Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

UCHWAŁA NR XLVI/433/2018 RADY MIEJSKIEJ W TRZCIŃSKU-ZDROJU z dnia 14 września 2018 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.


UCHWAŁA NR XLVI/433/2018

RADY MIEJSKIEJ W TRZCIŃSKU-ZDROJU

z dnia 14 września 2018 r.

w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z

mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.

Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z pózn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Trzcińsko-Zdrój.

§ 3. Traci moc uchwała nr XI/115/04 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Uzasadnienie

Konsultacje społeczne są podstawową formą zasięgania opinii mieszkańców w sprawach dla nich istotnych. Dzięki temu władze samorządowe podejmując decyzje publiczne mają większą wiedzę na temat ich społecznych uwarunkowań, przewidywanych skutków i ich społecznego odbioru.

Zebranie opinii mieszkańców pozwala wypracować władzom samorządowym lepsze

rozwiązania, bardziej użyteczne z punktu widzenia mieszkańców i przez nich akceptowane.

Konsultacje społeczne to również sposób informowania mieszkańców o planowanych decyzjach i ich szczegółach. Jest to więc ważny instrument edukacji Publicznej i zachęcania mieszkańców do zainteresowania się sprawami swojej społeczności. Konsultacje są także jednym z podstawowych instrumentów, dzięki którym obywatele mogą wpływać na decyzje publiczne i angażować się w życie publiczne swojej społeczności. Konsultacje pozwalają wzmocnić współpracę władz samorządowych z mieszkańcami i reprezentującymi ich organizacjami pozarządowymi. Możliwość przeprowadzenia konsultacji wprost wynika z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Art. 5a ust. 2 tejże ustawy nakłada natomiast obowiązek przyjęcia w drodze uchwały rady gminy zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy. Powyższa Uchwała wypełnia ten obowiązek, określając zasady i tryb prowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Rogóźno.

Podjęcie uchwały będzie gwarantować, iż w przypadku zaistnienia sytuacji wymagającej przeprowadzenia konsultacji, odbywać się one będą w oparciu o znane wszystkim mieszkańców zasady i wiadomym trybie

Załącznik

do uchwały Nr XLVI/433/2018

Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju

z dnia 14 września 2018 r.

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji

społecznych z mieszkańcami Gminy Trzcińsko-Zdrój

Rozdział

1.Przepisy ogólne

§ 1. 1. Konsultacje z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój, przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy Trzcińsko-Zdrój.

2. Szczegółowy sposób konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. z 2018 r., poz. 450 z późn. zm.) w zakresie dotyczącym działalności statutowej tych organizacji, określa odrębna uchwała.

3. Celem konsultacji z mieszkańcami gminy Trzcińsko-Zdrój jest poznanie opinii, uwag i propozycji mieszkańców o sprawie poddanej konsultacjom.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

  1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Trzcińsko-Zdrój,

  2. Radzie Miejskiej - należy przez to rozumieć Radę Miejską Gminy Trzcińsko-Zdrój,

  3. Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Trzcińsko-Zdrój,

  4. Mieszkańcach - należy przez to rozumieć osoby zamieszkujące w granicach administracyjnych Gminy Trzcińsko-Zdrój,

  5. Konsultacjach - należy przez to rozumieć konsultacje społeczne przeprowadzana na podstawie niniejszej uchwały i zarządzenia Burmistrza,

  6. Wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych.

§ 3. Konsultacje, w zależności od ich przedmiotu mogą mieć zasięg:

  1. Ogólnogminny - obejmujący cały administracyjny obszar Gminy,

  2. Lokalny - obejmujący określony obszar Gminy,

  3. Środowiskowy - obejmujący określoną grupę mieszkańców Gminy.

§ 4 1. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji mogą wystąpić:

  1. Rada Miejska,

  2. Mieszkańcy Gminy posiadające czynno prawo wyborcze do Rady Gminy w liczbie co najmniej 150, w przypadku konsultacji o których mowa w § 3 pkt. 1 i 3,

  3. Grupa co najmniej 20% mieszkańców danego obszaru Gminy posiadających czynne prawo wyborcze do Rady Gminy, w przypadku konsultacji o których mowa w § 3 pkt. 2,

2. Burmistrz może przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy.

§ 5 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji składany jest do Burmistrza.

2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien zawierać w szczególności:

1) określenie przedmiotu konsultacji;

2) proponowaną formę konsultacji;

3) proponowany termin i zakres terytorialny konsultacji;

4) uzasadnienie z określeniem celu konsultacji;

5) wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawców, dane teleadresowe tej osoby oraz jej podpis;

3. Wniosek składany przez mieszkańców Gminy powinien nadto zawierać również listę osób popierających wniosek ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz złożonym podpisem danej osoby.

