UCHWAŁA NR XLVI/433/2018 RADY MIEJSKIEJ W TRZCIŃSKU-ZDROJU z dnia 14 września 2018 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.
UCHWAŁA NR XLVI/433/2018
RADY MIEJSKIEJ W TRZCIŃSKU-ZDROJU
z dnia 14 września 2018 r.
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z
mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z pózn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Trzcińsko-Zdrój.
§ 3. Traci moc uchwała nr XI/115/04 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Uzasadnienie
Konsultacje społeczne są podstawową formą zasięgania opinii mieszkańców w sprawach dla nich istotnych. Dzięki temu władze samorządowe podejmując decyzje publiczne mają większą wiedzę na temat ich społecznych uwarunkowań, przewidywanych skutków i ich społecznego odbioru.
Zebranie opinii mieszkańców pozwala wypracować władzom samorządowym lepsze
rozwiązania, bardziej użyteczne z punktu widzenia mieszkańców i przez nich akceptowane.
Konsultacje społeczne to również sposób informowania mieszkańców o planowanych decyzjach i ich szczegółach. Jest to więc ważny instrument edukacji Publicznej i zachęcania mieszkańców do zainteresowania się sprawami swojej społeczności. Konsultacje są także jednym z podstawowych instrumentów, dzięki którym obywatele mogą wpływać na decyzje publiczne i angażować się w życie publiczne swojej społeczności. Konsultacje pozwalają wzmocnić współpracę władz samorządowych z mieszkańcami i reprezentującymi ich organizacjami pozarządowymi. Możliwość przeprowadzenia konsultacji wprost wynika z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Art. 5a ust. 2 tejże ustawy nakłada natomiast obowiązek przyjęcia w drodze uchwały rady gminy zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy. Powyższa Uchwała wypełnia ten obowiązek, określając zasady i tryb prowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Rogóźno.
Podjęcie uchwały będzie gwarantować, iż w przypadku zaistnienia sytuacji wymagającej przeprowadzenia konsultacji, odbywać się one będą w oparciu o znane wszystkim mieszkańców zasady i wiadomym trybie
Załącznik
do uchwały Nr XLVI/433/2018
Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju
z dnia 14 września 2018 r.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji
społecznych z mieszkańcami Gminy Trzcińsko-Zdrój
Rozdział
1.Przepisy ogólne
§ 1. 1. Konsultacje z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój, przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy Trzcińsko-Zdrój.
2. Szczegółowy sposób konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. z 2018 r., poz. 450 z późn. zm.) w zakresie dotyczącym działalności statutowej tych organizacji, określa odrębna uchwała.
3. Celem konsultacji z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój jest poznanie opinii, uwag i propozycji mieszkańców o sprawie poddanej konsultacjom.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Trzcińsko-Zdrój,
Radzie Miejskiej - należy przez to rozumieć Radę Miejską Gminy Trzcińsko-Zdrój,
Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój,
Mieszkańcach - należy przez to rozumieć osoby zamieszkujące w granicach administracyjnych Gminy Trzcińsko-Zdrój,
Konsultacjach - należy przez to rozumieć konsultacje społeczne przeprowadzana na podstawie niniejszej uchwały i zarządzenia Burmistrza,
Wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych.
§ 3. Konsultacje, w zależności od ich przedmiotu mogą mieć zasięg:
Ogólnogminny - obejmujący cały administracyjny obszar Gminy,
Lokalny - obejmujący określony obszar Gminy,
Środowiskowy - obejmujący określoną grupę mieszkańców Gminy.
§ 4 1. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji mogą wystąpić:
Rada Miejska,
Mieszkańcy Gminy posiadające czynno prawo wyborcze do Rady Gminy w liczbie co najmniej 150, w przypadku konsultacji o których mowa w § 3 pkt. 1 i 3,
Grupa co najmniej 20% mieszkańców danego obszaru Gminy posiadających czynne prawo wyborcze do Rady Gminy, w przypadku konsultacji o których mowa w § 3 pkt. 2,
2. Burmistrz może przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy.
§ 5 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji składany jest do Burmistrza.
2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien zawierać w szczególności:
1) określenie przedmiotu konsultacji;
2) proponowaną formę konsultacji;
3) proponowany termin i zakres terytorialny konsultacji;
4) uzasadnienie z określeniem celu konsultacji;
5) wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawców, dane teleadresowe tej osoby oraz jej podpis;
3. Wniosek składany przez mieszkańców Gminy powinien nadto zawierać również listę osób popierających wniosek ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz złożonym podpisem danej osoby.
4. Jeżeli wniosek o przeprowadzenie konsultacji jest niepełny, Burmistrz wzywa wnioskodawców do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w zakreślonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
5. Burmistrz rozpatruje wniosek o przeprowadzenie konsultacji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, uwzględniając koszty proponowanej formy konsultacji, wagę społeczną przedmiotu konsultacji oraz zasadność przeprowadzenia konsultacji.
