Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Trzcińsko-Zdrój, dnia 25.06.2021r.

Znak: GKOŚ.6220.1.2021.OŚ

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm. - dalej ,,ooś”), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U z 2019 r. poz. 1839) zgodnie z art. 104, oraz art. 107 § 1-3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku Projekt-Solartechnik Development Sp. z o.o., ul. Barlickiego, 97-200 Tomaszów Mazowiecki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Budowie farmy fotowoltaicznej ,,Rosnowo” o mocy 3 MW na działce nr ewid. 126/2 w obrębie Rosnowo, gm. Trzcińsko-Zdrój, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie z dnia 20.05.2021 r. nr WONS-OŚ.4220.183.2021.AJ.2, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie z dnia 20.04.2021 r. nr ZNS.9022.2.1.18.2021, oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 16.04.2021 r. nr SZ.ZZŚ.4.4360.71.2021.JP

 

stwierdzam

 

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przedsięwzięcia polegającego na: Budowie farmy fotowoltaicznej ,,Rosnowo” o mocy 3 MW na działce nr ewid. 126/2 w obrębie Rosnowo, gm. Trzcińsko-Zdrój

  2. charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach , będący jej integralną częścią

 

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 26.02.2021 r. (data wpływu) firma Projekt-Solartechnik Development Sp. z o.o., ul. Barlickiego, 97-200 Tomaszów Mazowiecki wystąpiła do Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającej na: Budowie farmy fotowoltaicznej ,,Rosnowo” o mocy 3 MW na działce nr ewid. 126/2 w obrębie Rosnowo, gm. Trzcińsko-Zdrój.

Na podstawie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego pismem z dnia 10.05.2021 r. wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 24.03.2021 r. uzupełniono wniosek.

Do wniosku zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy ooś dołączono poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, obejmujący przewidywany teren, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych. We wniosku i w karcie informacyjnej przedsięwzięcia zostały zawarte informacje charakteryzujące planowane przedsięwzięcie.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój.

W toku trwania procedury stwierdzono, że kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Tym samym zgodnie z ww. rozporządzeniem zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

Na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego organ wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.

Wypełniając dyspozycję art. 64 ust. 1 ustawy ooś tut. organ wystąpił w dniu 16 stycznia 2020 r. pismem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Szczecinie o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Opinią nr SZ.ZZŚ.4.4360.71.2021.JP z dnia 16.04.2021 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW WP wydał opinię stanowiącą, iż dla omawianego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pod warunkiem realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zgodnie z treścią zawartą w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniami.

Opinią nr ZNS.9022.2.1.18.2021 z dnia 20.04.2021 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem z dnia 22.04.2021 r. na podstawie art. 50 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego wezwał wnioskodawcę do określenia czy realizacja inwestycji będzie wymagała usunięcia drzew (do pisemnego złożenia wyjaśnień i uzupełnień do przedłożonej KIP).

Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój mając powyższe na uwadze pismem znak: GKOŚ.6220.1.2021.OŚ z dnia 28.04.2021 r. wezwał inwestora, wskazując 21 dni (liczonych od dnia otrzymania wezwania) na złożenie stosownych wyjaśnień.

Organ prowadzący postępowanie zawiadomieniem z dnia 28.04.2021 r. poinformował również o powyższym strony przedmiotowej sprawy, zawiadamiając jednocześnie , że zgodnie ze wskazaniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, przedmiotowa sprawa zostanie rozpatrzona przez organ opiniujący w ciągu 14 dni od daty złożenia niezbędnych wyjaśnień i uzupełnień do przedłożonej KIP. Strony zostały także pouczone o przysługującym im prawie do wniesienia ponaglenia.

Wyjaśnienia i uzupełnienia wskazanych kwestii wpłynęły do tut. Urzędu w dniu 04.05.2021 r. i zostały przekazane Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie wraz z pismem z dnia 06.05.2021 r.

Pismem z dnia 20.05.2021 r. nr WONS-OŚ.4220.183.2021.AJ.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wskazując jednocześnie konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków zawartych w wyrażonej opinii.

