Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Szkolny Program Wychowawczy


Załącznik nr 2 do Statutu Szkoły

PROGRAM WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO

W TRZCIŃSKU ZDROJU

Opracowany w oparciu o Rozporządzenie MEN z dn.15 lutego 1999r. (Dz.U. Nr 14 z dn. 23 lutego 1999r. poz.129)

Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej

w dniu 23 czerwca 2000 roku

Program zawiera:

  1. Założenia organizacyjne.

  2. Główny cel pracy wychowawczej.

  3. Zadania szkoły.

  4. Model absolwenta.

  5. Działania wychowawcze szkoły (profilaktyczne i naprawcze).

  6. Zadania wychowawcy.

  7. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.

  8. Cele wychowawcze Samorządu Uczniowskiego.

  9. Kalendarz świąt, imprez i uroczystości szkolnych.

  1. Sposoby monitorowania i ewaluacji.

  1. Założenia organizacyjne programu

  1. Program działań wychowawczych budują uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i inni współpracownicy szkoły. Wszyscy mają wspólny cel wychowania.

  1. Przyjmuje się trzyletni cykl dla planowania działań wychowawczych.

  1. Zakłada się ścisłą współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą - PPP, pielęgniarką szkolną, policją, kościołem, Centrum Kultury, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itp.

  1. Czas na wychowanie przejawia się w całym procesie jak najczęstszymi kontaktami osobowymi uczniów z nauczycielami przez:

  • ścisły związek wychowania z dydaktyką (wartościowanie, ocenianie, wzorowanie na każdej godzinie lekcyjnej),

  • realizację godzin wychowawczych (prowadzenie cykli tematycznych z zakresu przyjętych przez szkołę zadań wychowawczych),

  • realizację ścieżek edukacyjnych, godzin do dyspozycji dyrektora, zajęć świetlicowych, zajęć pozalekcyjnych, innych form zorganizowanej aktywności uczniów (eksponowanie i akcentowanie przyjętych wartości i pozytywnych postaw).

  1. Dla każdej klasy tworzy się klasowy zespół wychowawczy (wychowawca i wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie). Na początku każdego roku szkolnego z inicjatywy wychowawcy klasy i pod jego przewodnictwem zbiera się klasowy zespół wychowawczy aby ustalić cele, zadania, formy i płaszczyzny ich realizacji, osoby odpowiedzialne i terminy realizacji, a także sposoby monitorowania i ewaluacji.

  1. Wychowawcze oddziaływania - nakreślone w klasowych planach wychowawczych i w planie pracy szkoły realizowane przez poszczególne klasy - pozwalają weryfikować formy realizacji celów i dostosować tempo nabywania umiejętności i kompetencji uczniów do ich możliwości i zmieniających się warunków szkoły.

  1. Główny cel pracy wychowawczej

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowego dziecka w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym dostosowanym do jego możliwości, potrzeb i zainteresowań w poczuciu przynależności do najbliższego środowiska.

III. Zadania szkoły

  • Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.

  • Otaczanie opieką dydaktyczno-wychowawczą uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych.

  • Tworzenie warunków do rozwoju ucznia zdolnego.

  • Przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia.

  • Rozbudzanie poczucia własnej wartości i godności, pomoc w rozpoznawaniu swoich mocnych i słabych stron, uczenie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.

  • Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych..

  • Budzenie odpowiedzialności za własną pracę i zachowanie, za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i zabawy, nauki i wypoczynku.

  • Przybliżanie uczniom elementów historii i kultury środowiska lokalnego i regionu. Kształtowanie postaw patriotycznych.

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego.

  • Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata.

  1. Model absolwenta

Nasz absolwent:

  • Dobrze zna swoje najbliższe otoczenie dom i szkołę. Lubi szkołę i na ogół chętnie się uczy. Sprawnie posługuje się zdobywaną wiedzą w życiu codziennym. Formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. Jest pogodny, pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.

  • Jest aktywny. Lubi ruch i chętnie uprawia sport w najróżniejszych jego odmianach. Chce rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania. Na miarę swoich możliwości śpiewa, gra, rysuje, maluje.

