Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Szkolny System Oceniania


Załącznik nr 1 do Statutu Szkoły

REGULAMIN OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO
W TRZCIŃSKU ZDROJU

Znowelizowany w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r.
(DZ.U. Nr 199, poz.2046)

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 października 2004 roku.

§ 1.

Postanowienia ogólne

  1. Ocenianiu podlegają:

  1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;

  2. zachowanie ucznia.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 2.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

  2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

  3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

  4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 3.

    1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

  3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;

  4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

  5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w § 8 ust.2 i § 12 ust.5;

  6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

  7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 4.

    1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

      1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania;

      2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

      3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

    2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 5.

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

  2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

  3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 6.

  1. Przy ustalaniu oceny nauczyciel jest zobowiązany:

  1. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust.1 pkt.1, w stosunku do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust.1 pkt.2 i 3.

  2. Dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust.1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt.3.

  3. W przypadku ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie tego orzeczenia.

  1. Wymagania dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dotyczą konkretnego ucznia i muszą być sformułowane na piśmie.

  2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy szczególnie uwzględniać pracowitość, sumienność i wysiłek ucznia włożony w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

§ 7.

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii wydanej przez lekarza o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach oraz na czas określony w tej opinii.

  2. Decyzję pisemną o zwolnieniu podejmuje dyrektor na pisemny wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) z załączoną opinią wydaną przez lekarza.

  3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

  4. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 5. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

  5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

  6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 8.

Ocenianie bieżące

  1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali, o której mowa w ust.2, z zastrzeżeniem ust. 3.

  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:

    1. stopień celujący - 6;

    2. stopień bardzo dobry - 5;

    3. stopień dobry - 4;

    4. stopień dostateczny - 3;

    5. stopień dopuszczający - 2;

    6. stopień niedostateczny - 1,

  3. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.

  4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§ 9.

  1. Oceny cząstkowe (bieżące) z poszczególnych przedmiotów ustalane są według skali przyjętej w Przedmiotowych Systemach Oceniania, natomiast oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) muszą być zgodne ze skalą, o której mowa w § 8 ust. 2

  2. Oceny cząstkowe mogą być podwyższane lub obniżane przez nauczyciela znakiem + (plus) lub - (minus).

  3. Oceny okresowe i roczne określają ogólny poziom opanowania wymagań programu nauczania. Wymagania odpowiadają poszczególnym stopniom szkolnym:

    1. wymagania konieczne (K) na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania niezbędne w uczeniu danego przedmiotu i potrzebne w życiu. Uczeń ma braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrabiać. Podporządkowuje się instrukcjom nauczyciela i współpracuje z nim.

    2. wymagania podstawowe (P) na stopień dostateczny obejmują elementy treści najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu, o niewielkim stopniu złożoności, często powtarzające się w programie nauczania oraz dające się wykorzystać w szkolnych i pozaszkolnych sytuacjach. Uczeń rozumie treści określone programem nauczania, z minimalną pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy, przejawia inicjatywę, wykazuje aktywność w czasie lekcji.

    3. wymagania rozszerzające (R) na stopień dobry obejmują treści istotne w strukturze przedmiotu, przydatne, ale nie niezbędne w opanowywaniu treści z danego przedmiotu, użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności. Uczeń umie samodzielnie pracować z podręcznikiem, rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem poznanych metod oraz różnorodnych źródeł informacji, bierze aktywny udział w zajęciach, sprawnie pracuje w grupie.

    4. wymagania dopełniające (D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Uczeń potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska, umie bronić swych poglądów, a także potrafi dochodzić do porozumienia w kwestiach spornych, wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.

    5. wymagania wykraczające (W) na stopień celujący obejmują treści znacznie wykraczające poza program nauczania i stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia. Uczeń umie formułować oryginalne i przemyślane wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabywaną wiedzę, z powodzeniem bierze udział w konkursach i olimpiadach, prowadzi własne prace badawcze pod okiem nauczyciela.

