Szkolny Program Wychowawczy
Załącznik nr 2 do Statutu Szkoły
PROGRAM WYCHOWAWCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO
W TRZCIŃSKU ZDROJU
Opracowany w oparciu o Rozporządzenie MEN z dn.15 lutego 1999r. (Dz.U. Nr 14 z dn. 23 lutego 1999r. poz.129)
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
w dniu 23 czerwca 2000 roku
Program zawiera:
Założenia organizacyjne.
Główny cel pracy wychowawczej.
Zadania szkoły.
Model absolwenta.
Działania wychowawcze szkoły (profilaktyczne i naprawcze).
Zadania wychowawcy.
Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
Cele wychowawcze Samorządu Uczniowskiego.
Kalendarz świąt, imprez i uroczystości szkolnych.
Sposoby monitorowania i ewaluacji.
Założenia organizacyjne programu
Program działań wychowawczych budują uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i inni współpracownicy szkoły. Wszyscy mają wspólny cel wychowania.
Przyjmuje się trzyletni cykl dla planowania działań wychowawczych.
Zakłada się ścisłą współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą - PPP, pielęgniarką szkolną, policją, kościołem, Centrum Kultury, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itp.
Czas na wychowanie przejawia się w całym procesie jak najczęstszymi kontaktami osobowymi uczniów z nauczycielami przez:
ścisły związek wychowania z dydaktyką (wartościowanie, ocenianie, wzorowanie na każdej godzinie lekcyjnej),
realizację godzin wychowawczych (prowadzenie cykli tematycznych z zakresu przyjętych przez szkołę zadań wychowawczych),
realizację ścieżek edukacyjnych, godzin do dyspozycji dyrektora, zajęć świetlicowych, zajęć pozalekcyjnych, innych form zorganizowanej aktywności uczniów (eksponowanie i akcentowanie przyjętych wartości i pozytywnych postaw).
Dla każdej klasy tworzy się klasowy zespół wychowawczy (wychowawca i wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie). Na początku każdego roku szkolnego z inicjatywy wychowawcy klasy i pod jego przewodnictwem zbiera się klasowy zespół wychowawczy aby ustalić cele, zadania, formy i płaszczyzny ich realizacji, osoby odpowiedzialne i terminy realizacji, a także sposoby monitorowania i ewaluacji.
Wychowawcze oddziaływania - nakreślone w klasowych planach wychowawczych i w planie pracy szkoły realizowane przez poszczególne klasy - pozwalają weryfikować formy realizacji celów i dostosować tempo nabywania umiejętności i kompetencji uczniów do ich możliwości i zmieniających się warunków szkoły.
Główny cel pracy wychowawczej
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowego dziecka w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym dostosowanym do jego możliwości, potrzeb i zainteresowań w poczuciu przynależności do najbliższego środowiska.
III. Zadania szkoły
Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
Otaczanie opieką dydaktyczno-wychowawczą uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych.
Tworzenie warunków do rozwoju ucznia zdolnego.
Przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia.
Rozbudzanie poczucia własnej wartości i godności, pomoc w rozpoznawaniu swoich mocnych i słabych stron, uczenie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych..
Budzenie odpowiedzialności za własną pracę i zachowanie, za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i zabawy, nauki i wypoczynku.
Przybliżanie uczniom elementów historii i kultury środowiska lokalnego i regionu. Kształtowanie postaw patriotycznych.
Kształtowanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego.
Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata.
Model absolwenta
Nasz absolwent:
Dobrze zna swoje najbliższe otoczenie dom i szkołę. Lubi szkołę i na ogół chętnie się uczy. Sprawnie posługuje się zdobywaną wiedzą w życiu codziennym. Formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. Jest pogodny, pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
Jest aktywny. Lubi ruch i chętnie uprawia sport w najróżniejszych jego odmianach. Chce rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania. Na miarę swoich możliwości śpiewa, gra, rysuje, maluje.