  • Jest ciekawy świata. Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska zachodzące w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Czuje potrzebę kontaktu z przyrodą.

  • Jest odpowiedzialny. Umie przyznać się do błędu. Przewiduje konsekwencje swojego postępowania i rozumie konieczność ich ponoszenia. Cieszy się z sukcesów, akceptuje porażki. Stara się rozwiązywać napotkane problemy. Działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności.

  • Jest otwarty. Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami i dorosłymi. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnianymi błędami. Jest gotowy podejmować działania w sposób planowy. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Szanuje dorosłych, kolegów i siebie. Umie współżyć z innymi i akceptuje ich odmienność.

  • Jest prawy. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Umie krytycznie ocenić swoje postępowanie. Rozróżnia dobro od zła, wie, że należy postępować dobrze.

  • Jest rozważny. Zwraca uwagę na wygląd, czystość swoją i otoczenia. Zna zagrożenia występujące w jego środowisku. Zna zasady bezpieczeństwa oraz rozumie potrzebę ich przestrzegania i stosowania w życiu.

  • Posiada wiedzę i umiejętności, które są podstawą dalszej edukacji w zakresie różnych dziedzin nauki.

  1. Działania wychowawcze szkoły (profilaktyczne i naprawcze)

  1. W klasach I -III

  1. Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia:

  1. dbamy o rozwój fizyczny przez:

  • stosowanie różnorodnych metod i form wychowania fizycznego (gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze...),

  • umożliwianie uczniom korzystania z pozalekcyjnych zajęć SKS,

  • organizowanie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego,

  • umożliwianie udziału w różnorodnych zawodach międzyklasowych lub międzyszkolnych,

  • dawanie przykładów zagospodarowania czasu wolnego (gry, zabawy, aktywny wypoczynek...).

  1. umożliwiamy kształcenie umysłów i nabywanie sprawności intelektualnej przez:

  • ukazywanie uczniom świata jako zintegrowanej całości,

  • stosowanie atrakcyjnych metod aktywnego poznawania rzeczywistości ( uczenie się w działaniu, przez doświadczenie...),

  • pełne wykorzystywanie istniejącej bazy szkolnej,

  • umożliwianie korzystania z różnych źródeł wiedzy i informacji,

  • udział w konkursach szkolnych ( ortograficzny, wiedzowy...),

  • spotkania z ciekawymi ludźmi.

  1. uczymy kierowania emocjami przez:

  • ukazywanie wartości koleżeństwa, przyjaźni, miłości, empatii, wrażliwości, tolerancji itp.(pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne, wyjazdy do kina, teatru...),

  • pomoc w poznawaniu samego siebie i pracy w kształtowaniu pozytywnych cech charakteru (pogadanki, odpowiedni system nagradzania...),

  • współudział uczniów w ocenie postaw i zachowań kolegów i swoich,

  • ukazywanie sposobów radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi (dramy, symulacje zachowań...)

  • zachęcanie do udziału w akcjach na rzecz chorych, potrzebujących i pokrzywdzonych (akcje charytatywne np. na rzecz Fundacji „Wszystko dla dzieci”, WOŚP, inscenizacje, dramy...).

  1. umożliwiamy rozwój moralny i społeczny przez:

  • nagradzanie uczciwych, solidnych, wytrwałych, koleżeńskich, pracowitych i kulturalnych,

  • ukazywanie sensu praw i obowiązków, zakazów i nakazów, zasad i reguł obowiązujących w życiu społecznym ( np. regulamin zachowania, SSO, PSO, pogadanki tematyczne...),

  • uczenie zasad dobrego wychowania i stosowania ich w środowisku rodzinnym, wobec kolegów, nauczycieli i innych osób (np. wspólne spożywanie posiłków, egzekwowanie stosowania zwrotów grzecznościowych w szkole i poza nią, inscenizacje, dramy, pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne...),

  • uczenie właściwych zachowań we wszystkich możliwych momentach życia szkolnego (lekcja, przerwa, spacer...),

  • przydzielanie uczniom różnych ról społecznych w klasie ( dyżury, samorząd klasowy i szkolny...),

  • organizowanie integracyjnych imprez i uroczystości klasowych i szkolnych z udziałem dzieci i dorosłych.

