Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój za 2020 rok

1. WPROWADZENIE

 

Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój, sporządzoną na podstawie art. 9 tb ust. 1-3, w związku
z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439). Przedmiotowa analiza ma na celu weryfikację możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

 

W analizowanym okresie na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój obowiązywały niżej wymienione akty prawa miejscowego regulujące zasady funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi:

 

  • Uchwała Nr XXIII/257/2013 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

  • Uchwała Nr VII/42/2015 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  • Uchwała Nr X/71/2015 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 30 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług
    w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
    i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w sprawie określenia trybu
    i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

  • Uchwała Nr XXIV/219/2016 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko- Zdrój".

 

  • Uchwała nr V/31/2019 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko - Zdrój składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

  • Uchwała nr XV/100/2019 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie dokonania wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik lub worek oraz określenia stawki opłaty podwyższonej.

  • Uchwała nr XVII/118/2020 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 31 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

  • Uchwała nr XXI/143/2020 Rady Miejskiej w Trzcińsku- Zdroju z dnia 25 czerwca 2020 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój”.

  • Uchwała nr XXII/147/2020 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 24 lipca
    2020 r. w sprawie dokonania wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik lub worek oraz określenia stawki opłaty podwyższonej.

  • Uchwała nr XXVIII/213/2021 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 26 lutego 2021 roku w sprawie zmiany uchwały nr X/71/2015 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w sprawie określenia trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

 

2. MOŻLIWOŚCI PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH, BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO - BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH

 

Zgodnie z art. 9e ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439), podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do przekazania odebranych selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.).

Zgodnie z art. 9e ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439), podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do przekazania odebranych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej. Dopuszcza się przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowej, o której mowa w art. 23 ust. 10 ustawy z dnia 14grudnia 2012 r.
o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.). Dopuszcza się również przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do termicznego przekształcenia, jeżeli gmina, z której są odbierane te odpady, prowadzi selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4a.

W dniu 22 października 2020 r. Uchwałą Nr XX/240/20 Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwalił aktualizację Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2020-2026 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2027-2032 wraz z załącznikiem Plan inwestycyjny.

Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1597), wprowadzona została zmiana w aktualizacji WPGO 2020-2026 znosząca podział województwa na regiony gospodarowania odpadami.

W 2020 r. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, bioodpady stanowiące odpady komunalne oraz przeznaczone do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, pochodzące z terenu Gminy Trzcińsko-Zdrój, kierowane były do poniższych instalacji:

 

Lp.

Instalacja

Kod/nazwa odpadów

Masa przekazana [Mg]

Proces przetwarzania

1

Eko-Myśl Sp. z o.o. - Instalacja Mechaniczno-biologicznego przetwarzania, Dalsze 36, 74-300 Myślibórz

20 03 01

Odpady niesegregowane (zmieszane)

1020,04

R12

2

Eko-Myśl Sp. z o.o. - Sortownia, Dalsze 36, 74-300 Myślibórz

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

30,98

R12

3

Eko-Myśl Sp. z o.o. - Kompostownia, Dalsze 36, 74-300 Myślibórz

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

97,14

R3

4

Eko-Myśl Sp. z o.o. - Instalacja Mechaniczno-biologicznego przetwarzania, Dalsze 36, 74-300 Myślibórz

19 05 99

Inne niewymienione odpady

416,17

D5

 

 

3. POTRZEBY INWESTYCYJNE ZWIĄZANE Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI

 

Potrzeby inwestycyjne dla Gminy Trzcińsko - Zdrój związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi wynikają m.in. z realizacji systemu selektywnego zbierania odpadów. Są to m.in.:

  • prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

  • budowa Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

 

 

4. KOSZTY PONIESIONE W ZWIĄZKU Z ODBIERANIEM, ODZYSKIEM, RECYKLINGIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW KOMUNALNYCH W PODZIALE NA WPŁYWY, WYDATKI I NADWYŻKI Z OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

 

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód Gminy. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

  • tworzenia i utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

  • obsługi administracyjnej tego systemu,

  • edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,

  • wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
    i technicznym.

 

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania
i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

 

W 2020 r. usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na obszarze Gminy świadczyła firma EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz, wyłoniona w drodze zamówienia publicznego.

 

Koszty poniesione przez Gminę Trzcińsko-Zdrój w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w 2020 r. zostały przedstawione poniżej:

  • Koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów oraz koszty utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych: obsługa, odbiór, transport, odzysk i unieszkodliwienie odpadów , w wysokości 978 209,18 zł,

  • Koszty obsługi administracyjnej systemu gospodarki odpadami komunalnymi,
    w wysokości 81 218,24 zł, które obejmują:

  • Wynagrodzenie osobowe i bezosobowe oraz składki od nich naliczane -
    49 195,97 zł,

  • Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń - 45,60 zł,

  • Pozostałe wydatki bieżące, m.in.: podróże krajowe, odpisy na ZFŚS, koszty postępowania sądowego, analiza oraz szkolenia pracowników - 31 976,67 zł.

  • Koszty utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
    i technicznym, w tym pojemników typu „dzwon” rozmieszczonych na terenie gminy,
    w wysokości 41 449,92 zł,

  • Koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania, w wysokości 20 000,00 zł.

Całkowity koszt funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Gminie Trzcińsko-Zdrój w 2020 r. wyniósł 1 120 877,34

Wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2020 r. wyniosły:
1 004 570,51 zł. Brakująca kwota w wysokości 116 306,83 zł została pokryta z budżetu Gminy.

