Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

                                                                                            Trzcińsko-Zdrój, dnia 23.11.2022 r.

Znak: GKOŚ.6220.4.2022.OŚ

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82 ust. 1 pkt 1 lit a, b, c i pkt 2 lit. c, art. 85 ust. 1 i  2 pkt 1, oraz art. 77 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) dalej: ,,ooś”, a także na podstawie § 2 ust. 1, pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) zgodnie z art. 104, art. 107  §  1-3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 późn. zm.) – dalej: ,,kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Rozbudowie istniejącego zakładu  o instalację do przetwarzania odpadów budowlanych wraz z infrastrukturą towarzyszącą – część dz. nr 392/10 i część dz. nr 390/1 obręb Czarnołęka” po uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Szczecinie, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

 

ustalam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia

polegającego na rozbudowie istniejącego zakładu o instalację do przetwarzania odpadów budowlanych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i jednocześnie

 określam następujące warunki:

  1.  
  2. Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
    1. Instalację do przetwarzania odpadów budowlanych zlokalizować w północno-zachodniej części zakładu.
    2. W ramach przygotowania terenu pod instalację zrealizować następujące elementy zgodnie z rys. 1 zał. do raportu ooś:
      • płytę żelbetową o powierzchni ok. 2100 m2 wraz z odwodnieniem,
      • 2 zbiorniki bezodpływowe na ścieki przemysłowe o pojemności ok. 32 m³ każdy,
      • mur oporowy o wysokości ok. 2,5 m wzdłuż północnej i częściowo północno-zachodniej granicy placu,
      • niezbędne utwardzenia terenu w bezpośrednim otoczeniu placu.
    3. Maszyny takie jak mobilny przesiewacz i kruszarkę posadowić w wyznaczonych miejscach utwardzonego placu, bez możliwości przemieszczania w inne rejony zakładu.
    4. Odpady przyjmowane do przetworzenia oraz produkty pochodzące z odzysku gromadzić w pryzmach na wydzielonych placach magazynowych.
    5. Prowadzić jakościową kontrolę przyjmowanych odpadów pod kątem zanieczyszczenia substancjami niebezpiecznymi. Do przetwarzania przyjmować wyłącznie gruz betonowy, ceglany, ziemię i glebę, spełniające wymagania klasyfikacji odpadów o kodach 17 01 01, 17 01 02, 17 05 04 wymienionych w Katalogu odpadów.
    6. Tankowanie i doraźne naprawy sprzętu mechanicznego prowadzić wyłącznie na utwardzonym placu.
    7. Wody opadowe z placu magazynowego oraz terenów utwardzonych odprowadzać do zbiorników bezodpływowych jako ścieki przemysłowe, poprzez piaskownik,                 a następnie separator koalescencyjny zintegrowany z osadnikiem.
    8. Zapewnić regularny odbiór wytworzonych odpadów i przekazywać je tylko podmiotom posiadającym stosowne uregulowania prawne w zakresie gospodarki odpadami.
  3. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1 ustawy ooś należy uwzględnić uwarunkowania określone w pkt I.
  4. Należy zrealizować następujące działania dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
    1. Ograniczać pracę urządzeń powodujących pylenie podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych – suchej i wietrznej pogody.
    2. Zabezpieczać plandekami środki transportu przewożące materiały sypkie.
    3. Wyłączać silniki urządzeń, które nie pracują w danej chwili.
    4. Kontrolować pracę poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia – prowadzić stałe przeglądy, na bieżąco usuwać ewentualne usterki.
    5. W przypadku wycieku olejów ze sprzętu budowlanego i transportowego natychmiast neutralizować zanieczyszczoną powierzchnię ziemi, poprzez zastosowanie odpowiednich materiałów sorpcyjnych, a następnie zanieczyszczony materiał przekazać do unieszkodliwiania.
    6. Utrzymywać czystość i porządek wokół terenu zakładu, nie dopuszczać do przemieszczania się zanieczyszczeń poza jego granice, usuwać z dróg dojazdowych rozwleczoną ziemię/błoto.
  5.    Nie nakładam obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14 i 18 ustawy ooś dla przedmiotowej inwestycji.

Charakterystyka przedsięwzięcia, zgodnie z art. 82 ust. 3 ooś, stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, będący jej integralną częścią.