Na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego zawiadomiono strony o zebranym materiale dowodowym we wskazanym terminie, żadna ze stron nie wniosła uwag.

Biorąc pod uwagę, przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę i ocenę bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko (w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii, tutejszy organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach, oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój przeanalizował uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, poprzez przedłożone przez wnioskodawcę materiały, oraz zasięgnięcie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie.

Po przeanalizowaniu szczególnych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, uznano że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określając jednocześnie poniższe warunki:

 

  • Planowaną zabudowę ograniczyć wyłącznie do gruntów ornych klas IVa i IVb, wykorzystywanych obecnie rolniczo, wykluczając z zagospodarowania lasy, łąki, nieużytki.

 

  • Prace realizacyjne rozpocząć poza sezonem lęgowym ptaków oraz rozrodczym i migracyjnym płazów lub po sprawdzeniu terenu przez ornitologa oraz herpetologa i wykluczeniu obecności zwierząt w miejscu realizacji prac.

 

  • W trakcie prac budowlanych należy zabezpieczyć wykopy oraz prowadzić ich regularne przeglądy pod kątem obecności w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia uwięzienia zwierząt należy je bezzwłocznie odłowić i przenieść w bezpieczne miejsce, poza teren inwestycji.

 

  • Planowane ogrodzenie wokół terenu przedsięwzięcia należy wykonać w taki sposób, aby umożliwić migrację małych zwierząt przez teren zajęty pod instalację, poprzez pozostawienie przerwy o wysokości minimum 20 cm pomiędzy ogrodzeniem a gruntem.

 

  • W przypadku konieczności koszenia terenu farmy, pierwsze koszenie roślinności należy wykonywać po 15 czerwca. Koszenie we wcześniejszym terminie jest możliwe po przeprowadzeniu oględzin terenu przez ornitologa i wykluczeniu wyprowadzania lęgów przez ptaki. W celu umożliwienia opuszczenia terenu inwestycyjnego przez drobną faunę koszenie roślinności należy prowadzić od centralnej części farmy w kierunku jej brzegów.

 

1. Rodzaj, cechy, skala i usytuowanie przedsięwzięcia.

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 3 MW, na części działki o nr ewid. 126/2, obręb Rosnowo, gm. Trzcińsko-Zdrój, pow. gryfiński. Instalacja wykonana zostanie z modułów fotowoltaicznych, które będą zainstalowane na tzw. ,,stołach” pod kątem od 5 do 45°. Prąd wytworzony przez ogniwa fotowoltaiczne będzie przesyłany z poszczególnych inwerterów do stacji transformatorowych. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się zainstalować do 12 000 szt. paneli fotowoltaicznych, do ok Cały teren inwestycyjny zostanie ogrodzony siatką bez podmurówki.

 

 

 

Planowana inwestycja zlokalizowana zostanie na terenie działki nr 126/2 obręb Rosnowo w gminie Trzcińsko Zdrój. Całkowita powierzchnia działki wynosi 37,36 ha, przy czym powierzchnia przeznaczona pod planowane przedsięwzięcie wyniesie do 7 ha. Obszar działki inwestycyjnej stanowią następujące użytki gruntowe: RIIIb, RIVa, RIVb, ŁIII, ŁV, LsIII, LsIV, N. Jak wynika z przedłożonej dokumentacji inwestycja zlokalizowana zostanie w centralnej części działki na gruntach ornych klas IVa i IVb, wykorzystywanych obecnie rolniczo. Z zagospodarowania wyłączone zostaną fragmenty działki stanowiące lasy, łąki i nieużytki. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest aktualnie objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami.

 

W obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się inne zrealizowane inwestycje, które mogłyby swym zakresem lub oddziaływaniem powodować kumulację oddziaływań z przedmiotowym przedsięwzięciem.