  1. pozwalamy ćwiczyć wolę przez:

  • uczenie wyrażania własnego zdania,

  • stwarzanie okazji do podejmowania drobnych decyzji z podkreśleniem ich trafności,

  • wybór organizacji uczniowskiej, kółek zainteresowań.

  1. umożliwiamy rozwój duchowy przez:

  • uczenie zwyczajów, obyczajów właściwych dla środowiska rodzinnego (obchody Dnia Matki, Dnia Babci i Dziadka, świąt religijnych, wykonywanie kart świątecznych, pisanek, stroików, nauka kolęd, porządkowanie grobów i odwiedzanie cmentarzy...),

  • kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych i klasowych (np. Pasowanie uczniów klas I, Mikołajki, Dzień Dziecka...),

  • ukazywanie związków między tradycją rodzinną a narodową przy organizowaniu świąt,

  • możliwość korzystania z lekcji religii, rekolekcji...

  • organizowanie szkolnej wigilii,

  • stosowanie tolerancji wobec ateistów i uczniów innej wiary.

2. Otaczamy opieką uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych przez:

  • pracę z dziećmi na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych,

  • obniżanie wymagań dydaktycznych,

  • kierowanie do PPP,

  • rozmowy indywidualne z rodzicami i planową pedagogizację,

  • odwiedzanie rodzin,

  • współpracę ze świetlicą socjoterapeutyczną i opieką społeczną,

  • organizowanie pomocy w zakresie dożywiania.

3.Tworzymy warunki do rozwoju ucznia zdolnego przez:

  • dostrzeganie i rozwijanie zdolności indywidualnych,

  • indywidualizowanie pracy na lekcji i prac domowych,

  • zachęcanie do pracy w kołach zainteresowań,

  • prowadzenie konkursów szkolnych ( przedmiotowych i artystycznych).

4. Kształtujemy postawy patriotyczne przez:

  • zapoznawanie z walorami kulturowymi najbliższej okolicy (np. wielka wyprawa w poszukiwaniu zabytków, stworzenie mapy obiektów zabytkowych naszej okolicy ... ),

  • przybliżanie historii naszego miasta i regionu,

  • wycieczki po najbliższej okolicy i regionie,

  • wykonywanie gazetek tematycznych, albumów o swoim mieście i regionie,

  • organizowanie konkursów plastycznych reklamujących nasze miasto,

  • udział w uroczystościach patriotycznych (np. 1.IX, 11.XI, ...),

5. Uczymy zachowań prozdrowotnych przez:

  • systematyczną współpracę z pielęgniarką szkolną (przeglądy czystości, badania bilansowe, pogadanki m.in. nt. higieny osobistej, racjonalnego odżywiania, pierwszej pomocy w niektórych urazach,...),

  • udział w akcjach promocyjnych,

  • prowadzenie profilaktyki zdrowotnej tak, by uczniowie potrafili dbać o swoje zdrowie (właściwa postawa przy czytaniu i pisaniu, odżywianie, aktywny wypoczynek, sen, właściwy ubiór, zapobieganie infekcjom - m.in. projektowanie jadłospisów, planu dnia...),

  • stosowanie przerw śródlekcyjnych i zabaw ruchowych,

  • zapoznawanie z zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach: w domu, w drodze do szkoły, w szkole, podczas zabaw, na boisku...( pogadanki, spotkania z policjantem, wycieczki, projekcje filmowe, inscenizacje, gry symulacyjne...),

  • organizowanie szkolnych konkursów czystości,

  • prowadzenie pogadanek nt. szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, używania środków odurzających,

  • przeprowadzanie szkolnych konkursów plastycznych promujących zdrowy tryb życia.

