Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój za 2019 rok


SPIS TREŚCI str.

  1. Wprowadzenie ……………………………………………………………………………….

  2. Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych………………………………………………………………………..

  3. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi …….....

  4. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi …………………………

  5. Liczba mieszkańców .…………………………………………………………………………

  6. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ……………………………………………………………………………………………..

  7. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy ………………………….

  8. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu Gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych …………………………………………………......

  9. Osiągnięte w 2019 roku poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku ……………………………………………………………………………………….

2

4

6

7

8

9

9

12

13

1. WPROWADZENIE

Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój sporządzoną na podstawie art. 9 tb ust. 1-3, art. 12a ust. 4 w związku z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439). Przedmiotowa analiza ma na celu weryfikację możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

W analizowanym okresie na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój obowiązywały niżej wymienione akty prawa miejscowego regulujące zasady funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi:

  • Uchwała Nr XXIII/257/2013 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

  • Uchwała Nr VII/42/2015 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  • Uchwała Nr X/71/2015 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 30 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w sprawie określenia trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

  • Uchwała Nr XXIV/219/2016 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko- Zdrój".

  • Uchwała Nr XXX/276/2017 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko - Zdrój składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

  • Uchwała nr IV/20/2018 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.

  • Uchwała nr V/31/2019 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko - Zdrój składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie analizy kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój, określono nowe stawki opłat uchwałą Nr XV/100/2019 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 19 grudnia 2019 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik. Uchwała weszła w życie 1 stycznia 2020 r.

W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1579 ze zm.), wprowadzono także zmiany w obowiązującym w 2019 r. wzorze deklaracji obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój - uchwała Nr XVII/118/2020 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 31 stycznia 2020 roku w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

2. MOŻLIWOŚCI PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH, BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO - BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH

Zgodnie z art. 9e ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439), podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do przekazania odebranych selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.).

Zgodnie z art. 9e ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439), podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany jest do przekazania odebranych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej. Dopuszcza się przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowej, o której mowa w art. 23 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.). Dopuszcza się również przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do termicznego przekształcenia, jeżeli gmina, z której są odbierane te odpady, prowadzi selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4a.

W dniu 27 grudnia 2016 r. Uchwałą Nr XVIII/321/16 Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwalił aktualizację Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016-2022 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2023-2028 wraz z załącznikiem Plan inwestycyjny.

W 2016 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego opracowując aktualizację WPGO 2016 dokonał nowego podziału województwa z 4 na 2 regiony gospodarowania odpadami: zachodni i wschodni. Gmina Trzcińsko - Zdrój wchodzi w skład regionu zachodniego.

Zgodnie z uchwałą sejmiku województwa zachodniopomorskiego w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 - 2022 w uwzględnieniem perspektywy na lata 2023 - 2028 dla regionu zachodniego określono następujące instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych:

Istniejące regionalne instalacje:

1) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w m. Leśno Górne 12, gm. Police - zarządca Zakład Odzysku i Składowania Odpadów Komunalnych, Leśno Górne 12, 72-004 Tanowo,

2) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Szczecinie ul. Ks. Anny 11 - zarządca SUEZ JANTRA Sp. z o.o., ul. Księżnej Anny 11, 70-671 Szczecin,

3) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Szczecinie ul. J. Smoleńskiej ps. „Jachna” 35 - zarządca REMONDIS Szczecin Sp. z o.o., ul. J. Smoleńskiej ps. „Jachna” 35, 71-005 Szczecin,

4) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w m. Łęczyca, gm. Stara Dąbrowa - zarządca Zakład Zagospodarowania Odpadów Stargard Sp. z o.o., ul. Bogusława IV 15, 73-110 Stargard,

5) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz - zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz,

6) instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w m. Słajsino 30, gm. Nowogard - zarządca Celowy Związek Gmin R-XXI, Słajsino 30, 72-200 Nowogard,

7) kompostownia odpadów zielonych selektywnie zebranych w Szczecinie, ul. Ks. Anny 11 - zarządca SUEZ JANTRA Sp. z o.o., ul. Księżnej Anny 11, 70-671 Szczecin,

8) kompostownia odpadów zielonych ulegających biodegradacji w m. Łęczyca, gm. Stara Dąbrowa - zarządca Zakład Zagospodarowania Odpadów Stargard Sp. z o.o., ul. Bogusława IV 15, 73-110 Stargard,

9) kompostownia odpadów ulegających biodegradacji w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz - zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz,

j)kompostownia odpadów ulegających biodegradacji w m. Słajsino 30, gm. Nowogard - zarządca Celowy Związek Gmin R-XXI, Słajsino 30, 72-200 Nowogard,

10) składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Łęczyca, gm. Stara Dąbrowa - zarządca Zakład Zagospodarowania Odpadów Stargard Sp. z o.o., ul. Bogusława IV 15, 73-110 Stargard,

11) składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz - zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz,

m)składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Słajsino 30, gm. Nowogard - zarządca Celowy Związek Gmin R-XXI, Słajsino 30, 72-200 Nowogard.