Jest ciekawy świata. Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska zachodzące w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Czuje potrzebę kontaktu z przyrodą.
Jest odpowiedzialny. Umie przyznać się do błędu. Przewiduje konsekwencje swojego postępowania i rozumie konieczność ich ponoszenia. Cieszy się z sukcesów, akceptuje porażki. Stara się rozwiązywać napotkane problemy. Działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności.
Jest otwarty. Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami i dorosłymi. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnianymi błędami. Jest gotowy podejmować działania w sposób planowy. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Szanuje dorosłych, kolegów i siebie. Umie współżyć z innymi i akceptuje ich odmienność.
Jest prawy. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Umie krytycznie ocenić swoje postępowanie. Rozróżnia dobro od zła, wie, że należy postępować dobrze.
Jest rozważny. Zwraca uwagę na wygląd, czystość swoją i otoczenia. Zna zagrożenia występujące w jego środowisku. Zna zasady bezpieczeństwa oraz rozumie potrzebę ich przestrzegania i stosowania w życiu.
Posiada wiedzę i umiejętności, które są podstawą dalszej edukacji w zakresie różnych dziedzin nauki.
Działania wychowawcze szkoły (profilaktyczne i naprawcze)
W klasach I -III
Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia:
dbamy o rozwój fizyczny przez:
stosowanie różnorodnych metod i form wychowania fizycznego (gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze...),
umożliwianie uczniom korzystania z pozalekcyjnych zajęć SKS,
organizowanie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego,
umożliwianie udziału w różnorodnych zawodach międzyklasowych lub międzyszkolnych,
dawanie przykładów zagospodarowania czasu wolnego (gry, zabawy, aktywny wypoczynek...).
umożliwiamy kształcenie umysłów i nabywanie sprawności intelektualnej przez:
ukazywanie uczniom świata jako zintegrowanej całości,
stosowanie atrakcyjnych metod aktywnego poznawania rzeczywistości ( uczenie się w działaniu, przez doświadczenie...),
pełne wykorzystywanie istniejącej bazy szkolnej,
umożliwianie korzystania z różnych źródeł wiedzy i informacji,
udział w konkursach szkolnych ( ortograficzny, wiedzowy...),
spotkania z ciekawymi ludźmi.
uczymy kierowania emocjami przez:
ukazywanie wartości koleżeństwa, przyjaźni, miłości, empatii, wrażliwości, tolerancji itp.(pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne, wyjazdy do kina, teatru...),
pomoc w poznawaniu samego siebie i pracy w kształtowaniu pozytywnych cech charakteru (pogadanki, odpowiedni system nagradzania...),
współudział uczniów w ocenie postaw i zachowań kolegów i swoich,
ukazywanie sposobów radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi (dramy, symulacje zachowań...)
zachęcanie do udziału w akcjach na rzecz chorych, potrzebujących i pokrzywdzonych (akcje charytatywne np. na rzecz Fundacji „Wszystko dla dzieci”, WOŚP, inscenizacje, dramy...).
umożliwiamy rozwój moralny i społeczny przez:
nagradzanie uczciwych, solidnych, wytrwałych, koleżeńskich, pracowitych i kulturalnych,
ukazywanie sensu praw i obowiązków, zakazów i nakazów, zasad i reguł obowiązujących w życiu społecznym ( np. regulamin zachowania, SSO, PSO, pogadanki tematyczne...),
uczenie zasad dobrego wychowania i stosowania ich w środowisku rodzinnym, wobec kolegów, nauczycieli i innych osób (np. wspólne spożywanie posiłków, egzekwowanie stosowania zwrotów grzecznościowych w szkole i poza nią, inscenizacje, dramy, pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne...),
uczenie właściwych zachowań we wszystkich możliwych momentach życia szkolnego (lekcja, przerwa, spacer...),
przydzielanie uczniom różnych ról społecznych w klasie ( dyżury, samorząd klasowy i szkolny...),
organizowanie integracyjnych imprez i uroczystości klasowych i szkolnych z udziałem dzieci i dorosłych.