6. Uświadamiamy uczniom ich rolę w ochronie środowiska przez:

  • uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody ( zimowa akcja dokarmiania ptaków i zwierząt, spotkanie z leśniczym, pielęgnowanie roślin w klasach, sadzenie drzew i krzewów...),

  • wyrabianie nawyków proekologicznych ( zbieranie surowców wtórnych, używanie opakowań zwrotnych, sprzątanie świata, obchody Dnia Ziemi...),

  • odwiedzanie miejsc o szczególnych walorach przyrodniczo - krajoznawczych np. ogród dendrologiczny, park krajobrazowy itp.,

  • organizowanie wycieczek do lasu, na wysypisko śmieci, do oczyszczalni ścieków,

  • wykonywanie plakatów, albumów, kronik...

7. Kształtujemy właściwe postawy wobec zagrożeń współczesnego świata przez:

  • uczenie zasad właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, wybuchowymi, toksycznymi, nieznanego pochodzenia i przeznaczenia, niewybuchami i niewypałami ( spotkania z policjantem, strażakiem, pogadanki, filmy instruktażowe...),

  • ukazywanie skutków wynikających z niewłaściwego korzystania z gier i programów komputerowych, wideokaset, audycji telewizyjnych, komiksów itp. ( pogadanki tematyczne, pedagogizacja rodziców).

  1. W klasach IV - VI

  1. Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia:

  1. dbamy o rozwój fizyczny przez:

  • stosowanie różnorodnych metod i form wychowania fizycznego (gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze...),

  • umożliwianie uczniom korzystania z pozalekcyjnych zajęć SKS,

  • organizowanie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego,

  • umożliwianie udziału w różnorodnych zawodach międzyklasowych lub międzyszkolnych,

  • stwarzanie okazji do zaprezentowania swojej sprawności fizycznej w różnych dyscyplinach sportu,

  • dawanie przykładów zagospodarowania czasu wolnego (gry, zabawy, aktywny wypoczynek...).

  1. umożliwiamy kształcenie umysłów i nabywanie sprawności intelektualnej przez:

  • stosowanie atrakcyjnych i aktywizujących metod nauczania, uczenia się,

  • pełne wykorzystywanie istniejącej bazy szkolnej ( biblioteka, świetlica, sala komputerowa, sala gimnastyczna...),

  • podawanie poszerzonej literatury z której uczeń może korzystać,

  • samodzielne korzystanie z katalogów, kartotek, encyklopedii, prasy,

  • umożliwianie korzystania z różnych źródeł wiedzy i informacji,

  • udział w konkursach szkolnych ( ortograficzny, wiedzowy...),

  • spotkania z ciekawymi ludźmi.

  1. uczymy kierowania emocjami przez:

  • ukazywanie wartości koleżeństwa, przyjaźni, miłości, empatii, wrażliwości, tolerancji itp.(pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne, wyjazdy do kina, teatru...),

  • przygotowywanie do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego przejawów fizycznych i psychicznych ( pogadanki tematyczne, projekcje filmów, spotkania z pielęgniarką , lekarzem, współpraca z PPP, pedagogizacja rodziców...),

  • pomoc w poznawaniu samego siebie i pracy w kształtowaniu pozytywnych cech charakteru (pogadanki, odpowiedni system nagradzania...),

  • współudział uczniów w ocenie postaw i zachowań kolegów i swoich,

  • ukazywanie sposobów radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi (dramy, symulacje zachowań...)

  • zachęcanie do udziału w akcjach na rzecz chorych, potrzebujących i pokrzywdzonych (akcje charytatywne np. na rzecz Fundacji „Wszystko dla dzieci”, WOŚP, inscenizacje, dramy...).

  • stwarzanie odpowiednich warunków do organizowania i prowadzenia imprez szkolnych, apeli...

  • uczenie wyrażania swojego zdania ( symulacje sytuacji domowych, szkolnych...).