Planowane regionalne instalacje:

1) kompostownia odpadów zielonych ulegających biodegradacji w m. Leśno Górne 12, gm. Police - zarządca Zakład Odzysku i Składowania Odpadów Komunalnych, Leśno Górne 12, 72-004 Tanowo.

2) ponadregionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych - instalacja termicznego unieszkodliwiania odpadów, ul. Logistyczna 22, 70-608 Szczecin - zarządca Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o. ul. Logistyczna 22, 70-608 Szczecin - instalacja ponadregionalna dla zachodniego i wschodniego regionu gospodarki odpadami.

3. POTRZEBY INWESTYCYJNE ZWIĄZANE Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI

W planie inwestycyjnym stanowiącym załącznik nr 1 do Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016-2022 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2023-2028 nie wyszczególniono żadnych inwestycji na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój.

Potrzeby inwestycyjne dla Gminy Trzcińsko - Zdrój związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi wynikają m.in. z realizacji systemu selektywnego zbierania odpadów. Są to m.in.:

  • prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

  • budowa Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

4. KOSZTY PONIESIONE W ZWIĄZKU Z ODBIERANIEM, ODZYSKIEM, RECYKLINGIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW KOMUNALNYCH W PODZIALE NA WPŁYW, WYDATKI I NADWYŻKI Z OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód Gminy. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

  • tworzenia i utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

  • obsługi administracyjnej tego systemu,

  • edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,

  • wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

W 2019 r. usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na obszarze Gminy świadczyła firma EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz, wyłoniona w drodze zamówienia publicznego.

Koszty poniesione przez Gminę Trzcińsko-Zdrój w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w 2019 r. zostały przedstawione poniżej:

  • Umowy i zlecenia na utrzymanie czystości, wywóz nieczystości, naprawy i transport pojemników, likwidację dzikiego wysypiska 749 688,32 zł

  • Wynagrodzenie osobowe pracowników (w tym: wynagrodzenia dodatkowe, składki na ubezpieczenia, fundusz socjalny) 40 872,72 zł

  • Zakup pojemników na odpady, dystrybutorów i woreczków na psie odchody 1 913,33 zł

  • Opłaty pocztowe 9 929,90 zł

  • Prowizje bankowe 1 980,00 zł

  • Wycena wartości rynkowej pojemników do selektywnej zbiórki odpadów tzw. „dzwonów” 369,00 zł

  • Wykonywanie ekspertyz, analiz i opinii 22 361,40 zł

  • Obsługa serwisowa oprogramowania programu obsługującego naliczanie i pobór opłaty 3 500,00 zł

  • Kara pieniężna za nieosiągnięcie poziomu recyklingu w 2015 r. 1 377,00 zł

  • Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego 398,20 zł

  • Szkolenia pracowników 2 152,29 zł

  • Zwrot nadpłaty za odpady 292,66

Całkowity koszt funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Gminie Trzcińsko-Zdrój w 2019 r. wyniósł 834 834,82 zł

Wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - 824 222,21 zł, w tym:

  • wpływy z roku 2018 - 26 548,85 zł,

  • wpływy z roku 2019 - 797 673,36zł.

5. LICZBA MIESZKAŃCÓW

Liczba mieszkańców Gminy w roku sprawozdawczym zgodnie z danymi pochodzącymi z rejestru mieszkańców gminy (zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności /t.j. z 2019 r., poz. 1397 z późn. zm./) wynosiła 5246, w tym:

liczba mieszkańców miasta - 2263,

liczba mieszkańców wsi - 2983.

Według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. liczba mieszkańców Gminy na podstawie danych pochodzących ze złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosiła natomiast 3731, w tym:

liczba mieszkańców miasta - 1591,

liczba mieszkańców wsi - 2140.

6. LICZBA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, KTÓRZY NIE ZAWARLI UMOWY, O KTÓREJ MOWA W art. 6 UST. 1, W IMIENIU KTÓRYCH GMINA POWINNA PODJĄĆ DZIAŁANIA, O KTÓRYCH MOWA W art. 6 UST. 6 - 12

W Gminie Trzcińsko-Zdrój systemem gospodarowania odpadami komunalnymi objęci są zarówno właściciele nieruchomości zamieszkałych, jak i niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne. Podstawą takiego rozwiązania jest art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz uchwała Nr XXIII/257/2013 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

W związku z powyższym zorganizowanie przez Gminę odbioru odpadów komunalnych - w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku (czyli sytuacji, gdy Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów na wykonanie ww. usługi) - nie miało zastosowania. W 2019 r. nie stwierdzono również konieczności zorganizowania przez Gminę opróżniania zbiorników bezodpływowych w oparciu o ww. przepisy.