4. Jeżeli wniosek o przeprowadzenie konsultacji jest niepełny, Burmistrz wzywa wnioskodawców do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w zakreślonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

5. Burmistrz rozpatruje wniosek o przeprowadzenie konsultacji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, uwzględniając koszty proponowanej formy konsultacji, wagę społeczną przedmiotu konsultacji oraz zasadność przeprowadzenia konsultacji.

6. O przeprowadzeniu konsultacji bądź odmowie przeprowadzenia konsultacji rozstrzyga Burmistrz i informuje wnioskodawcę o sposobie realizacji wniosku.

Rozdział 2.

Tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.

§ 6. 1. Burmistrz podejmując decyzję o przeprowadzeniu konsultacji określa w szczególności:

  1. Cel i przedmiot konsultacji,

  2. Czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji oraz miejsce przeprowadzenia konsultacji,

  3. Zasięg terytorialny konsultacji,

  4. Uczestników konsultacji,

  5. Formę przeprowadzenia konsultacji,

  6. Wzór formularza ankietowego w przypadku wybrania oznaczonego trybu konsultacji,

  7. Osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji i za opracowanie wyników konsultacji,

  8. Termin i formę przekazania wyników konsultacji.

  1. Burmistrz ogłasza o czasie trwania, miejscu i sposobie przeprowadzenia konsultacji, co najmniej na 7 dni przed terminem ich rozpoczęcia poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń w miejscach zwyczajowo przyjętych, w tym w Urzędzie Gminy, a także poprzez zamieszczenie jego treści na stronie internetowej Urzędu Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej.

  2. Ogłoszenie o konsultacjach może być podane do publicznej wiadomości również za

pośrednictwem lokalnych środków masowego przekazu.

§ 7 1. Konsultacje społeczne przeprowadza się w szczególności w formie :

1) badania ankietowego umożliwiającego uczestnictwo w formie wyrażenia opinii z wykorzystaniem przygotowanych wzorów ankiet lub kwestionariuszy;

2) spotkań z mieszkańcami;

3) imiennego wyrażania opinii lub złożenia uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji;

4) skrzynek kontaktowych na uwagi mieszkańców umieszczanych w budynku Gminy i miejscach ogólnodostępnych dla mieszkańców;

5) badania opinii mieszkańców na temat projektu aktu prawa miejscowego lub innego dokumentu poprzez zamieszczenie jego treści na stronie internetowej Gminy a następnie przyjmowanie uwag i opinii przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, formularza ankietowego, pisemnie.

2. Wyboru trybu konsultacji, w zależności od potrzeb wynikających z zaistnienia okoliczności przeprowadzania konsultacji, dokonuje Burmistrz.

3. Możliwe jest łączenie kilku trybów przeprowadzania konsultacji społecznych.

§ 8. 1. Konsultacje w trybie badania ankietowego polegają na :

1) opublikowaniu formularza ankiety na tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej;

2) rozdysponowaniu formularzy ankiety w Urzędzie Gminy organizacyjnych jednostkach organizacyjnych gminy,

2. Formularz ankiety powinien zawierać uzasadnienie prowadzonych konsultacji oraz adres mailowy lub adres zwrotny, na który można odesłać wypełnione formularze.

§ 9. 1. Spotkania z mieszkańcami prowadzi Burmistrz bądź upoważniona przez niego osoba.

2. Podczas spotkania konsultowane zagadnienie może być poddane pod głosowanie jako sposób wyrażenia opinii.

3. Z zebrania mieszkańców sporządza się protokół, który powinien odzwierciedlać jego chronologiczny przebieg, a w szczególności zawierać:

1) przedmiot konsultacji;

2) zgłaszane wnioski;

3) wyniki konsultacji.

4. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, załącza się listę obecności osób biorących udział w zebraniu mieszkańców, zawierającą:

1) imię i nazwisko;

2) adres zamieszkania;

3) podpis.

§ 10. 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się sprawozdanie, które zawiera co najmniej następujące informacje:

  1. Przedmiot i cel konsultacji,

  2. Liczbę uczestników konsultacji,

  3. Przebiegu i zastosowanych formach konsultacji,

  4. Zgłoszonych uwagach, opiniach, postulatach, pytaniach, udzielonych odpowiedziach,

  5. Wyniku konsultacji,

  6. Rekomendowanych kierunkach działań, kwestiach wymagających dalszego rozstrzygnięcia.

2. Sprawozdanie podlega opublikowaniu na stronie internetowej Urzędu Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia konsultacji.

3. Konsultacje są ważne bez względu na ilość uczestniczących w nich osobach.

4. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, ich wynik nie jest wiążący dla organów

Gminy podejmujących rozstrzygnięcie w sprawie objętej konsultacjami. Opinie te jednak

powinny być brane pod uwagę przy podejmowaniu strategicznych decyzji.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Piątkowski

Data wytworzenia:
19 wrz 2018

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
19 wrz 2018, godz. 12:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
19 wrz 2018, godz. 12:12