  4. Uczeń powinien być oceniany z przedmiotu przynajmniej raz w miesiącu.

  5. Ilość ocen cząstkowych z poszczególnych przedmiotów ustalają nauczyciele, biorąc pod uwagę narzędzia sprawdzające. Informują o nich uczniów na początku roku szkolnego.

  6. W dokumentacji przebiegu nauczania oceny klasyfikacyjne wpisuje się pełnymi nazwami.

§ 10.

Ocenie podlegają:

  1. Odpowiedzi ustne - ilość ocen ustala nauczyciel; każda ocena za wypowiedź ustną musi być krótko umotywowana bez narażania godności ucznia.

  2. Odpowiedzi pisemne:

    1. prace klasowe trwające 1 godzinę lekcyjną (wyjątek z j. polskiego do 2 godzin) obejmują podsumowanie działu programowego (semestru).

      1. materiał uprzednio musi być powtórzony i utrwalony,

      2. pracę zapowiadamy na tydzień wcześniej, a fakt ten potwierdzamy wpisem do dziennika w rubryce temat lekcji,

      3. uczeń może pisać dwie prace w tygodniu, jednak nie więcej niż 1 dziennie,

      4. nauczyciel zwraca poprawioną pracę z pisemnym komentarzem w ciągu 10 dni od dnia napisania,

      5. oddając prace klasowe nauczyciel dokonuje ogólnego omówienia prac, nie podając ocen indywidualnych do ogólnej wiadomości,

      6. uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej jeden raz, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, poza swoimi lekcjami,

      7. otrzymana ocena jest ostateczna,

      8. jeżeli uczeń opuścił pracę z przyczyn losowych, to ma prawo do pisania jej w innym terminie, uzgodnionym z nauczycielem, nie dłuższym jednak niż 10 dni po powrocie do szkoły,

      9. poprawianie pracy lub pisanie w innym terminie nie zmienia kryteriów oceniania.

    2. kartkówka - trwa 5 - 15 minut i obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji,

      1. może wystąpić na każdej godzinie lekcyjnej bez zapowiedzi,

      2. uczeń nieobecny na kartkówce może pisać w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem,

    3. dyktando

    4. testy - mogą przyjąć formę klasówki lub kartkówki.

    5. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na warunkach określonych przez nauczycieli w Przedmiotowych Systemach Oceniania. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) na ich prośbę.

  3. Zadania domowe - zadana praca domowa winna być sprawdzona; jeżeli uczeń nie wykona pracy domowej, nauczyciel powinien egzekwować odrobienie jej na następną lekcję.

  4. Różne formy aktywności na lekcji - ocena wyłącznie za aktywność nie może decydować o ocenie śródrocznej ani rocznej.

§ 11.

  1. Uczeń ma prawo być 2 razy w semestrze nieprzygotowany do lekcji. O zaistniałym fakcie powiadamia nauczyciela przed lekcją (nie dotyczy prac klasowych).

  2. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w bardzo trudnej sytuacji losowej.

  3. Nie ocenia się również ucznia w ciągu trzech pierwszych dni po powrocie do szkoły z długotrwałej (przekraczającej 2 tygodnie) usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

§ 12.

Ocena zachowania

  1. Ocena zachowania ucznia

  1. ma na celu kształcenie jego osobowości zgodnie z przyjętymi i akceptowanymi normami społecznymi,

  2. polega na systematycznym, bieżącym monitorowaniu i dokumentowaniu przejawów postępowania ucznia,

  3. ma za zadanie tak oddziaływać na ucznia, aby miał on świadomość popełnianych błędów i dążył do ich eliminowania przez ustawiczną pracę nad sobą i przezwyciężanie napotykanych trudności, potrafił krytycznie ocenić postępowanie własne oraz innych, mógł w pełni wykorzystywać i rozwijać swoje zdolności, umiejętności oraz predyspozycje psychofizyczne.