  1. umożliwiamy rozwój moralny i społeczny przez:

  • nagradzanie uczciwych, solidnych, wytrwałych, koleżeńskich, pracowitych i kulturalnych,

  • przestrzeganie zasad dobrego wychowania funkcjonujących w życiu społecznym i stosowanie ich w środowisku rodzinnym, wobec kolegów, nauczycieli i innych osób ( formy grzecznościowe, znajomość regulaminu szkolnego, pogadanki na temat wybranych wartości moralnych),

  • ukazywanie konieczności doskonalenia samego siebie ( dokonywanie samooceny zachowania, pogadanki i dyskusje tematyczne, sądy nad postaciami fikcyjnymi, spotkania z ludźmi cieszącymi się szczególnym autorytetem),

  • wspieranie ucznia w poszukiwaniu wartości ( pogadanki i dyskusje w oparciu o przykłady z życia, literatury i filmu ),

  • uczenie szacunku dla siebie i innych ( przykład osobisty, egzekwowanie właściwych postaw w stosunku do ludzi ),

  • uczenie właściwych zachowań we wszystkich możliwych momentach życia szkolnego (lekcja, przerwa, spacer...),

  • przydzielanie uczniom różnych ról społecznych w klasie i w szkole ( dyżury, samorząd klasowy i szkolny...),

  • stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy wobec obowiązków społecznych ( organizowanie prac społeczno - użytecznych dla klasy, szkoły, środowiska, nagradzanie uczniów za osiągnięcia w nauce i pracy, promocja postaw prospołecznych - prezentacja na gazetce ściennej ),

  • współudział w tworzeniu podstawowych dokumentów regulujących życie szkoły, znajomość praw i obowiązków ucznia, ( Statut Szkoły, Regulamin Oceniania, Regulamin SU...)

  • organizowanie integracyjnych imprez i uroczystości klasowych i szkolnych z udziałem dzieci i dorosłych.

  1. pozwalamy ćwiczyć wolę przez:

  • uczenie wyrażania własnego zdania,

  • naukę komunikacji typu „ ja”,

  • tworzenie sytuacji wymagających podejmowania samodzielnych decyzji przez ucznia ( pogadanki, rozmowy indywidualne, inscenizacje, dramy, symulacje zachowań ),

  • udział w życiu demokratycznym szkoły ( samorząd klasowy i szkolny, organizacje szkolne ),

  • działania zgodne z prawem i stosowanie demokratycznych procedur (pogadanki, dyskusje, debaty, negocjacje, udział w wyborach i głosowaniu, prowadzenie kampanii wyborczej do organów samorządowych szkoły...),

  • wybór organizacji uczniowskiej, kółek zainteresowań, udział w konkursach i zawodach.

  1. umożliwiamy rozwój duchowy przez:

  • kultywowanie tradycji i obyczajów bliższego i dalszego środowiska,

  • organizowanie imprez artystycznych, szkolnych i środowiskowych ( występy, inscenizacje, przedstawienia, wystawy...),

  • organizowanie w klasach świąt Dzień Dziewczyny i Chłopca, Andrzejki, Wigilia, Dzień Matki...

  • pogadanki związane ze świętami religijnymi

  • możliwość korzystania z lekcji religii, rekolekcji, przedstawień o treści religijnej,

  • organizowanie szkolnej wigilii,

  • stosowanie tolerancji wobec ateistów i uczniów innej wiary.

2. Otaczamy opieką uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych przez:

  • pracę z uczniem na zajęciach wyrównawczych,

  • obniżanie wymagań dydaktycznych,

  • kierowanie do PPP,

  • organizowanie pomocy koleżeńskiej,

  • organizowanie pomocy w odrabianiu zadań domowych w świetlicy szkolnej,

  • rozmowy indywidualne z rodzicami i planową pedagogizację,

  • odwiedzanie rodzin,

  • współpracę ze świetlicą socjoterapeutyczną i opieką społeczną,

  • organizowanie pomocy w zakresie dożywiania.

3.Tworzymy warunki do rozwoju ucznia zdolnego przez:

  • dostrzeganie i rozwijanie zdolności i zainteresowań indywidualnych,

  • przydzielanie dodatkowych zadań na lekcjach,

  • indywidualizowanie pracy na lekcji i prac domowych,

  • kierowanie do pracy w kołach zainteresowań ( przedmiotowych i artystycznych ),

  • udział w konkursach wiedzowych szkolnych i międzyszkolnych,

  • prezentowanie osiągnięć i dorobku uczniów na forum szkoły.