pozwalamy ćwiczyć wolę przez:
uczenie wyrażania własnego zdania,
stwarzanie okazji do podejmowania drobnych decyzji z podkreśleniem ich trafności,
wybór organizacji uczniowskiej, kółek zainteresowań.
umożliwiamy rozwój duchowy przez:
uczenie zwyczajów, obyczajów właściwych dla środowiska rodzinnego (obchody Dnia Matki, Dnia Babci i Dziadka, świąt religijnych, wykonywanie kart świątecznych, pisanek, stroików, nauka kolęd, porządkowanie grobów i odwiedzanie cmentarzy...),
kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych i klasowych (np. Pasowanie uczniów klas I, Mikołajki, Dzień Dziecka...),
ukazywanie związków między tradycją rodzinną a narodową przy organizowaniu świąt,
możliwość korzystania z lekcji religii, rekolekcji...
organizowanie szkolnej wigilii,
stosowanie tolerancji wobec ateistów i uczniów innej wiary.
2. Otaczamy opieką uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych przez:
pracę z dziećmi na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych,
obniżanie wymagań dydaktycznych,
kierowanie do PPP,
rozmowy indywidualne z rodzicami i planową pedagogizację,
odwiedzanie rodzin,
współpracę ze świetlicą socjoterapeutyczną i opieką społeczną,
organizowanie pomocy w zakresie dożywiania.
3.Tworzymy warunki do rozwoju ucznia zdolnego przez:
dostrzeganie i rozwijanie zdolności indywidualnych,
indywidualizowanie pracy na lekcji i prac domowych,
zachęcanie do pracy w kołach zainteresowań,
prowadzenie konkursów szkolnych ( przedmiotowych i artystycznych).
4. Kształtujemy postawy patriotyczne przez:
zapoznawanie z walorami kulturowymi najbliższej okolicy (np. wielka wyprawa w poszukiwaniu zabytków, stworzenie mapy obiektów zabytkowych naszej okolicy ... ),
przybliżanie historii naszego miasta i regionu,
wycieczki po najbliższej okolicy i regionie,
wykonywanie gazetek tematycznych, albumów o swoim mieście i regionie,
organizowanie konkursów plastycznych reklamujących nasze miasto,
udział w uroczystościach patriotycznych (np. 1.IX, 11.XI, ...),
5. Uczymy zachowań prozdrowotnych przez:
systematyczną współpracę z pielęgniarką szkolną (przeglądy czystości, badania bilansowe, pogadanki m.in. nt. higieny osobistej, racjonalnego odżywiania, pierwszej pomocy w niektórych urazach,...),
udział w akcjach promocyjnych,
prowadzenie profilaktyki zdrowotnej tak, by uczniowie potrafili dbać o swoje zdrowie (właściwa postawa przy czytaniu i pisaniu, odżywianie, aktywny wypoczynek, sen, właściwy ubiór, zapobieganie infekcjom - m.in. projektowanie jadłospisów, planu dnia...),
stosowanie przerw śródlekcyjnych i zabaw ruchowych,
zapoznawanie z zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach: w domu, w drodze do szkoły, w szkole, podczas zabaw, na boisku...( pogadanki, spotkania z policjantem, wycieczki, projekcje filmowe, inscenizacje, gry symulacyjne...),
organizowanie szkolnych konkursów czystości,
prowadzenie pogadanek nt. szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, używania środków odurzających,
przeprowadzanie szkolnych konkursów plastycznych promujących zdrowy tryb życia.