  1. Ocenie podlegają cechy i postawy, które uczniowie prezentują i świadomie przyjmują, a zarazem są istotne i pożądane dla ich rozwoju. Przy ustalaniu oceny zachowania bierze się pod uwagę w szczególności postawy ucznia ujawnione podczas zajęć organizowanych przez szkołę, gdy uczeń jest pod opieką szkoły lub ją reprezentuje, a także postawa ucznia poza szkołą (pozytywna i negatywna)

  2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

    3. dbałość o honor i tradycje szkoły;

    4. dbałość o piękno mowy ojczystej;

    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

    7. okazywanie szacunku innym osobom.

  3. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

  4. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

    1. wzorowe;

    2. bardzo dobre;

    3. dobre;

    4. poprawne;

    5. nieodpowiednie;

    6. naganne

  1. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

§ 13.

  1. Zachowanie ucznia jest monitorowane przez cały rok szkolny.

  1. Informacje o uczniu gromadzone są przez: ciągłą obserwację zachowań ucznia na różnych płaszczyznach życia szkolnego, której dokonują nauczyciele, wychowawca, uczniowie i inni pracownicy szkoły oraz wpisywanie w dzienniku lekcyjnym przejawów zachowań ucznia (pozytywnych i negatywnych).

  2. Wszyscy nauczyciele mają obowiązek na bieżąco dokonywać wpisów, o których mowa w §13 ust.1 pkt.1.

  3. Raz w miesiącu, na godzinie wychowawczej, wychowawca dokonuje porównania postępów w zakresie zachowania ucznia przez analizę frekwencji i zapisów w dzienniku, wskazując uczniowi kierunki dalszej pracy.

  4. Rodzice (opiekunowie prawni) uzyskują informację o postępach ucznia na klasowych spotkaniach z wychowawcą. W przypadku zdarzeń epizodycznych, rodzic (opiekun prawny) jest proszony o kontakt ze szkołą w terminie ustalonym przez obie strony.

  1. Wychowawca ustalając ocenę zachowania ucznia, winien kierować się przyjętymi kryteriami na poszczególne oceny.

  1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

    1. wzorowo spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku,

    2. na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu; prezentuje taka postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę,

    3. wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,

    4. jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczycieli, osiąga maksymalne wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości,

    5. systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, nie spóźnia się na zajęcia,

    6. dąży do rozwijania swoich zainteresowań i zdolności na miarę swoich możliwości stworzonych przez szkołę, godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz,

    7. szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów,

    8. dba o kulturę słowa i reaguje na przejawy agresji słownej,

    9. zachowuje się zgodnie z przyjętymi normami, dbając o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,

    10. pomaga kolegom w nauce i rozwiązywaniu problemów,

    11. dba o honor i tradycje szkoły.

  2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

    1. rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,

    2. jest pilny, sumienny i systematyczny w swojej pracy szkolnej i domowej,

    3. systematycznie uczęszcza na zajęcia i bierze w nich aktywny udział,

    4. zawsze usprawiedliwia nieobecności, a spowodowane nieobecnością zaległości w nauce szybko uzupełnia,

    5. dąży do rozszerzenia swoich umiejętności i zainteresowań,

    6. wyróżnia się kulturą osobistą i kulturą słowa, daje przykład swoją osobą, potrafi uszanować starszych, stosuje formy grzecznościowe, jest koleżeński i życzliwy dla kolegów,

    7. dba o higienę osobistą, o bezpieczeństwo, zdrowie własne oraz innych osób,

    8. szanuje mienie osobiste, szkolne i społeczne,

    9. dba o honor i tradycje szkoły.

  3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

    1. systematycznie i na miarę swoich możliwości realizuje obowiązek szkolny,

    2. chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska,

    3. sporadycznie spóźnia się na zajęcia, ale nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności,

    4. dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,

    5. nie wywołuje konfliktów,

    6. nie narusza godności innych,

    7. dba o kulturę słowa w szkole i poza nią,

    8. nie niszczy świadomie cudzej własności,

    9. dba o honor i tradycje szkoły,

    10. szanuje zdrowie własne i innych,

    11. dba o porządek wokół siebie, higienę i estetykę własnego wyglądu.