 

3. Różnorodność biologiczna, pokrycie szatą roślinną, przygotowanie gleby.

 

Biorąc pod uwagę rolniczy charakter obszaru planowanej inwestycji należy stwierdzić, iż nie stanowi on terenu szczególnie cennego pod względem przyrodniczym. W obszarze planowanym do ogrodzenia znajduje się nieużytek z występującą roślinnością wysoką, jednakże fragment ten został wyłączony z zagospodarowania panelami fotowoltaicznymi. Ponadto inwestor zobowiązał się do zabezpieczenia drzew znajdujących się w pobliżu wykonywanych prac za pomocą osłon z deskowania lub maty słomianej. Na powierzchni wyznaczonej rzutem korony drzewa nie będą prowadzone wykopy, składowane żadne materiały budowlane, nie będą wykonywane prace związane z zagęszczeniem gruntu, a także nie będzie odbywał się ruch pojazdów ciężkich. Od strony południowej i wschodniej działki inwestycyjnej, po drugiej stronie drogi znajdują się lasy z występującymi w ich granicach zbiornikami wodnymi. Z danych będących w posiadaniu tut. organu wynika, że obszary te stanowią siedlisko chronionych gatunków ptaków (dzięcioł czarny, łabędź niemy, żuraw, samotnik) oraz płazów (kumak nizinny, grzebiuszka, ziemna, ropucha szara). Z przedłożonej dokumentacji, w tym planu zagospodarowania terenu wynika, że obszar przeznaczony do zagospodarowania odsunięty zostanie od południowej granicy działki o ok. 70 m, a od wschodniej ok 200 m. Niemniej jednak, z uwagi na możliwość wykorzystywania obszaru inwestycyjnego przez ww. grupy zwierząt nałożono na inwestora warunki minimalizujące negatywne oddziaływanie inwestycji w tym zakresie. Zobowiązano inwestora do rozpoczęcia prac realizacyjnych poza sezonem lęgowym ptaków oraz okresem rozrodczym i migracyjnym płazów lub po wykluczeniu przez specjalistów zasiedlania terenu przez ww. grupy zwierząt. Ponadto prowadzone wykopy należy zabezpieczyć i prowadzić ich regularne przeglądy pod kątem obecności w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia uwięzienia zwierząt należy je bezzwłocznie odłowić i przenieść w bezpieczne miejsce, poza teren inwestycji. Po zrealizowaniu inwestycji teren pod panelami będzie stanowił obszar biologicznie czynny i będzie mógł być wykorzystywany przez drobne zwierzęta. Wobec czego planowane do zrealizowania ogrodzenie wokół terenu przedsięwzięcia należy wykonać w taki sposób, aby umożliwić migrację małych zwierząt przez teren zajęty pod instalację, poprzez pozostawienie przerwy o wysokości minimum 20 cm pomiędzy ogrodzeniem a gruntem. Inwestor planuje wykaszanie roślinności pod panelami za pomocą kosiarki rotacyjnej oraz wykaszarek. W związku z powyższym, w celu zminimalizowania potencjalnych strat w lęgach, koszenie roślinności należy wykonywać po 15 czerwca. Koszenie we wcześniejszym terminie jest możliwe po przeprowadzeniu oględzin terenu przez ornitologa i wykluczeniu wyprowadzania lęgów przez ptaki. W celu umożliwienia opuszczenia terenu inwestycyjnego przed drobną faunę koszenie roślinności należy prowadzić od centralnej części farmy w kierunku jej brzegów. Aby zminimalizować kolizje ptaków z panelami fotowoltaicznymi, w ich konstrukcji będzie zastosowana powłoka antyrefleksyjna, która zwiększa absorpcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiega niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli.

 

4. Wprowadzanie do środowiska substancji lub energii oraz ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.

 

 

Podczas realizacji inwestycji wystąpią okresowe oddziaływania akustyczne oraz wzrost zanieczyszczenia powietrza. űródłami emisji hałasu i zanieczyszczeń będzie ruch pojazdów oraz praca maszyn budowlanych. Uciążliwości te będą miały charakter okresowy, lokalny i ustaną po zakończeniu prac związanych z realizacją elektrowni. Ograniczenie powyższych emisji nastąpi poprzez wykorzystywanie sprzętu w dobrym stanie technicznym oraz wyłączanie silników maszyn budowlanych i samochodów transportujących materiały budowlane podczas postoju lub załadunku. Podczas eksploatacji inwestycja nie będzie generowała zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, a emisja hałasu sprowadzać się będzie do hałasu generowanego przez pracę transformatorów, które znajdować się będą w kontenerowych stacjach transformatorowych, a więc emitowany hałas będzie ekranowany przez ich ściany.