6. Uświadamiamy uczniom ich rolę w ochronie środowiska przez:
uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody ( zimowa akcja dokarmiania ptaków i zwierząt, spotkanie z leśniczym, pielęgnowanie roślin w klasach, sadzenie drzew i krzewów...),
wyrabianie nawyków proekologicznych ( zbieranie surowców wtórnych, używanie opakowań zwrotnych, sprzątanie świata, obchody Dnia Ziemi...),
odwiedzanie miejsc o szczególnych walorach przyrodniczo - krajoznawczych np. ogród dendrologiczny, park krajobrazowy itp.,
organizowanie wycieczek do lasu, na wysypisko śmieci, do oczyszczalni ścieków,
wykonywanie plakatów, albumów, kronik...
7. Kształtujemy właściwe postawy wobec zagrożeń współczesnego świata przez:
uczenie zasad właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, wybuchowymi, toksycznymi, nieznanego pochodzenia i przeznaczenia, niewybuchami i niewypałami ( spotkania z policjantem, strażakiem, pogadanki, filmy instruktażowe...),
ukazywanie skutków wynikających z niewłaściwego korzystania z gier i programów komputerowych, wideokaset, audycji telewizyjnych, komiksów itp. ( pogadanki tematyczne, pedagogizacja rodziców).
W klasach IV - VI
Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia:
dbamy o rozwój fizyczny przez:
stosowanie różnorodnych metod i form wychowania fizycznego (gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze...),
umożliwianie uczniom korzystania z pozalekcyjnych zajęć SKS,
organizowanie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego,
umożliwianie udziału w różnorodnych zawodach międzyklasowych lub międzyszkolnych,
stwarzanie okazji do zaprezentowania swojej sprawności fizycznej w różnych dyscyplinach sportu,
dawanie przykładów zagospodarowania czasu wolnego (gry, zabawy, aktywny wypoczynek...).
umożliwiamy kształcenie umysłów i nabywanie sprawności intelektualnej przez:
stosowanie atrakcyjnych i aktywizujących metod nauczania, uczenia się,
pełne wykorzystywanie istniejącej bazy szkolnej ( biblioteka, świetlica, sala komputerowa, sala gimnastyczna...),
podawanie poszerzonej literatury z której uczeń może korzystać,
samodzielne korzystanie z katalogów, kartotek, encyklopedii, prasy,
umożliwianie korzystania z różnych źródeł wiedzy i informacji,
udział w konkursach szkolnych ( ortograficzny, wiedzowy...),
spotkania z ciekawymi ludźmi.
uczymy kierowania emocjami przez:
ukazywanie wartości koleżeństwa, przyjaźni, miłości, empatii, wrażliwości, tolerancji itp.(pogadanki tematyczne, rozmowy indywidualne, wyjazdy do kina, teatru...),
przygotowywanie do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego przejawów fizycznych i psychicznych ( pogadanki tematyczne, projekcje filmów, spotkania z pielęgniarką , lekarzem, współpraca z PPP, pedagogizacja rodziców...),
pomoc w poznawaniu samego siebie i pracy w kształtowaniu pozytywnych cech charakteru (pogadanki, odpowiedni system nagradzania...),
współudział uczniów w ocenie postaw i zachowań kolegów i swoich,
ukazywanie sposobów radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi (dramy, symulacje zachowań...)
zachęcanie do udziału w akcjach na rzecz chorych, potrzebujących i pokrzywdzonych (akcje charytatywne np. na rzecz Fundacji „Wszystko dla dzieci”, WOŚP, inscenizacje, dramy...).
stwarzanie odpowiednich warunków do organizowania i prowadzenia imprez szkolnych, apeli...
uczenie wyrażania swojego zdania ( symulacje sytuacji domowych, szkolnych...).