  4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

    1. pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków,

    2. zachęcony współpracuje z wychowawcą klasy,

    3. na ogół postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,

    4. spóźnia się na zajęcia ( nie więcej niż 10 razy w semestrze),

    5. na ogół dba o honor i tradycje szkoły,

    6. sporadycznie opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia,

    7. przejawia braki w kulturze osobistej, ale nie narusza godności innych,

    8. stara się nie wywoływać konfliktów,

    9. nie niszczy świadomie cudzej własności,

    10. czasami narusza bezpieczeństwo, zdrowie własne oraz innych.

  5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

    1. często spóźnia się na zajęcia (więcej niż 10 razy w semestrze), sporadycznie wagaruje,

    2. cechuje się brakiem kultury osobistej (jest arogancki, agresywny, używa wulgarnego słownictwa, czasami kłamie, lekceważy polecenia nauczyciela w szkole i poza nią),

    3. niszczy świadomie mienie szkolne,

    4. kradnie lub w inny sposób wchodzi w konflikt z prawem,

    5. prześladuje innych uczniów (szantażuje, zastrasza, wymusza),

    6. znęca się nad zwierzętami,

    7. nie wykazuje poprawy mimo stosowanych środków zaradczych,

    8. nie dba o honor i tradycje szkoły,

    9. nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych.

  6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

    1. notorycznie spóźnia się na zajęcia i wagaruje,

    2. swoją postawą nie daje przykładu dla otoczenia (kłamie, ulega nałogom, niszczy mienie, stosuje przemoc fizyczną i psychiczną, znęca się nad innymi),

    3. wchodzi w konflikt z prawem,

    4. jest arogancki i wulgarny w stosunku do nauczycieli, kolegów i otoczenia,

    5. nie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,

    6. demoralizuje swoim zachowaniem społeczność uczniowską,

    7. nie wykazuje poprawy mimo pomocy nauczycieli i kolegów,

    8. swoim zachowaniem narusza zdrowie własne oraz innych,

    9. lekceważy honor i tradycje szkoły.

  1. Wychowawca klasy zobowiązany jest zapoznać uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) z trybem ustalania, skalą i kryterium oceny z zachowania w pierwszym miesiącu nauki.

  2. Opinia wychowawcy, będąca podstawą do ustalenia oceny zachowania, powinna powstawać podczas całego okresu poprzedzającego ustalenie oceny zgodnie z §13 ust.1.

  3. Decyzję o ocenie z zachowania podejmuje wychowawca klasy, nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, uwzględniając samoocenę ucznia oraz opinię zespołu klasowego, innych nauczycieli i pracowników szkoły, zgodnie z kryteriami określonymi w ust.2.

§ 14

System nagród i kar

  1. Uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę za wzorowe zachowanie, bardzo dobre wyniki w nauce oraz za szczególne osiągnięcia:

    1. pochwała wychowawcy przed całą klasą,

    2. pochwała dyrektora szkoły przed całą społecznością uczniowską,

    3. pochwała wychowawcy na zebraniu rodziców,

    4. nagroda rzeczowa na koniec roku szkolnego (średnia ocen 4,75 i zachowanie co najmniej bardzo dobre),

    5. dyplom po 3-letnich cyklach kształcenia za szczególne osiągnięcia (sportowe, w konkursach przedmiotowych, czytelnictwo, za aktywną pracę w organizacjach szkolnych i kołach zainteresowań, 100% frekwencji),

    6. wypisanie nazwisk uczniów ze szczególnymi osiągnięciami na gazetce szkolnej,

    7. wpisanie nazwisk najlepszych uczniów do kroniki szkoły (bardzo dobre wyniki w nauce - średnia ocen 5,0 i zachowanie wzorowe, szczególne osiągnięcia sportowe i w konkursach przedmiotowych),

    8. listy gratulacyjne dla rodziców za wzorowe zachowanie i bardzo dobre wyniki w nauce osiągane przez ucznia corocznie na II etapie kształcenia,

  2. Uczeń może być ukarany za negatywny stosunek do obowiązków szkolnych, agresywne zachowanie, wagary, niszczenie mienia szkolnego, uleganie nałogom i nakłanianie do nich kolegów, nieusprawiedliwione nieobecności:

    1. upomnienie wychowawcy klasy,

    2. nagana wychowawcy,

    3. pisemne zawiadomienie rodziców, zobowiązanie do naprawienia wyrządzonej szkody,

    4. zawieszenie przez wychowawcę prawa ucznia do udziału w zajęciach pozalekcyjnych,

    5. zawieszenie przez wychowawcę prawa ucznia do reprezentowania szkoły w imprezach szkolnych i pozaszkolnych,

    6. obniżenie przez wychowawcę oceny z zachowania.