UZASADNIENIE

Spółdzielnia Usług Rolnych Rol-Bud z siedzibą w m. Trzcińsko-Zdrój, wystąpiła do Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: ,,Rozbudowie istniejącego zakładu o instalację do przetwarzania odpadów budowlanych wraz z infrastrukturą towarzyszącą – część  dz. nr 392/10 i część dz. nr 390/1 obręb Czarnołęka”.

Do wniosku zgodnie z art. 74 ust. 1 ooś dołączono poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, obejmujący przewidywany teren, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wypis z rejestru gruntów i raport wraz z jej zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych. We wniosku i w raporcie przedsięwzięcia zostały zawarte informacje charakteryzujące planowane przedsięwzięcie.

Na podstawie art. 61 § 4 kpa oraz w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 ooś stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój, w związku z czym na podstawie art. 73 ust. 1 ooś oraz w oparciu o złożony wniosek wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (obwieszczenie z dnia 26.07.2022 r. znak sprawy GKOŚ.6220.4.2022.OŚ).

Przedmiotowe przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 2 ust. 1, pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839).

W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia organ zwrócił się o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia pismem z dnia 26.07.2022 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, oraz zasięgnięcie opinii Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Szczecinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem z dnia 26.08.2022 r. na podstawie art. 50 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego wezwał wnioskodawcę do pisemnego złożenia uzupełnień i wyjaśnień w przedłożonym raporcie.

Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój mając powyższe na uwadze pismem znak: GKOŚ.6220.4.2022.OŚ z dnia 01.09.2022 r. wezwał inwestora, wskazując 14 dni (liczonych od dnia otrzymania wezwania) na złożenie stosownych wyjaśnień.

Wyjaśnienia i uzupełnienia wskazanych kwestii wpłynęły do tut. Urzędu w dniu 05.09.2022 r. i zostały przekazane Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie wraz z pismem z dnia 06.09.2022 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie pismem nr ZNS.9022.2.3.4.2022 z dnia 25.08.2022 r. zaopiniował pozytywnie realizację przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP postanowieniem z dnia 31.08.2022 r. znak: SZ.RZŚ.4360.1.22.2022.EB uzgodnił realizację ww. przedsięwzięcia i określił jednocześnie warunki.

Postanowieniem z dnia 29.09.2022 r. nr WONS.4221.68.2022.MM Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki.

Na podstawie art. 10 § 1 kpa zawiadomieniem - obwieszczeniem z dnia 03.10.2022 r. poinformowano strony o zebranym materiale dowodowym. We wskazanym terminie żadna ze stron nie wniosła uwag.

Zgodnie z art. 37 ooś organ prowadzący postępowanie, rozpatruje uwagi i wnioski złożone w związku z udziałem społeczeństwa. Organ zgodnie z art. 79 ust. 1 ooś zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu. Obwieszczeniem zawiadomiono wszystkich zainteresowanych o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, składania uwag i wniosków w formie pisemnej, elektronicznej (um@trzcinsko-zdroj.pl) i ustnej, w terminie 30 dni, tj. od dnia 02 września 2022 r. do dnia 02 października 2022 r. We wskazanym terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od społeczeństwa.

Biorąc pod uwagę, przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę i ocenę bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko (w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposoby zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, przedłożonego raportu jak również poprzez uzyskanie opinii oraz uzgodnień, tutejszy organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez Wnioskodawcę wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach, oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów  o ochronie środowiska.

Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój przeanalizował uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 ooś, poprzez przedłożone przez wnioskodawcę materiały, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie i Dyrektora Zarządu Zlewni  w Szczecinie PGW WP oraz uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Szczecinie.

Po przeanalizowaniu szczególnych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ooś, ustalono realizację ww. przedsięwzięcia, określając jednocześnie następujące warunki:

Instalację do przetwarzania odpadów budowlanych zlokalizowana będzie w północno-zachodniej części działki nr 390/1.