umożliwiamy rozwój moralny i społeczny przez:
nagradzanie uczciwych, solidnych, wytrwałych, koleżeńskich, pracowitych i kulturalnych,
przestrzeganie zasad dobrego wychowania funkcjonujących w życiu społecznym i stosowanie ich w środowisku rodzinnym, wobec kolegów, nauczycieli i innych osób ( formy grzecznościowe, znajomość regulaminu szkolnego, pogadanki na temat wybranych wartości moralnych),
ukazywanie konieczności doskonalenia samego siebie ( dokonywanie samooceny zachowania, pogadanki i dyskusje tematyczne, sądy nad postaciami fikcyjnymi, spotkania z ludźmi cieszącymi się szczególnym autorytetem),
wspieranie ucznia w poszukiwaniu wartości ( pogadanki i dyskusje w oparciu o przykłady z życia, literatury i filmu ),
uczenie szacunku dla siebie i innych ( przykład osobisty, egzekwowanie właściwych postaw w stosunku do ludzi ),
uczenie właściwych zachowań we wszystkich możliwych momentach życia szkolnego (lekcja, przerwa, spacer...),
przydzielanie uczniom różnych ról społecznych w klasie i w szkole ( dyżury, samorząd klasowy i szkolny...),
stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy wobec obowiązków społecznych ( organizowanie prac społeczno - użytecznych dla klasy, szkoły, środowiska, nagradzanie uczniów za osiągnięcia w nauce i pracy, promocja postaw prospołecznych - prezentacja na gazetce ściennej ),
współudział w tworzeniu podstawowych dokumentów regulujących życie szkoły, znajomość praw i obowiązków ucznia, ( Statut Szkoły, Regulamin Oceniania, Regulamin SU...)
organizowanie integracyjnych imprez i uroczystości klasowych i szkolnych z udziałem dzieci i dorosłych.
pozwalamy ćwiczyć wolę przez:
uczenie wyrażania własnego zdania,
naukę komunikacji typu „ ja”,
tworzenie sytuacji wymagających podejmowania samodzielnych decyzji przez ucznia ( pogadanki, rozmowy indywidualne, inscenizacje, dramy, symulacje zachowań ),
udział w życiu demokratycznym szkoły ( samorząd klasowy i szkolny, organizacje szkolne ),
działania zgodne z prawem i stosowanie demokratycznych procedur (pogadanki, dyskusje, debaty, negocjacje, udział w wyborach i głosowaniu, prowadzenie kampanii wyborczej do organów samorządowych szkoły...),
wybór organizacji uczniowskiej, kółek zainteresowań, udział w konkursach i zawodach.
umożliwiamy rozwój duchowy przez:
kultywowanie tradycji i obyczajów bliższego i dalszego środowiska,
organizowanie imprez artystycznych, szkolnych i środowiskowych ( występy, inscenizacje, przedstawienia, wystawy...),
organizowanie w klasach świąt Dzień Dziewczyny i Chłopca, Andrzejki, Wigilia, Dzień Matki...
pogadanki związane ze świętami religijnymi
możliwość korzystania z lekcji religii, rekolekcji, przedstawień o treści religijnej,
organizowanie szkolnej wigilii,
stosowanie tolerancji wobec ateistów i uczniów innej wiary.
2. Otaczamy opieką uczniów słabych i ze środowisk zaniedbanych przez:
pracę z uczniem na zajęciach wyrównawczych,
obniżanie wymagań dydaktycznych,
kierowanie do PPP,
organizowanie pomocy koleżeńskiej,
organizowanie pomocy w odrabianiu zadań domowych w świetlicy szkolnej,
rozmowy indywidualne z rodzicami i planową pedagogizację,
odwiedzanie rodzin,
współpracę ze świetlicą socjoterapeutyczną i opieką społeczną,
organizowanie pomocy w zakresie dożywiania.
3.Tworzymy warunki do rozwoju ucznia zdolnego przez:
dostrzeganie i rozwijanie zdolności i zainteresowań indywidualnych,
przydzielanie dodatkowych zadań na lekcjach,
indywidualizowanie pracy na lekcji i prac domowych,
kierowanie do pracy w kołach zainteresowań ( przedmiotowych i artystycznych ),
udział w konkursach wiedzowych szkolnych i międzyszkolnych,
prezentowanie osiągnięć i dorobku uczniów na forum szkoły.