  3. Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od wymierzonej kary zawartej w ust.2 pkt.4 i 5 do dyrektora szkoły w ciągu 5 dni od wymierzonej kary.

  4. Dyrektor szkoły zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, które może anulować karę, utrzymać w mocy lub zawiesić na czas uzgodniony.

  5. Decyzja na szczeblu szkoły jest ostateczna.

§ 15.

Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych

  1. Każdy uczeń ma prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania.

  2. Nie ulegają zmianie określone w PSO kryteria oceniania z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania.

  3. W maju, na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, uczeń jest informowany o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania. Informację o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych przekazuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (nauczyciel wpisuje do dziennika przewidywane oceny ołówkiem), a informację o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania - wychowawca klasy. Wychowawca jest zobowiązany poinformować na piśmie rodziców o przewidywanych ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych i zachowania.

  4. Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:

  1. Warunkiem uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest złożenie przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), pisemnego wniosku o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana oceny rocznej, z zastrzeżeniem, że ocena ta może być podwyższona tylko o jeden stopień.

  2. Wniosek, o którym mowa w ust.4 pkt.1, powinien być złożony u nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne w ciągu 7 dni od dnia uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.

  3. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku, o którym mowa w ust.4 pkt.1, na podstawie przyjętych w PSO kryteriów oceniania wraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) pisemnie określa formę, zakres materiału oraz konieczne wymagania do uzyskania oceny wskazanej we wniosku, z określeniem terminów, w jakich uczeń winien materiał opanować i wykazać się jego znajomością, nie później jednak niż 7 dni przed klasyfikacją roczną.

  4. Rodzic i uczeń winni podpisać otrzymaną od nauczyciela informację, której kopię nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego czyli do 31 VIII.

  5. Szczegółowe formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia podczas ubiegania się o wyższą niż przewidywana roczna ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych oraz wymagania konieczne do uzyskania każdej oceny określone są w PSO.

  6. Uczeń uzyskuje wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną, o którą ubiegał się we wniosku, jeśli zachowa tryb i spełni warunki określone w ust.4 pkt.1-3.

  1. Ustalona ocena nie może być niższa od przewidywanej.

  2. Dokumentację związaną z powyższą procedurą nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego tj. do 31 VIII.

  3. Niezależnie od zapisów w ust.4 uczeń może uzyskać wyższą lub niższą roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli nauczyciel uzna, że spełnił kryteria na daną ocenę do terminu klasyfikacji rocznej.

  4. Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania:

  1. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest złożenie przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), pisemnego wniosku o chęci ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z uwzględnieniem zasady, że ocena zachowania nie może zostać podwyższoną o więcej niż jeden.

  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 8 pkt.1, powinien być złożony u wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od dnia uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.

  3. Wychowawca w ciągu 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku, o którym mowa w ust.8 pkt.1, wraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w formie pisemnego kontraktu określa warunki konieczne do spełnienia w terminie nie później niż 7 dni przed klasyfikacją roczną.

  4. Wychowawca zawierając kontrakt z uczniem i jego rodzicami nawiązuje do oceny śródrocznej oraz do postępów po klasyfikacji śródrocznej, uczeń zaś przedstawia własne argumenty za podwyższeniem oceny.

  5. Wychowawca stawia uczniowi wymagania zgodne z kryteriami na wyższą ocenę oraz
    zobowiązuje ucznia do ich spełnienia (wymagania dotyczą postaw, a nie wykonania jakiegoś zadania).

  6. Warunki zawarte w kontrakcie winny odzwierciedlać kryteria na poszczególne oceny zachowania określone w §13 ust.2 i muszą być rygorystycznie przestrzegane przez ucznia.