7. ILOŚĆ ODPADÓW KOMUNALNYCH WYTWORZONYCH NA TERENIE GMINY

Na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zbieranych selektywnie i nieselektywnie z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych określono w Uchwale Nr XXIV/219/2016 Rady Miejskiej w Trzcińsku - Zdroju z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko- Zdrój". Odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości może być dokonywany wyłącznie przed podmiot, zajmujący się gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie Gminy.

W 2019 roku na terenie Gminy Trzcińsko - Zdrój odebrano łącznie 1 544,57 Mg odpadów.

Poniżej przedstawiono ilość odpadów komunalnych odebranych w 2019 roku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój, z podziałem na frakcje:

Frakcja odpadów

Kod odpadu

Ilość odebrana w 2019 roku (Mg)

opakowania z papieru i tektury

15 01 01

21,61

zmieszane odpady opakowaniowe (tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale)

15 01 06

97,90

opakowania ze szkła

15 01 07

84,80

odpady ulegające biodegradacji

20 02 01

56,61

niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

20 03 01

1128,93

zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu

170904

2,97

odpady wielkogabarytowe

20 03 07

139,84

zużyte opony

16 01 03

9,18

odpady betonu oraz gruz betonowy

17 01 01

2,73

RAZEM ILOŚĆ ODPADÓW W 2019 ROKU

1544,57

0x01 graphic

Odpady odebrane z obszaru Gminy Trzcińsko - Zdrój zostały przekazane do:

  • instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • kompostowni odpadów ulegających biodegradacji w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • instalacji przetwarzania odpadów wielkogabarytowych w m. Dalsze 36, gm. Myślibórz (zarządca EKO-MYŚL Sp. z o.o., Dalsze 36, 74-300 Myślibórz),

  • instalacji ZUO International Sp. z o.o., ul. Słubicka 50, Kunowice, 69-100 Słubice

  • instalacji REMONDIS Glass Recykling Polska Sp. z o.o.,ul. Wawelska 107, 64-920 Piła,

  • Zakładu uzdatniania stłuczki szklanej, ul. Klonowa 58, 42-700 Lubliniec (zarządca Krynicki Recykling S.A.),

  • Propapier PM2 GmbH, Oderlandstrase 110, 15890 Eisenhuttenstadt,

  • instalacji TOM 2 Sp. z o.o., ul. Pomorska 112, 70-812 Szczecin,

  • Głuchołaskich Zakładów Papierniczych Sp. z o.o., ul. Gen. Andersa 32, 48-340 Głuchołazy,

  • Wytwórni Papieru ToaletowegoEko-Klan Sp. z o.o., Margońska Wieś 34A, 64-830 Margonin.

8. ILOŚĆ NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH I BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE, ODBIERANYCH Z TERENU GMINY ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO - BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH

Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 odebranych z terenu Gminy w roku sprawozdawczym 2019 - 1128,93 Mg.

Ilość bioodpadów stanowiących odpady komunalne odebranych z terenu Gminy w roku sprawozdawczym 2019 -56,61 Mg.

Informacja o masie odpadów powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, przekazanych do składowania w roku sprawozdawczym 2019:

  • masa odpadów frakcji o wielkości od 0 do 80 mm zawierająca odpady o kodzie 19 05 99 - 486,47 Mg,

  • masa odpadów frakcji o wielkości powyżej 80 mm - 0 Mg,

  • masa całego strumienia odpadów - 487,87 Mg.

9. OSIĄGNIĘTE W 2019 ROKU POZIOMY RECYKLINGU, PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU

Zgodnie z art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439), gminy są obowiązane do 31 grudnia 2020 r. osiągnąć:

- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo,

- poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70% wagowo.

Natomiast, zgodnie z art. 3c ust. 1, gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, jak również poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, które gminy są zobowiązane osiągnąć w perspektywie do 2020 r., określają odpowiednio:

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167),

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 2412).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych wymagany poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za rok 2019 wynosił 40%, natomiast wymagany poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w 2019 r. wynosił 60%. W roku 2019 poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w Gminie Trzcińsko-Zdrój został osiągnięty, natomiast poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie został osiągnięty. Gmina planuje prowadzić w dalszym ciągu działania edukacyjno - informacyjne zachęcające mieszkańców gminy do selektywnej zbiórki odpadów w celu dotrzymania i osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami ww. frakcji odpadów komunalnych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wymagany poziom ograniczenia za rok 2019 wynosił 40%. Poziom ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania został w gminie osiągnięty.

Data: 24.11.2020 r.

Opracowała: Magdalena Mołdoch

0x01 graphic
ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI NA TERENIE GMINY TRZCIŃSKO-ZDRÓJ

2


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
30 11 2020 12 58 23 analiza stanu gospodarki odpadami (PDF, 474.78Kb) 2020-11-30 12:58:23 41
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Magdalena Mołdoch

Data wytworzenia:
30 lis 2020

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
30 lis 2020, godz. 12:58

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
30 lis 2020, godz. 12:58