4. Kształtujemy postawy patriotyczne przez:
zapoznawanie z walorami kulturowymi najbliższej okolicy (np. wielka wyprawa w poszukiwaniu zabytków, stworzenie mapy obiektów zabytkowych naszej okolicy, przybliżanie sylwetek patronów i nazw naszych ulic..),
przybliżanie historii naszego miasta i regionu,
wycieczki po regionie i województwie,
wykonywanie gazetek tematycznych, albumów o swoim mieście i regionie,
organizowanie konkursów wiedzowych i plastycznych reklamujących nasze miasto,
udział w uroczystościach patriotycznych ( np. 1.IX, 11.XI, ...).
5. Uczymy zachowań prozdrowotnych przez:
systematyczną współpracę z pielęgniarką szkolną ( pogadanki m.in. nt. higieny osobistej, racjonalnego odżywiania, pierwszej pomocy w niektórych urazach, badania bilansowe, przeglądy czystości ...),
udział w akcjach promocyjnych,
prowadzenie profilaktyki zdrowotnej tak, by uczniowie potrafili dbać o swoje zdrowie (właściwa postawa przy czytaniu i pisaniu, odżywianie, aktywny wypoczynek, sen, właściwy ubiór, zapobieganie infekcjom - m.in. projektowanie jadłospisów, planu dnia...),
stosowanie przerw śródlekcyjnych i zabaw ruchowych,
utrwalanie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach: w domu, w drodze do szkoły, w szkole, podczas zabaw, na boisku...( pogadanki, spotkania z policjantem, wycieczki, projekcje filmowe, inscenizacje, gry symulacyjne, Turniej Wiedzy o Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego, zdobywanie karty rowerowej...),
prawidłowe użytkowanie urządzeń technicznych, zgodnie z instrukcją obsługi ( sprzęt RTV, AGD i inne ),
organizowanie szkolnych konkursów czystości,
prowadzenie pogadanek m.in. nt. szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, używania środków odurzających, szerzenia się chorób cywilizacyjnych,
przeprowadzanie szkolnych konkursów plastycznych promujących zdrowy tryb życia.
6. Uświadamiamy uczniom ich rolę w ochronie środowiska przez:
uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody ( zimowa akcja dokarmiania ptaków i zwierząt, spotkanie z leśniczym, pielęgnowanie roślin w klasach, sadzenie drzew i krzewów...),
ukazywanie wpływu człowieka na stan środowiska,
opis ciekawostek przyrodniczych regionu
utrwalanie nawyków proekologicznych ( zbieranie surowców wtórnych, używanie opakowań zwrotnych, udział w akcji „Sprzątanie świata”, obchody Dnia Ziemi...),
odwiedzanie miejsc o szczególnych walorach przyrodniczo - krajoznawczych np.ogród dendrologiczny w Przelewicach, Glinnej, Park Krajobrazowy Dolnej Odry itp.,
organizowanie wycieczek do lasu, na wysypisko śmieci, do oczyszczalni ścieków,
prowadzenie akcji propagandowych i promocyjnych ( plakaty, ulotki, apele, gazetki...).
7. Kształtujemy właściwe postawy wobec zagrożeń współczesnego świata przez:
uczenie zasad właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, wybuchowymi, toksycznymi, nieznanego pochodzenia i przeznaczenia, niewybuchami i niewypałami ( spotkania z policjantem, strażakiem, pogadanki, filmy instruktażowe...),
wskazywanie skutków wynikających z niewłaściwego korzystania z mediów oraz ukazywanie zagrożeń wychowawczych związanych z niewłaściwym korzystaniem z gier i programów komputerowych, wideokaset, audycji telewizyjnych, komiksów itp. ( pogadanki tematyczne, popularyzacja czytelnictwa, pedagogizacja rodziców ),
przeciwdziałanie zjawiskom niedostosowania społecznego i patologii.