  7. Nie później niż 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, wychowawca ponownie rozmawia z uczniem i jego rodzicami, podsumowując spełnienie postawionych wymagań i zobowiązań, w razie potrzeby - korzysta z opinii przedstawiciela samorządu klasowego oraz członków rady pedagogicznej, a następnie podejmuje decyzję o podniesieniu lub pozostawieniu oceny. Pisemną decyzję wychowawcy wraz z motywacją podpisują wszyscy zainteresowani (uczeń, jego rodzice, wychowawca).

  1. Dokumentację związaną z powyższą procedurą wychowawca przechowuje do końca roku szkolnego tj. do 31 VIII.

  2. Niezależnie od zapisów w ust.8 uczeń może uzyskać wyższą lub niższą roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli wychowawca uzna, że spełnił kryteria na daną ocenę do terminu klasyfikacji rocznej.

§ 16.

Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej

  1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w § 8 ust. 2 i 3 - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się w styczniu, a klasyfikację roczną w czerwcu.

  3. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 8 ust. 3 i § 12 ust. 4.

  4. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 8 ust. 2 i § 12 ust. 5.

  5. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele, prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

§ 17.

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

  3. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

  4. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony.

  5. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.

  6. Nie może być również klasyfikowany uczeń, który uchyla się od oceniania, nie ma więc ocen cząstkowych lub wymaganej liczby punktów, jeżeli ocena z przedmiotu jest punktowa.

  7. Uczeń niesklasyfikowany za drugie półrocze powtarza klasę.

§ 18.

Egzamin klasyfikacyjny:

  1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  2. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

  3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

    1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

  4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o  którym mowa w ust. 3 pkt. 1, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  5. Uczniowi, o którym mowa w ust. 3 pkt. 1, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

  6. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 7.

  7. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

  9. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 1, 2 i 3 pkt. 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

    2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  11. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

  12. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

  13. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

    1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 9, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - skład komisji;

    2. termin egzaminu klasyfikacyjnego;

    3. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

    4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

  14. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  15. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".

  16. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

§ 19.

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 20.

  2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1 i § 20.

  3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 20.

§ 20.

Postępowanie w sytuacji zgłoszenia zastrzeżeń co do trybu ustalania ocen rocznych.

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

  2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  1. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

  2. W skład komisji wchodzą:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

    3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko

  2. kierownicze - jako przewodniczący komisji,

  3. wychowawca klasy,

  4. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel, prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

  5. pedagog,

  6. psycholog,

  7. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

  8. przedstawiciel rady rodziców.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1.

  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

    1. skład komisji,

    2. termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

    3. zadania (pytania) sprawdzające,

    4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

  2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

    1. skład komisji,

    2. termin posiedzenia komisji,

    3. wynik głosowania,

    4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

  3. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 21.

Promocja

  1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.

  2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 22 ust. 10.

  3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

  4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

  5. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

  6. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

  7. W przypadku określonym w §17, ust.5 uczeń klas I - III może nie otrzymać promocji do następnej klasy bez zalecającej to opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli dwukrotnie, bez podania uzasadnionych przyczyn, rodzice (prawni opiekunowie) nie zgłoszą się z dzieckiem na badania w terminach wyznaczonych przez poradnię.

§ 22.

Egzamin poprawkowy:

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - w ostatnim tygodniu ferii zimowych.

  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

  5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

    1. skład komisji;

    2. termin egzaminu poprawkowego;

    3. pytania egzaminacyjne;

    4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.

  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej.

§ 23.

Warunki ukończenia szkoły

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli:

  1. w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,

  2. przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań ustalonych w odrębnych przepisach.

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

  2. Sprawdzian, o którym mowa w ust.1 pkt.2 ma charakter powszechny i obowiązkowy.

  3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

  4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 6.

  5. W przypadku uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

  6. Opinia, o której mowa w ust. 5, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym, że nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;

  7. Opinię, o której mowa w ust. 5, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.

  8. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

  9. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

  10. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.