Przygotowanie terenu pod instalacje będzie obejmować wykonanie płyty żelbetowej o powierzchni 2100 m², na której znajdować się będą: miejsce dowozu, rozładunku i magazynowania dostarczonych odpadów oraz wydzielone miejsca dla przesiewacza, kruszarki oraz przetworzonych odpadów z podziałem na frakcje. Plac przetwarzania odpadów zostanie odwodniony poprzez korytka drogowe, znajdujące się po jego południowej stronie. Od strony północnej i częściowo zachodniej przewidziano budowę muru oporowego o wysokości ok. 2,5 m. Pomiędzy placem a zachodnią granicą dz. nr 392/10 zostaną zlokalizowane 2 zbiorniki na ścieki przemysłowe o pojemności ok. 32 m³ każdy. Inwestycja wymagać będzie również wykonania nawierzchni utwardzonej po południowej stronie placu (o pow. ok. 320 m²) oraz częściowej wymiany nawierzchni utwardzonej na betonowe płyty (o pow. ok. 210 m²), a także przebudowy instalacji oświetleniowej kolidującej z projektowaną inwestycją.

Przesiewacz i kruszarka szczękowa posadowione zostaną w centralnej części placu i nie przewiduje się ich pracy poza wyznaczonym miejscem. Przesiewacz będzie służył do przesiewania pozyskanego odpadu budowlanego z wykopów i rozbiórek, przystosowany jest również do pracy z kruszywami, piaskiem, żwirem czy humusem. Maszyna przesiewa dostarczony odpad i dzieli go na 2 frakcje: 8,0-200 mm i 0- 0,8 mm. Kruszarka szczękowa zajmowała się będzie kruszeniem przesianego odpadu o frakcji 8,0-200 mm i odpadów tej wielkości przywiezionych bezpośrednio z zewnątrz niepodlegających przesiewaniu.

Wszystkie odpady przeznaczone do przetworzenia, jak również po przetworzeniu, będą magazynowane w sposób selektywny, uniemożliwiający ich zmieszanie w pryzmach na wydzielonych placach magazynowych.

Przesiane odpady magazynowane będą w dwóch frakcjach: przesiany odpad nadwymiarowy 8,0 mm - 200 mm i przesiany odpad drobny (praktycznie czysta ziemia) 0 – 0,8 mm. Przesiany odpad drobny, nie jest poddawany dalszej obróbce, będzie wywożony do docelowego miejsca odbioru, natomiast przesiany odpad nadwymiarowy wraz z kamieniami oraz czysty gruz betonowy (kod 17 01 01, nie poddawany przesiewaniu) będą kruszone w mobilnej kruszarce szczękowej. Przetworzony (rozkruszony) odpad magazynowany będzie w podziale na frakcje do 0,31 mm i 0,63 mm. Po przetworzeniu odpady będą poddawane badaniom pod kątem spełnienia norm określających właściwości kruszyw i ich przydatności do dalszego wykorzystania.

Odpady nadające się do przetwarzania będą przywożone wraz z dokumentami potwierdzającymi ich rodzaj oraz ilość. Klasyfikacja odpadów wykonywana będzie w miejscu ich wytworzenia (na budowie przez inwestora), przed załadowaniem na samochód lub w momencie przyjmowania na teren placu do przetwarzania odpadów - wykwalifikowany pracownik będzie sprawdzał dokumenty przywiezionych odpadów (ich właściwej kwalifikacji przez poprzedniego posiadacza odpadów) ze stanem faktycznym i decydował o ich przyjęciu, w związku z tym w niniejszym postanowieniu zobowiązano inwestora do jakościowej kontroli przyjmowanych odpadów, niezanieczyszczonych odpadami, bądź substancjami niebezpiecznymi.

Naprawy sprzętu mechanicznego oraz tankowanie prowadzone będą wyłącznie na utwardzonym placu.

Mieszanina wód opadowych z odciekami z projektowanego placu przetwarzania odpadów, w tym placów magazynowych odpadów, odprowadzana będzie do szczelnych zbiorników bezodpływowych o łącznej pojemności ok. V= 64  m³. Ścieki przemysłowe przed zrzutem będą wstępnie oczyszczone w piaskowniku, a następnie w separatorze koalescencyjnym zintegrowanym z osadnikiem. Ilość ścieków przemysłowych, kształtować się będzie na poziomie ok. Qmax. przem = 29,23 [dm³/s]. Wody opadowe z połaci dachowych, istniejących na terenie inwestycji obiektów budowlanych (niewchodzących w skład planowanej instalacji) będą odprowadzana jak dotychczas, powierzchniowo na tereny nieutwardzone.

Należy prowadzić regularny odbiór wytworzonych odpadów i przekazywać je tylko podmiotom posiadającym stosowne uregulowania prawne w zakresie gospodarki odpadami.