 

Podczas eksploatacji inwestycji emitowane będzie pole elektromagnetyczne. Dopuszczalne poziomy natężenia pola magnetycznego zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 r., poz. 2448). Zgodnie z informacjami przedstawionymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych wartości pól elektromagnetycznych w środowisku.

Nie przewiduje się wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej, oraz oddziaływań skumulowanych.

 

5. Przewidywana ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów.

 

Inwestycja podczas budowy będzie wiązała się z powstawaniem odpadów, które będą selektywnie magazynowane według rodzaju i kodu odpadu w kontenerach lub pryzmach usytuowanych w wyznaczonym miejscu, a następnie będą przekazywane uprawnionym odbiorcom, posiadającym stosowne uregulowania w zakresie gospodarki odpadami. Powstające podczas realizacji inwestycji ścieki socjalno-bytowe gromadzone będą w zbiornikach bezodpływowych, a następnie będą przekazywane do odbioru specjalistycznym firmom. Prace związane z wymianą olejów w użytkowanym sprzęcie oraz tankowanie pojazdów odbywać się będzie poza terenem przedmiotowej inwestycji. W przypadku niezbędnej konieczności napraw lub tankowania na terenie inwestycji, wykorzystane zostaną maty absorbujące, zapobiegające ewentualnym przeciekom substancji szkodliwych (ropopochodnych) do gruntu. W trakcie eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej powstawać mogą niewielkie ilości odpadów związane z pracami serwisowymi, które będą usuwane przez podmioty świadczące te usługi. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, stacje transformatorowe wyposażone zostaną w szczelne misy olejowe, które w przypadku awarii pomieszczą całą objętość oleju zawartego w transformatorze. Mycie paneli odbywało się będzie z wykorzystaniem wody czyste bez dodatku substancji chemicznych. Wody opadowe i roztopowe z paneli fotowoltaicznych jako czyste będą spływały do gruntu.

 

 

6. Zagrożenie dla środowiska z uwzględnieniem możliwego usytuowania przedsięwzięcia.

 

W najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują:

- obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek;

- obszary wybrzeży ani środowisko morskie;

- obszary górskie;

- siedliska przyrodnicze oraz gatunki chronione

- obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników

wód śródlądowych;

- obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000;

- obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia;

- obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne;

- obszary przylegające do jezior;

- uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej;

 

Przedsięwzięcie usytuowane jest w obszarze otuliny Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. W bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia znajdują się obszary leśne.

 

7. Wpływ realizacji przedsięwzięcia na obszary chronione oraz obszar Natura 2000.

Biorąc pod uwagę lokalizację inwestycji w odniesieniu do obszarów chronionych, przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w otulinie Cedyńskiego Parku Krajobrazowego, w odległości ok. 7,8 km od granicy parku. Szczególnym celem ochrony Parku jest zachowanie i popularyzacja jego wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych oraz walorów krajobrazowych w warunkach zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody otulina stanowi strefę ochronną graniczącą z formą ochrony przyrody, wyznaczoną indywidualnie dla formy ochrony przyrody w celu zabezpieczenia przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka. Realizacja inwestycji w otulinie nie wpłynie na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe parku.

 

Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza obszarami Natura 2000. W odległości ok. 1,4 km znajduje się granica najbliżej położonego obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska PLB320015. Obszar ten został powołany ze względu na ochronę dziko występujących gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej oraz siedlisk warunkujących bytowanie tym gatunkom. Z danych będących w posiadaniu tut. organu wynika, że w rejonie planowanej inwestycji nie występuje siedlisko żadnego z gatunków ptaków będących przedmiotem ochrony ww. obszaru. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się również wycinki drzew lub krzewów, które mogłyby stanowić potencjalne miejsca gniazdowania ptaków. W związku z charakterem przedsięwzięcia oraz odległością od ww. formy ochrony przyrody, realizacja planowanej inwestycji nie będzie stanowić zagrożenia i nie spowoduje zakłócenia w funkcjonowaniu obszaru Natura 2000 Ostoja Witnicko-Dębniańska.