Zadania wychowawcy
Kreowanie sytuacji w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
Kształtowanie właściwego stosunku do obowiązków szkolnych.
Rozpoznawanie uczniów z trudnościami w nauce i trudnościami wychowawczymi i otaczanie ich opieką dydaktyczno - wychowawczą.
Odkrywanie szczególnych zdolności uczniów i praca indywidualna nad ich rozwojem.
Kształtowanie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych.
Dbanie o kulturę zachowań i poszanowanie języka ojczystego.
Rozpoznawanie i zapobieganie agresji i przemocy.
Wyposażanie uczniów w umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy
Praca nad integracją zespołów klasowych i wdrażanie uczniów do pełnienia ról społecznych.
Przybliżanie uczniom elementów historii i kultury środowiska lokalnego i regionu. Kształtowanie patriotycznych postaw.
Uświadamianie uczniom ich roli w ochronie środowiska oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata.
Planowanie, diagnozowanie potrzeb wychowawczych oraz sprawdzanie efektów własnej pracy.
Aktywne współdziałanie z rodzicami.
Opracowanie i prowadzenie dokumentacji wychowawczej klasy.
Każdy wychowawca pracując z uczniem kieruje się radami zawartymi w „Alfabecie wychowawcy”
Akceptuj swego ucznia.
Bądź dla niego oparciem.
Chwal go za wszystko.
Dotrzymuj przyrzeczeń.
Egzekwuj prawa i obowiązki.
Formułuj precyzyjnie wymagania.
Gospodaruj efektywnie czasem.
Hamuj dyskretnie niewłaściwe zapędy.
Interesuj się jego osobą.
Jednocz jego rozum, ducha i ciało.
Kieruj wszechstronnie jego rozwojem.
Licz się z jego zdaniem.
Łagodź stresy i cierpienia.
Miej cierpliwość.
Nie oszukuj go.
Okazuj mu zaufanie.
Pokaż, że jesteś omylny.
Rozwijaj jego samodzielność.
Słuchaj uważnie tego co mówi.
Troszcz się o niego.
Ukaż mu wartość i piękno życia.
Wierz w jego możliwości.
Y ...? (niewiadoma - bądź na nią przygotowany).
Zachęcaj go do dalszej pracy.
Zasady współpracy z rodzicami
Współpraca z rodzicami w zakresie działalności wychowawczej szkoły opiera się na:
znajomości i akceptacji przez rodziców Programu Szkoły,
współdziałaniu z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych szkoły,
możliwości wpływania na wybór programów edukacyjnych,
spełnianiu przez szkołę oczekiwań rodziców w zakresie wychowania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z preferowanym przez siebie kierunkiem,
wspieraniu wychowawczych wysiłków rodziców poprzez proces pedagogizacji, profilaktyki trudności wychowawczych, reedukacji i terapii pedagogicznej,
zgłaszaniu i podejmowaniu przez rodziców inicjatyw w zakresie organizacji świąt, uroczystości, imprez szkolnych i klasowych,
wnoszeniu przez rodziców do organów statutowych szkoły wniosków i uwag odnoszących się do pracy wychowawczej szkoły,
stworzeniu rodzicom warunków do właściwego załatwiania spraw wychowawczych: życzliwej i miłej atmosfery, intymności rozmowy, zachowania tajemnicy itp.,
uzgadnianiu indywidualnych systemów reagowania na łamanie dyscypliny przez uczniów (np. kontakty telefoniczne, listowne, osobiste i inne),
współdziałaniu w zakresie zapobiegania narkomanii, alkoholizmowi, przestępczości nieletnich,
umożliwianiu i ułatwianiu kontaktów rodziców z placówkami i instytucjami terapeutycznymi, psychologiczno - pedagogicznymi, profilaktyki społecznej itp.,
współdziałaniu w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku zarówno rodziny, jak i szkoły oraz budzeniu wzajemnego zaufania.