Pracę kruszarki i przesiewacza należy ograniczyć w niekorzystnych warunkach, podczas suchej i wietrznej pogody.

Środki transportu przewożące materiały sypkie należy zabezpieczyć plandekami.

Stosowane maszyny i urządzenia wyposażone w silniki spalinowe powinny charakteryzować się dobrym stanem technicznym i spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. nr 202, poz. 1681). Należy prowadzić ich stałe przeglądy i na bieżąco usuwać ewentualne usterki.

Zaplecze budowy oraz parking maszyn budowlanych należy zabezpieczyć przed ryzykiem zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Na terenie zaplecza powinny być dostępne substancje do ewentualnego neutralizowania wycieków z maszyn i urządzeń. Aby zapobiec negatywnemu oddziaływaniu prac budowlanych na środowisko, należy zachować reżim technologiczny, starannie sprawdzać stan techniczny pracujących maszyn budowlanych i transportowych. W przypadku awarii maszyn lub urządzeń i wycieku oleju lub substancji ropopochodnych, należy jak najszybciej usunąć awarię i przywrócić naturalne warunki gruntowe poprzez usunięcie zanieczyszczonej warstwy glebowej, a powstały odpad przekazać do unieszkodliwienia.

Wokół terenu zakładu należy utrzymać czystość i porządek. Rozwleczoną ziemię/błoto należy usuwać z dróg dojazdowych.

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a. Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,                           a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie.

Miejsce planowanego przedsięwzięcia zlokalizowane jest w gminie Trzcińsko-Zdrój, na terenie dz. nr 392/10 i 390/1 obręb Czarnołęka. Przedmiotowe nieruchomości są w wieczystym użytkowaniu Spółdzielni Usług Rolnych Rol-Bud, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie budowy i remontów dróg, chodników, sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Zakład znajduje się poza obszarem zabudowy mieszkaniowej, od wschodu sąsiaduje z drogą powiatową (ul. Ceglana), z pozostałych stron - z terenami wykorzystywanymi rolniczo. Na przedmiotowym terenie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

b. Powiązań z innymi przedsięwzięciami.

W najbliższej okolicy nie ma prowadzonej działalności, która mogłaby prowadzić do kumulowania oddziaływań z pracą zakładu.

c. Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody                               i powierzchni ziemi.

Planowane przedsięwzięcie nie zmieni w sposób zasadniczy krajobrazu, gdyż będzie zlokalizowane na terenie przekształconym antropogenicznie, wykorzystywanym do prowadzenia działalności gospodarczej.

 

d. Emisji występowania innych uciążliwości.

Praca instalacji związana będzie z emisją zanieczyszczeń do powietrza i hałasu do środowiska. Stan zanieczyszczenia powietrza obliczono w kontekście skumulowanym, tj. planowanego przedsięwzięcia i istniejącego zagospodarowania terenu całej Spółdzielni. Emisja gazów lub pyłów do powietrza atmosferycznego będzie: zorganizowana – z istniejącej kotłowni, niezorganizowana, pochodząca z ruchu samochodów poruszających się po terenie zakładu, spalania paliw w maszynach i urządzeniach, z procesu załadunku i rozładunku, kruszenia i przesiewania odpadów, z betoniarni (zbiornik cementu i węzeł betoniarski). Dla tlenków azotu NO2 i pyłu zawieszonego PM 10, tj. zanieczyszczeń decydujących o uciążliwości inwestycji, wykonano obliczenia stężeń w pełnej siatce obliczeniowej. Obliczenia prognozowanego zasięgu rozprzestrzeniania się wykonano programem komputerowym TAR1, TAR2, TAR3 i TAR4. Z przeprowadzonej analizy rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń gazowych i pyłowych wynika, że przedsięwzięcie nie będzie powodowało przekroczeń dopuszczalnych norm ochrony powietrza, zatem nie będzie uciążliwe dla środowiska.

 

e. Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.

Ze względu na występowanie korzystnych warunków środowiskowych, w tym brak zagrożeń osuwiskowych oraz położenie poza obszarami zagrożenia powodziowego, w miejscu planowanego przedsięwzięcia nie występuje zagrożenie katastrofą naturalną. Ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej jest głównie związane ze zdarzeniami losowymi, których możliwość wystąpienia jest trudna do przewidzenia. W celu zminimalizowania wystąpienia takich zdarzeń, obiekty budowlane i instalacje znajdujące się na terenie należy użytkować                        w sposób zgodny z ich przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać je w należytym stanie technicznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia ich właściwości użytkowych i sprawności technicznej.

f. Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko.