4. Kształtujemy postawy patriotyczne przez:

  • zapoznawanie z walorami kulturowymi najbliższej okolicy (np. wielka wyprawa w poszukiwaniu zabytków, stworzenie mapy obiektów zabytkowych naszej okolicy, przybliżanie sylwetek patronów i nazw naszych ulic..),

  • przybliżanie historii naszego miasta i regionu,

  • wycieczki po regionie i województwie,

  • wykonywanie gazetek tematycznych, albumów o swoim mieście i regionie,

  • organizowanie konkursów wiedzowych i plastycznych reklamujących nasze miasto,

  • udział w uroczystościach patriotycznych ( np. 1.IX, 11.XI, ...).

5. Uczymy zachowań prozdrowotnych przez:

  • systematyczną współpracę z pielęgniarką szkolną ( pogadanki m.in. nt. higieny osobistej, racjonalnego odżywiania, pierwszej pomocy w niektórych urazach, badania bilansowe, przeglądy czystości ...),

  • udział w akcjach promocyjnych,

  • prowadzenie profilaktyki zdrowotnej tak, by uczniowie potrafili dbać o swoje zdrowie (właściwa postawa przy czytaniu i pisaniu, odżywianie, aktywny wypoczynek, sen, właściwy ubiór, zapobieganie infekcjom - m.in. projektowanie jadłospisów, planu dnia...),

  • stosowanie przerw śródlekcyjnych i zabaw ruchowych,

  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach: w domu, w drodze do szkoły, w szkole, podczas zabaw, na boisku...( pogadanki, spotkania z policjantem, wycieczki, projekcje filmowe, inscenizacje, gry symulacyjne, Turniej Wiedzy o Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego, zdobywanie karty rowerowej...),

  • prawidłowe użytkowanie urządzeń technicznych, zgodnie z instrukcją obsługi ( sprzęt RTV, AGD i inne ),

  • organizowanie szkolnych konkursów czystości,

  • prowadzenie pogadanek m.in. nt. szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, używania środków odurzających, szerzenia się chorób cywilizacyjnych,

  • przeprowadzanie szkolnych konkursów plastycznych promujących zdrowy tryb życia.

6. Uświadamiamy uczniom ich rolę w ochronie środowiska przez:

  • uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody ( zimowa akcja dokarmiania ptaków i zwierząt, spotkanie z leśniczym, pielęgnowanie roślin w klasach, sadzenie drzew i krzewów...),

  • ukazywanie wpływu człowieka na stan środowiska,

  • opis ciekawostek przyrodniczych regionu

  • utrwalanie nawyków proekologicznych ( zbieranie surowców wtórnych, używanie opakowań zwrotnych, udział w akcji „Sprzątanie świata”, obchody Dnia Ziemi...),

  • odwiedzanie miejsc o szczególnych walorach przyrodniczo - krajoznawczych np.ogród dendrologiczny w Przelewicach, Glinnej, Park Krajobrazowy Dolnej Odry itp.,

  • organizowanie wycieczek do lasu, na wysypisko śmieci, do oczyszczalni ścieków,

  • prowadzenie akcji propagandowych i promocyjnych ( plakaty, ulotki, apele, gazetki...).

7. Kształtujemy właściwe postawy wobec zagrożeń współczesnego świata przez:

  • uczenie zasad właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, wybuchowymi, toksycznymi, nieznanego pochodzenia i przeznaczenia, niewybuchami i niewypałami ( spotkania z policjantem, strażakiem, pogadanki, filmy instruktażowe...),

  • wskazywanie skutków wynikających z niewłaściwego korzystania z mediów oraz ukazywanie zagrożeń wychowawczych związanych z niewłaściwym korzystaniem z gier i programów komputerowych, wideokaset, audycji telewizyjnych, komiksów itp. ( pogadanki tematyczne, popularyzacja czytelnictwa, pedagogizacja rodziców ),

  • przeciwdziałanie zjawiskom niedostosowania społecznego i patologii.