6. O przeprowadzeniu konsultacji bądź odmowie przeprowadzenia konsultacji rozstrzyga Burmistrz i informuje wnioskodawcę o sposobie realizacji wniosku.
Rozdział 2.
Tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.
§ 6. 1. Burmistrz podejmując decyzję o przeprowadzeniu konsultacji określa w szczególności:
Cel i przedmiot konsultacji,
Czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji oraz miejsce przeprowadzenia konsultacji,
Zasięg terytorialny konsultacji,
Uczestników konsultacji,
Formę przeprowadzenia konsultacji,
Wzór formularza ankietowego w przypadku wybrania oznaczonego trybu konsultacji,
Osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji i za opracowanie wyników konsultacji,
Termin i formę przekazania wyników konsultacji.
Burmistrz ogłasza o czasie trwania, miejscu i sposobie przeprowadzenia konsultacji, co najmniej na 7 dni przed terminem ich rozpoczęcia poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń w miejscach zwyczajowo przyjętych, w tym w Urzędzie Gminy, a także poprzez zamieszczenie jego treści na stronie internetowej Urzędu Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ogłoszenie o konsultacjach może być podane do publicznej wiadomości również za
pośrednictwem lokalnych środków masowego przekazu.
§ 7 1. Konsultacje społeczne przeprowadza się w szczególności w formie :
1) badania ankietowego umożliwiającego uczestnictwo w formie wyrażenia opinii z wykorzystaniem przygotowanych wzorów ankiet lub kwestionariuszy;
2) spotkań z mieszkańcami;
3) imiennego wyrażania opinii lub złożenia uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji;
4) skrzynek kontaktowych na uwagi mieszkańców umieszczanych w budynku Gminy i miejscach ogólnodostępnych dla mieszkańców;
5) badania opinii mieszkańców na temat projektu aktu prawa miejscowego lub innego dokumentu poprzez zamieszczenie jego treści na stronie internetowej Gminy a następnie przyjmowanie uwag i opinii przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, formularza ankietowego, pisemnie.
2. Wyboru trybu konsultacji, w zależności od potrzeb wynikających z zaistnienia okoliczności przeprowadzania konsultacji, dokonuje Burmistrz.
3. Możliwe jest łączenie kilku trybów przeprowadzania konsultacji społecznych.
§ 8. 1. Konsultacje w trybie badania ankietowego polegają na :
1) opublikowaniu formularza ankiety na tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) rozdysponowaniu formularzy ankiety w Urzędzie Gminy organizacyjnych jednostkach organizacyjnych gminy,
2. Formularz ankiety powinien zawierać uzasadnienie prowadzonych konsultacji oraz adres mailowy lub adres zwrotny, na który można odesłać wypełnione formularze.
§ 9. 1. Spotkania z mieszkańcami prowadzi Burmistrz bądź upoważniona przez niego osoba.
2. Podczas spotkania konsultowane zagadnienie może być poddane pod głosowanie jako sposób wyrażenia opinii.
3. Z zebrania mieszkańców sporządza się protokół, który powinien odzwierciedlać jego chronologiczny przebieg, a w szczególności zawierać:
1) przedmiot konsultacji;
2) zgłaszane wnioski;
3) wyniki konsultacji.
4. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, załącza się listę obecności osób biorących udział w zebraniu mieszkańców, zawierającą:
1) imię i nazwisko;
2) adres zamieszkania;
3) podpis.
§ 10. 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się sprawozdanie, które zawiera co najmniej następujące informacje:
Przedmiot i cel konsultacji,
Liczbę uczestników konsultacji,
Przebiegu i zastosowanych formach konsultacji,
Zgłoszonych uwagach, opiniach, postulatach, pytaniach, udzielonych odpowiedziach,
Wyniku konsultacji,
Rekomendowanych kierunkach działań, kwestiach wymagających dalszego rozstrzygnięcia.
2. Sprawozdanie podlega opublikowaniu na stronie internetowej Urzędu Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia konsultacji.
3. Konsultacje są ważne bez względu na ilość uczestniczących w nich osobach.
4. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, ich wynik nie jest wiążący dla organów
Gminy podejmujących rozstrzygnięcie w sprawie objętej konsultacjami. Opinie te jednak
powinny być brane pod uwagę przy podejmowaniu strategicznych decyzji.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Piątkowski Data wytworzenia:
19 wrz 2018
Osoba dodająca informacje
Mariusz Piątkowski Data publikacji:
19 wrz 2018, godz. 12:12
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Piątkowski Data aktualizacji:
19 wrz 2018, godz. 12:12