W fazie budowy powstawać będą odpady głównie z grupy 15 i 17 katalogu odpadów oraz niesegregowane odpady komunalne, które zostaną zagospodarowane zgodnie  z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Przetwarzanie odpadów prowadzone będzie metodą: R5, jako recykling lub odzysk innych odpadów nieorganicznych, R12 - wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek  z procesów wymienionych w pozycji R1-R11). W procesie odzysku R5 nastąpi utrata statusu odpadu w instalacji. Powstający produkt gotowy – kruszywo lub przesiana gleba i ziemia - są powszechnie stosowane przez firmy budowlane przy budowie dróg, fundamentów, mieszanek betonowych, wałów i poboczy i na inne cele budowlane. Proces R12 będzie miał zastosowanie, gdy po przetworzeniu odpadów inwestor nie uzyska pełnowartościowego produktu. Wówczas odpady będą przekazywane do zagospodarowania podmiotom lub osobom fizycznym zgodnie z obowiązującymi przepisami.

g.  Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji.

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie zakłada się wystąpienia znaczącego negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych – uwzględniające:

  1. Obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w  tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek.

Obszar realizacji przedsięwzięcia nie jest siedliskiem wodno-błotnym, nie graniczy z mokradłami, nie stanowi ekosystemu zależnego od wód.

  1. Obszary wybrzeży i środowisko morskie.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest usytuowane na obszarach wybrzeży i nie będzie oddziaływać na środowisko morskie.

  1. Obszary górskie lub leśne.

W fazie realizacji nastąpi likwidacja roślinności w granicach obszaru inwestycji. Na obszarze inwestycji nie występują tereny leśne.

  1. Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Planowana inwestycja położona jest:

- poza obszarem Głównego Zbiornika Wód Podziemnych,

- poza obszarem ochronnym zbiorników śródlądowych,

- poza strefami ochronnymi ujęć wód powierzchniowych i podziemnych,

- poza obszarem wyznaczonym do celów rekreacyjnych,

- w granicach prawnych form ochrony przyrody.

  1. Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody.

Miejsce realizacji przedsięwzięcia znajduje się w granicach obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015 oraz w otulinie Cedyńskiego Parku Krajobrazowego.

Ostoja Witnicko-Dębniańska zajmuje część lasów województwa lubuskiego, położonych na północ od rzeki Warty, porastających strefę krawędziową jej doliny oraz przylegający do nich dość zwarty kompleks leśny zajmujący środkową, zachodniopomorską część ostoi, a także mozaikę gruntów rolnych, oczek śródpolnych i mniejszych jezior, zadrzewień i fragmentów leśnych zawartych pomiędzy miejscowościami Warnice i Trzcińsko-Zdrój. Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 15 kwietnia 2015 r. został ustanowiony plan zadań ochronnych. Przedmiotami ochrony w obszarze są gatunki ptaków i ich siedliska: bocian czarny, gęgawa, gągoł, kania czarna, kania ruda, bielik, błotniak stawowy, rybołów, żuraw, puchacz, zimorodek. Omawiana inwestycja, ze względu na lokalizację, skalę i charakter nie wpisuje się w zagrożenia wynikające z planu. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie dojdzie do zajęcia nowych terenów wykorzystywanych przez przedmioty ochrony w obszarze, ingerencji w ich siedliska. Usytuowanie zakładu bezpośrednio przy drodze, w relatywnie niewielkiej odległości od obszarów zwartej zabudowy mieszkaniowej, brak w bezpośrednim otoczeniu kompleksów zadrzewień, cieków i zbiorników wodnych oraz miejsc podmokłych sprawia, że otoczenie zakładu również nie stanowi miejsca atrakcyjnego dla ptaków. W promieniu do ok. 4 km brak jest stref ochronnych ptaków wymagających ochrony strefowej. Podczas przeprowadzonej wizji terenowej na terenie zakładu odnotowano występowanie pospolitych gatunków ptaków: sroki, wróbla, wrony siwej, grzywacza, kopciuszka, bogatki, kosa. Teren zakładu jest ogrodzony, w związku z tym nie jest dostępny dla zwierząt. W rejonie przedsięwzięcia nie zaobserwowano stanowisk chronionych gatunków flory oraz siedlisk przyrodniczych z Załącznika I Dyrektywy Siedliskowej. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w wyniku realizacji inwestycji nie nastąpi ubytek wartości przyrodniczej terenu.