Cele wychowawcze samorządu uczniowskiego
nauka zasad demokracji oraz szacunek dla wartości z nią związanych,
rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania zasad i procedur demokratycznych,
pogłębianie poczucia więzi ze wspólnotą środowiskową i lokalną,
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
budowanie poczucia własnej wartości,
tworzenie warunków do zespołowego działania na rzecz wspólnego dobra,
tworzenie warunków do aktywnego udziału uczniów w rozwiązywaniu problemów szkoły i własnego środowiska rówieśniczego,
zachęcanie do inicjatywy i przedsiębiorczości w kreowaniu życia szkolnego,
rozwijanie aktywności społecznej i umiejętności współdziałania w zespole,
przygotowywanie do odpowiedzialnego i skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym,
kształtowanie postawy krytycyzmu, otwartości, wyrozumiałości i tolerancji wobec odmiennych poglądów i postaw,
rozbudzanie zainteresowania ważnymi wydarzeniami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi,
nauka godnego zachowania się w czasie obchodów świąt i uroczystości szkolnych i państwowych,
nauka umiejętności prezentacji własnego stanowiska i obrony własnych racji i poglądów w dialogu z innymi,
kształtowanie umiejętności określania własnych potrzeb i możliwości ich zaspokajania,
rozbudzanie wrażliwości na problemy społeczne, przejawy niesprawiedliwości i krzywdy oraz troskę o słabych i bezbronnych,
stwarzanie możliwości kulturalnego i zorganizowanego spędzania wolnego czasu w kontakcie ze środowiskiem rówieśniczym.
Kalendarz świąt, imprez i uroczystości szkolnych
Wrzesień - Inauguracja roku szkolnego
Sprzątanie Świata
Październik - Dzień Edukacji
Pasowanie uczniów klas pierwszych
Listopad - Święto Niepodległości
Andrzejki
Grudzień - Mikołajki
Wigilia szkolna
Styczeń - Bal karnawałowy
Dzień Babci i Dziadka
Luty - Walentynki
Marzec - Dzień Dziewcząt i Chłopców
Święto Wiosny
Kwiecień - Dzień Ziemi
Maj - Dzień Matki
Czerwiec - Dzień Dziecka
Pożegnanie absolwentów i zakończenie roku szkolnego
Sposoby monitorowania i ewaluacji
Monitorowanie i ewaluacja wdrażania programu działań wychowawczych odbywać się będzie przez:
Ankiety sondażowe prowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli - dyrektor i wychowawcy klas w maju każdego roku
Analizę dokumentacji wychowawcy - styczeń, czerwiec
Obserwację konkretnych działań, zachowań, postaw - wnioski wychowawców i szkolnych organizacji samorządowych - styczeń, czerwiec
Rozmowy z uczniami, rodzicami i przedstawicielami środowiska lokalnego.
Globalne przedstawienie wyników ewaluacji nauczycielom, rodzicom i innym współpracownikom szkoły dokonuje dyrektor szkoły do końca września każdego roku.
Uwagi końcowe:
Za realizację programu wychowawczego szkoły odpowiedzialni są wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów i inni pedagogiczni pracownicy szkoły ściśle ze sobą współpracujący.
Nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do wszechstronnego wykorzystywania treści programowych do realizacji programu wychowawczego.
Nadzór nad realizacją programu sprawuje dyrekcja szkoły.
Zmiany wprowadza rada pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji.
Program Wychowawczy został zaopiniowany przez Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców w dniu 20 czerwca 2000r.
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 23 czerwca 2000r.
0
10
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Piotr Tomaszewski Data wytworzenia:
14 lut 2005
Osoba dodająca informacje
Piotr Tomaszewski Data publikacji:
14 lut 2005, godz. 15:22
Osoba aktualizująca informacje
Piotr Tomaszewski Data aktualizacji:
14 lut 2005, godz. 15:22