 

 

 

 

 

 

8. Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe.

 

Teren objęty wnioskiem znajduje się w obszarze zlewni jednolitej części wód powierzchniowych przejściowych (JCWP) kod:

- kod: RW600023191859 - Rurzyca od źródeł Kalicy. Przedmiotowa JCWP to silnie zmieniona część wód charakteryzująca się złym stanem ogólnym z uwagi na poniżej dobrego potencjał ekologiczny i poniżej dobrego stan chemiczny, której wskaźniki determinujące stan nie zostały określone. Dla przedmiotowej JCWP stwierdzono ryzyko nieosiągnięcia celu środowiskowego. Przedmiotowa JCWP nie jest monitorowana. Celem środowiskowym dla JCWP jest ochrona oraz poprawa ich potencjału ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry potencjał ekologiczny i stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich potencjału ekologicznego i stanu chemicznego.

Teren objęty wnioskiem znajduje się w jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) kod: PLGW600023. Przedmiotowa JCWPd charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym i ilościowym, dla której nie stwierdzono ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego. Celem środowiskowym dla ww. JCWPd jest utrzymanie dobrego stanu ilościowego i dobrego stanu chemicznego.

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się, aby inwestycja wpływała na stan wody na gruntach przyległych oraz powodowała zmiany stosunków wodnych zarówno na etapie realizacji jaki i eksploatacji. Zgodnie z zapisami KIP w związku z realizacją, eksploatacją i likwidacją przedsięwzięcia nie nastąpi negatywne oddziaływanie na JCWP i JCWPd.

 

9. Zasięg oddziaływania.

 

Obszar przeznaczony pod inwestycję znajduje w północno zachodniej części gminy, około 5 kilometrów na południowy zachód od miejscowości Trzcińsko-Zdrój. Teren inwestycji znajduje się na uboczu miejscowości Rosnowo i jest otoczony gruntami rolnymi oraz leśnymi. Około 800 metrów na północny wschód od granicy znajduje się najbliższy budynek mieszkalny. Od strony północno wschodniej najbliższe domy znajdują się w odległości 1 km od inwestycji. Gęstość zaludnienia w gminie Trzcińsko Zdrój wynosi około 31,9 os/km2, a w samej miejscowości Rosnowo mieszka około 200 osób.

 

10. Wpływ oddziaływania transgranicznego.

Planowane przedsięwzięcie z uwagi na swój charakter i lokalizację nie będzie powodować oddziaływania transgranicznego.

 

11. Obciążenia infrastruktury technicznej.

Nie przewiduje się żadnych obciążeń infrastruktury technicznej.

12. Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Inwestycja nie wpłynie negatywnie na środowisko i nie doprowadzi do zmian lub nasilenia się zmian klimatu, które mogłyby wpływać na utratę różnorodności biologicznej oraz do zmiany użytkowania terenów sąsiednich. Przyczyni się natomiast do wzrostu wykorzystania energii odnawialnej i tym samym do redukcji emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez energetykę konwencjonalną. Przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na tereny sąsiednie.

 

13. Czas trwania, częstotliwość i odwracalności oddziaływania.

Nie dotyczy.

14. Powiązanie z innymi przedsięwzięciami.

Nie przewiduje się powiązań z innymi przedsięwzięciami, kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych.

15. Możliwości ograniczenia oddziaływania.

Nie dotyczy.

Organ właściwy w sprawie postanowił przychylić się, więc do stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Szczecinie i stwierdza, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

 

Załącznik:

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. Wnioskodawca.

1. Strony postępowania.

2. Referat GKOŚ a/a.

 

Do wiadomości:

 

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie.

2. Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie PGW Wody Polskie.

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Monika Sawicka

Data wytworzenia:
20 lip 2021

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
20 lip 2021, godz. 10:39

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
20 lip 2021, godz. 10:40