  11. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu, w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

  12. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 14.

  13. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

  14. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

  15. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

  16. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 14 - do dnia 31 sierpnia danego roku.

  17. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 17, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

  18. Szczegółowe zasady organizacji i przebiegu sprawdzianu określają odrębne przepisy.

§ 24

Sposoby gromadzenia informacji o uczniu

  1. Wychowawca prowadzi podstawową dokumentację o przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:

    1. dziennik lekcyjny,

    2. arkusze ocen,

    3. karty osiągnięć i postępów uczniów - arkusze obserwacyjne uczniów klas I - III,

    4. arkusz obserwacyjny uczniów klas IV - VI (teczka, zeszyt, „bank informacji o uczniu” - wg uznania wychowawcy).

  2. Dokumentacja wymieniona w ust.1 pkt. 3 i 4 nie podlega archiwizacji.

§ 25

Sposoby powiadamiania rodziców (opiekunów prawnych) o osiągnięciach uczniów.

  1. Zebrania z rodzicami (wrzesień, listopad, styczeń, kwiecień).

  2. Kontakty indywidualne z rodzicami (z inicjatywy nauczyciela bądź rodzica) po godzinach lekcyjnych.

  3. Pisemne informacje:

  1. wpis do zeszytu przedmiotowego,

  2. listy do rodziców od wychowawcy i dyrektora szkoły,

  3. zawiadomienie o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej (podpisane przez rodziców zawiadomienia, wychowawca przechowuje do końca roku szkolnego).

  1. Ustne poinformowanie ucznia (a przez niego rodziców - prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, najpóźniej na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, z uwzględnieniem §15 ust. 3

  2. Wizyty w domu rodzinnym ucznia.

§ 26

Monitorowanie i ewaluacja szkolnego regulaminu oceniania

  1. W ciągu roku szkolnego nauczyciele prowadzą stały monitoring szkolnego systemu oceniania.

  2. W procesie ewaluacji szkolnego systemu oceniania udział biorą:

    1. uczniowie (ankiety, dyskusje na lekcjach wychowawczych, swobodne rozmowy z nauczycielami, zebrania Samorządu Uczniowskiego),

    2. rodzice (w czasie zebrań rodzicielskich ogólnych i indywidualnych, ankiety, dyskusje z nauczycielami),

    3. nauczyciele (podczas rady pedagogicznej, dyskusji, zebrań).

  3. Po każdym skończonym roku szkolnym, szkolny system oceniania jest poddawany weryfikacji, a wynikłe wnioski stanowią podstawę do dalszej pracy.

  4. Wszelkich zmian w Regulaminie Oceniania Wewnątrzszkolnego dokonuje rada pedagogiczna. Po wniesieniu zmian, tekst Regulaminu podlega ujednoliceniu przez dyrektora szkoły.

§ 27

Postanowienia końcowe

  1. Regulamin wewnątrzszkolnego oceniania winien być przedstawiony przez wychowawcę we wrześniu uczniom na godzinach wychowawczych oraz rodzicom (opiekunom prawnym) na spotkaniach informacyjnych.

  2. Ustalenia szczegółowe, dotyczące poszczególnych zajęć edukacyjnych, zawarte są w Przedmiotowych Systemach Oceniania.

  3. W przypadkach nie objętych Regulaminem Oceniania Wewnątrzszkolnego, decyzję podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

Trzcińsko Zdrój, dnia 16 września 1999 roku

Opracowany w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2001r. (DZ.U. Nr 29, poz.323)

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 16 września 1999r.

Zmiany z dnia 19 września 2000r., 31 sierpnia2001r.,10 września 2002r., 18 lutego 2003r., 17 lutego 2004r., 30 sierpnia 2004r.

Znowelizowany w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r.(DZ.U. Nr 199, poz.2046)

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 października 2004 roku.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Piotr Tomaszewski

Data wytworzenia:
14 lut 2005

Osoba dodająca informacje

Piotr Tomaszewski

Data publikacji:
14 lut 2005, godz. 15:29

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Tomaszewski

Data aktualizacji:
14 lut 2005, godz. 15:29