego w celu ochrony populacji dziko występujących gatunków ptaków oraz zachowania siedlisk warunkujących ich bytowanie. Zgodnie z Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 15 kwietnia 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębiańska PLB320015 (Dz. Woj. Zach. z 2015 r., poz. 1457). Przedmiotami ochrony dla ww. obszaru są następujące gatunki: bocian czarny, gęgawa, gągoł, kania czarna, kania ruda, bielik, błotniak stawowy, rybołów, żuraw, puchacz, zimorodek. Wśród zidentyfikowanych zagrożeń dla przedmiotów ochrony, dla których inwestycja może stanowić zagrożenie (załącznik nr 3 do zarządzenia) są: dla gęgawy – produkcja energii słonecznej (C03.02) poprzez budowę farm fotowoltaicznych na powierzchniach lęgowiskowych i żerowiskowych; dla bielika – śmierć lub uraz w wyniku kolizji (G05.11) natomiast w stosunku do żurawia – zaniechanie/brak koszenia (A03.03), zarzucenie pasterstwa, brak wypasu (A04.03) czy śmierć lub uraz w wyniku kolizji (G05.11). W związku z powyższym w raporcie należy przeanalizować wpływ przedsięwzięcia na ww. przedmioty ochrony, przy uwzględnieniu zapisów ww. zarządzenia, w tym istniejących i potencjalnych zagrożeń oraz celów działań ochronnych w stosunku do siedlisk ww. gatunków. W odniesieniu do bielika należy wskazać, czy lokalizacja farmy fotowoltaicznej może negatywnie oddziaływać na jego populację np. poprzez płoszenie osobników.

Na obszarze działek inwestycyjnych realizowany był plan rolnośrodowiskowy w ramach PROW 2014-2020, obejmujący pakiet 4 – cenne siedliska i zagrożone gatunki ptaków na obszarach Natura 2000, w wariancie 4,5 – półnaturalne łąki świeże. Celem tego pakietu jest utrzymanie bądź przywrócenie właściwego stanu lub zapobieganie pogarszaniu się stanu cennych siedlisk przyrodniczych określonych według typów siedlisk klasyfikacji Dyrektywy Siedliskowej, chronionych w ramach sieci Natura 2000 oraz innych cennych przyrodniczo siedlisk występujących na łąkach i pastwiskach, poprzez stosowanie tradycyjnych i ekstensywnych sposobów użytkowania poszczególnych siedlisk oraz siedlisk leżących poza obszarami Natura 2000.

Teren inwestycji zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru Natura 2000 tj. specjalnego obszaru ochrony siedlisk Gogolice-Kosa PLH320038, wyznaczonego w celu trwałej ochrony siedlisk przyrodniczych i populacji zagrożonych wyginięciem innych niż ptaki lub w celu odtworzenia właściwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych lub właściwego stanu gatunków. W odległości 50 m od granic terenu inwestycyjnego (w kierunku północnym) znajdują się strefy żółwia błotnego, będącego przedmiotem ochrony ww. obszaru Natura 2000. Lokalizacja farmy fotowoltaicznej może negatywnie oddziaływać, poprzez utratę potencjalnych lęgowisk, możliwe zranienie lub zabijanie osobników podczas koszenia farmy lub mycia paneli przez poruszające się pojazdy.

Aby oszacować wpływ przedsięwzięcia na środowisko, należy w raporcie uszczegółowić zakres analizowanego przedsięwzięcia, uwzględniając wszystkie elementy inwestycji (łącznie z innymi docelowo przewidywanymi obiektami budowlanymi, powiązanymi z przedmiotowym przedsięwzięciem), określić skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji.

Należy przeprowadzić szczegółowe badania terenowe pod kątem pokrycia terenu pod inwestycję i jego sąsiedztwa szatą roślinną oraz określić rzeczywiste, aktualne wykorzystanie terenu inwestycji oraz sąsiednich terenów przez poszczególne gatunki zwierząt, w tym stanowiące przedmioty ochrony dla ww. obszarów Natura 2000. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej należy przedstawić na czytelnych mapach w odpowiedniej skali, umożliwiającej właściwe zaprezentowanie zebranych danych. Na mapach tych powinna być także widoczna lokalizacja poszczególnych elementów inwestycji oraz elementów infrastruktury towarzyszącej. Inwentaryzacja powinna także określić wpływ inwestycji na zniszczenie, przekształcenie, fragmentację lub izolację siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt oraz zmiany tras przelotów ptaków, trasy migracyjne, w tym tereny odpoczynku czy żerowiska.

W trakcie ww. analiz należy wziąć także pod uwagę wpływ planowanej inwestycji na spójność i integralność obszarów Natura 2000.

Należy dokonać oceny wpływu przedsięwzięcia na różnorodność biologiczną badanego terenu, uwzględniając bogactwo gatunkowe oraz zróżnicowanie siedlisk i ekosystemów oraz przedstawić metodykę przeprowadzonych badań terenowych, wskazać i opisać działania i możliwe do zastosowania środki zapobiegania, minimalizacji negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji oraz likwidacji przedsięwzięcia.

W raporcie należy przeprowadzić analizę w zakresie wpływu planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze, na obszary chronione, w kontekście skumulowanym zgodnie ze wskazaniami postanowienia.

W analizie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na krajobraz należy odnieść się do spójności przestrzennej inwestycji między terenami rolniczymi, wskazując rozwiązania ograniczające negatywny wpływ inwestycji na zmiany tego krajobrazu.

Informacje zawarte w raporcie powinny zostać opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i uwzględniać obecnie obowiązujące przepisy prawa, natomiast poszczególne zagadnienia określone w zakresie raportu należy przedstawić w sposób czytelny, poparty stosownymi analizami, załącznikami w formie graficznej oraz dokumentacją fotograficzną. Określenie w raporcie oddziaływania planowanej inwestycji w odniesieniu do poszczególnych komponentów środowiska, powinno stanowić podstawę do wskazania działań minimalizujących wpływ inwestycji na środowisko.

          

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

 

Pouczenie:

Na podstawie art. 65 ust. 2 ooś, na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przedkłada się w 4 egz. wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych.

 

Otrzymuje:

  1. Robert Kowalski, Biuro Projektów Ekologicznych ,,EkoProjekt”, ul. Łódzka 56, 97-300 Piotrków Trybunalski – Pełnomocnik.
  2. Strony postępowania – zgodnie z art. 49 kpa.
  3. Referat OŚ.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie.
  2. Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP.
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie.

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Monika Sawicka

Data wytworzenia:
26 kwi 2024

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
26 kwi 2024, godz. 11:30

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
26 kwi 2024, godz. 11:30