  1. Zadania wychowawcy

  • Kreowanie sytuacji w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.

  • Kształtowanie właściwego stosunku do obowiązków szkolnych.

  • Rozpoznawanie uczniów z trudnościami w nauce i trudnościami wychowawczymi i otaczanie ich opieką dydaktyczno - wychowawczą.

  • Odkrywanie szczególnych zdolności uczniów i praca indywidualna nad ich rozwojem.

  • Kształtowanie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych.

  • Dbanie o kulturę zachowań i poszanowanie języka ojczystego.

  • Rozpoznawanie i zapobieganie agresji i przemocy.

  • Wyposażanie uczniów w umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy

  • Praca nad integracją zespołów klasowych i wdrażanie uczniów do pełnienia ról społecznych.

  • Przybliżanie uczniom elementów historii i kultury środowiska lokalnego i regionu. Kształtowanie patriotycznych postaw.

  • Uświadamianie uczniom ich roli w ochronie środowiska oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata.

  • Planowanie, diagnozowanie potrzeb wychowawczych oraz sprawdzanie efektów własnej pracy.

  • Aktywne współdziałanie z rodzicami.

  • Opracowanie i prowadzenie dokumentacji wychowawczej klasy.

Każdy wychowawca pracując z uczniem kieruje się radami zawartymi w „Alfabecie wychowawcy”

Akceptuj swego ucznia.

Bądź dla niego oparciem.

Chwal go za wszystko.

Dotrzymuj przyrzeczeń.

Egzekwuj prawa i obowiązki.

Formułuj precyzyjnie wymagania.

Gospodaruj efektywnie czasem.

Hamuj dyskretnie niewłaściwe zapędy.

Interesuj się jego osobą.

Jednocz jego rozum, ducha i ciało.

Kieruj wszechstronnie jego rozwojem.

Licz się z jego zdaniem.

Łagodź stresy i cierpienia.

Miej cierpliwość.

Nie oszukuj go.

Okazuj mu zaufanie.

Pokaż, że jesteś omylny.

Rozwijaj jego samodzielność.

Słuchaj uważnie tego co mówi.

Troszcz się o niego.

Ukaż mu wartość i piękno życia.

Wierz w jego możliwości.

Y ...? (niewiadoma - bądź na nią przygotowany).

Zachęcaj go do dalszej pracy.

  1. Zasady współpracy z rodzicami

Współpraca z rodzicami w zakresie działalności wychowawczej szkoły opiera się na:

  • znajomości i akceptacji przez rodziców Programu Szkoły,

  • współdziałaniu z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych szkoły,

  • możliwości wpływania na wybór programów edukacyjnych,

  • spełnianiu przez szkołę oczekiwań rodziców w zakresie wychowania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z preferowanym przez siebie kierunkiem,

  • wspieraniu wychowawczych wysiłków rodziców poprzez proces pedagogizacji, profilaktyki trudności wychowawczych, reedukacji i terapii pedagogicznej,

  • zgłaszaniu i podejmowaniu przez rodziców inicjatyw w zakresie organizacji świąt, uroczystości, imprez szkolnych i klasowych,

  • wnoszeniu przez rodziców do organów statutowych szkoły wniosków i uwag odnoszących się do pracy wychowawczej szkoły,

  • stworzeniu rodzicom warunków do właściwego załatwiania spraw wychowawczych: życzliwej i miłej atmosfery, intymności rozmowy, zachowania tajemnicy itp.,

  • uzgadnianiu indywidualnych systemów reagowania na łamanie dyscypliny przez uczniów (np. kontakty telefoniczne, listowne, osobiste i inne),

  • współdziałaniu w zakresie zapobiegania narkomanii, alkoholizmowi, przestępczości nieletnich,

  • umożliwianiu i ułatwianiu kontaktów rodziców z placówkami i instytucjami terapeutycznymi, psychologiczno - pedagogicznymi, profilaktyki społecznej itp.,

  • współdziałaniu w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku zarówno rodziny, jak i szkoły oraz budzeniu wzajemnego zaufania.