 

5. LICZBA MIESZKAŃCÓW

 

Liczba mieszkańców Gminy w roku sprawozdawczym zgodnie z danymi pochodzącymi z rejestru mieszkańców gminy, zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. z 2021 r., poz. 510) wynosiła 5122, w tym:

liczba mieszkańców miasta - 2222,

liczba mieszkańców wsi - 2900.

Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczba mieszkańców Gminy na podstawie danych pochodzących ze złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosiła 3664, w tym:

liczba mieszkańców miasta - 1587,

liczba mieszkańców wsi - 2077.

 

6. LICZBA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, KTÓRZY NIE ZAWARLI UMOWY, O KTÓREJ MOWA W art. 6 UST. 1, W IMIENIU KTÓRYCH GMINA POWINNA PODJĄĆ DZIAŁANIA, O KTÓRYCH MOWA W art. 6 UST. 6 - 12

 

W Gminie Trzcińsko-Zdrój systemem gospodarowania odpadami komunalnymi objęci są zarówno właściciele nieruchomości zamieszkałych, jak i niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne. Podstawą takiego rozwiązania jest art. 6c ust. 2 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz uchwała Nr XXIII/257/2013 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

W związku z powyższym zorganizowanie przez Gminę odbioru odpadów komunalnych - w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku (czyli sytuacji, gdy Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów na wykonanie
ww. usługi) - nie miało zastosowania. W 2020 r. nie stwierdzono również konieczności zorganizowania przez Gminę opróżniania zbiorników bezodpływowych w oparciu
o ww. przepisy.

 

7. ILOŚĆ ODPADÓW KOMUNALNYCH WYTWORZONYCH NA TERENIE GMINY

 

W 2020 roku na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój odebrano łącznie 1 601,58 Mg odpadów.

Poniżej przedstawiono ilość odpadów komunalnych odebranych w 2020 roku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój, z podziałem na frakcje:

 

Frakcja odpadów

 

Kod odpadu

Ilość odebrana w 2020 roku (Mg)

opakowania z papieru i tektury

 

15 01 01

30,98

 

zmieszane odpady opakowaniowe (tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale)

 

15 01 06

129,41

opakowania ze szkła

 

15 01 07

111,19

odpady ulegające biodegradacji

 

20 02 01

97,14

niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

 

20 03 01

1020,04

odpady wielkogabarytowe

 

20 03 07

197,38

zużyte opony

 

16 01 03

7,27

odpady betonu oraz gruz betonowy

 

17 01 01

8,17

 

RAZEM ILOŚĆ ODPADÓW W 2020 ROKU

 

 

1601,58

 

Odpady odebrane z obszaru Gminy Trzcińsko - Zdrój zostały przekazane do:

  • instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych
    w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • kompostowni odpadów ulegających biodegradacji w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • instalacji przetwarzania odpadów wielkogabarytowych w m. Dalsze 36,
    gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • instalacji REMONDIS Glass Recykling Polska Sp. z o.o., ul. Wawelska 107,
    64-920 Piła,

  • Zakładu uzdatniania stłuczki szklanej, ul. Klonowa 58, 42-700 Lubliniec (zarządca Krynicki Recykling S.A.),

  • Progroup Paper PM2 GmbH, Oderlandstrase 110, 15890 Eisenhuttenstadt,

  • SPL Recycling A.S. Svetec, Chotejovice 163, 41804 Svetec, Czechy,

  • Leipa Georg Leinfelder GmgH, Kuhheide 34, 16303 Schwedt/Oder, Niemcy,

  • Apis - Fabryka Papieru, ul. Stołczyńska 100, 71-869 Szczecin.

 

8. ILOŚĆ NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH I BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE, ODBIERANYCH  Z TERENU GMINY ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO - BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH

 

Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 odebranych z terenu Gminy w roku sprawozdawczym 2020 - 1020,04 Mg.

Ilość bioodpadów stanowiących odpady komunalne odebranych z terenu Gminy
w roku sprawozdawczym 2020 - 97,14 Mg.

Informacja o masie odpadów powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, przekazanych do składowania w roku sprawozdawczym 2020:

  • masa odpadów frakcji o wielkości od 0 do 80 mm zawierająca odpady o kodzie
    19 05 99 - 416,17 Mg,

  • masa odpadów frakcji o wielkości powyżej 80 mm - 0 Mg,

  • masa całego strumienia odpadów - 416,17 Mg.

 

9. OSIĄGNIĘTE W 2020 ROKU POZIOMY RECYKLINGU, PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU

Zgodnie z art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010), gminy były obowiązane do 31 grudnia 2020 r. osiągnąć:

- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo,

- poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne
w wysokości co najmniej 70% wagowo.

Natomiast, zgodnie z art. 3c ust. 1, gminy były obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

W roku 2020 poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia
i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz poziom ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, w Gminie Trzcińsko-Zdrój zostały osiągnięte.

 

Data: 27.04.2021 r.

Opracowała: Magdalena Mołdoch


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
26 05 2021 07 48 48 analiza stanu gospodarki odpadami (PDF, 4.45Mb) 2021-05-26 07:48:48 97
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Magdalena Mołdoch

Data wytworzenia:
26 maj 2021

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
26 maj 2021, godz. 07:42

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
26 maj 2021, godz. 07:54