Otulina, nie będąca formą ochrony przyrody, jest obszarem ustanawianym w celu zabezpieczenia walorów parku krajobrazowego przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka. Teren przedsięwzięcia jest zlokalizowany w odległości ok. 14 km od granicy Cedyńskiego Parku Krajobrazowego, z tego też względu nie oddziałuje na cele ochrony Parku.

                   f)  Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach o przekroczonych standardach jakości środowiska.

                 g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia oraz w zasięgu jego oddziaływania nie występują żadne zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

                  h) Gęstość zaludnienia.

Przedsięwzięcie realizowane częściowo na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój, w której gęstość zaludnienia wynosi 31,9 os/km².

                  i) Obszary przylegające do jezior.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie przylega do jezior, jednakże znajduje się w obszarze zlewni jednolitej części wód powierzchniowych.

                  j) Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Teren inwestycji położony jest poza obszarami uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.

                 k) Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe.

- kod: RW600023191859 -Rurzyca od źródeł do Kalicy Przedmiotowa JCWP to silnie zmieniona część wód charakteryzująca się złym stanem ogólnym. Stwierdzono, iż osiągnięcie celów środowiskowych dla ww. JCWP jakimi są osiągnięcie dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego, jest zagrożone.

Natomiast ww. JCWPd charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i chemicznym, dla której nie stwierdzono ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest utrzymanie dobrego stanu ilościowego i dobrego stanu chemicznego.

  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania.
  1. Zasięg oddziaływania – obszar geograficzny i liczba ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Zakład znajduje się poza obszarem zabudowy mieszkaniowej, od wschodu sąsiaduje z drogą powiatową (ul. Ceglana), z pozostałych stron - z terenami wykorzystywanymi rolniczo. Gęstość zaludnienia w gminie Trzcińsko Zdrój wynosi około 31,9 os/km².

  1. Transgraniczny charakter oddziaływania na poszczególne elementy przyrodnicze.

Z uwagi na charakter inwestycji oraz odległość wyklucza się możliwość oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na obszary położone poza granicami Polski, zarówno na etapie realizacji, eksploatacji, jak i rekultywacji.

  1. Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania.

Nie przewiduje się nadmiernego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej w związku z realizacją i eksploatacją planowanego przedsięwzięcia.

  1. Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie związane z emisją hałasu do środowiska, emisją gazów i pyłów do powietrza oraz odpadów i ścieków. Wymienione emisje wystąpią na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji.

  1. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania.

Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko wystąpi na etapie użytkowania i likwidacji. Na etapie jego likwidacji będzie podobne do jego oddziaływania na etapie użytkowania.

  1. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Z uwagi na dotychczasowe zagospodarowanie terenu nie przewiduje się kumulacji oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

  1. Możliwość ograniczenia oddziaływania.

Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem istniejącego użytkowania terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcia, nie wpłynie na zagrożenie środowiska, w szczególności na zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego. Jakość oraz zdolność do samooczyszczania środowiska, zasobów naturalnych i krajobrazowych zostaje zachowana.

Po przeanalizowaniu stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP oraz uwag społeczeństwa tut. organ  stwierdza, że realizacja planowanego przedsięwzięcia jak i jego późniejsze funkcjonowanie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko przyrodnicze terenu inwestycji i jego sąsiedztwa.

 

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

 

Pouczenie

1. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium odwoławczego w Szczecinie, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

2. Zgodnie z art. 127a kpa, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

4. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji,  o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ooś.

5. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ooś, złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia, o których mowa w punkcie 4 pouczenia, następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem art. 72 ust. 4 i 4b

 ooś.

6. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy, o których mowa w art. 86  ustawy ooś.

 

Załącznik:

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. Wnioskodawca.

3. Strony postępowania zgodnie z art. 49 kpa – przez obwieszczenie.

4. Referat GKOŚ a/a.

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie.

2. Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW Wody Polskie.

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Monika Sawicka

Data wytworzenia:
24 lis 2022

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
24 lis 2022, godz. 14:49

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
24 lis 2022, godz. 14:49