  1. Cele wychowawcze samorządu uczniowskiego

  • nauka zasad demokracji oraz szacunek dla wartości z nią związanych,

  • rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania zasad i procedur demokratycznych,

  • pogłębianie poczucia więzi ze wspólnotą środowiskową i lokalną,

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,

  • budowanie poczucia własnej wartości,

  • tworzenie warunków do zespołowego działania na rzecz wspólnego dobra,

  • tworzenie warunków do aktywnego udziału uczniów w rozwiązywaniu problemów szkoły i własnego środowiska rówieśniczego,

  • zachęcanie do inicjatywy i przedsiębiorczości w kreowaniu życia szkolnego,

  • rozwijanie aktywności społecznej i umiejętności współdziałania w zespole,

  • przygotowywanie do odpowiedzialnego i skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym,

  • kształtowanie postawy krytycyzmu, otwartości, wyrozumiałości i tolerancji wobec odmiennych poglądów i postaw,

  • rozbudzanie zainteresowania ważnymi wydarzeniami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi,

  • nauka godnego zachowania się w czasie obchodów świąt i uroczystości szkolnych i państwowych,

  • nauka umiejętności prezentacji własnego stanowiska i obrony własnych racji i poglądów w dialogu z innymi,

  • kształtowanie umiejętności określania własnych potrzeb i możliwości ich zaspokajania,

  • rozbudzanie wrażliwości na problemy społeczne, przejawy niesprawiedliwości i krzywdy oraz troskę o słabych i bezbronnych,

  • stwarzanie możliwości kulturalnego i zorganizowanego spędzania wolnego czasu w kontakcie ze środowiskiem rówieśniczym.

  1. Kalendarz świąt, imprez i uroczystości szkolnych

Wrzesień - Inauguracja roku szkolnego

  • Sprzątanie Świata

Październik - Dzień Edukacji

  • Pasowanie uczniów klas pierwszych

Listopad - Święto Niepodległości

  • Andrzejki

Grudzień - Mikołajki

  • Wigilia szkolna

Styczeń - Bal karnawałowy

  • Dzień Babci i Dziadka

Luty - Walentynki

Marzec - Dzień Dziewcząt i Chłopców

  • Święto Wiosny

Kwiecień - Dzień Ziemi

Maj - Dzień Matki

Czerwiec - Dzień Dziecka

  • Pożegnanie absolwentów i zakończenie roku szkolnego

  1. Sposoby monitorowania i ewaluacji

Monitorowanie i ewaluacja wdrażania programu działań wychowawczych odbywać się będzie przez:

  • Ankiety sondażowe prowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli - dyrektor i wychowawcy klas w maju każdego roku

  • Analizę dokumentacji wychowawcy - styczeń, czerwiec

  • Obserwację konkretnych działań, zachowań, postaw - wnioski wychowawców i szkolnych organizacji samorządowych - styczeń, czerwiec

  • Rozmowy z uczniami, rodzicami i przedstawicielami środowiska lokalnego.

Globalne przedstawienie wyników ewaluacji nauczycielom, rodzicom i innym współpracownikom szkoły dokonuje dyrektor szkoły do końca września każdego roku.

Uwagi końcowe:

  • Za realizację programu wychowawczego szkoły odpowiedzialni są wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów i inni pedagogiczni pracownicy szkoły ściśle ze sobą współpracujący.

  • Nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do wszechstronnego wykorzystywania treści programowych do realizacji programu wychowawczego.

  • Nadzór nad realizacją programu sprawuje dyrekcja szkoły.

  • Zmiany wprowadza rada pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji.

Program Wychowawczy został zaopiniowany przez Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców w dniu 20 czerwca 2000r.

Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 23 czerwca 2000r.

0

10


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Piotr Tomaszewski

Data wytworzenia:
14 lut 2005

Osoba dodająca informacje

Piotr Tomaszewski

Data publikacji:
14 lut 2005, godz. 15:22

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Tomaszewski

Data aktualizacji:
14 lut 2005, godz. 15:22