Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Postanowienie o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. "Eksploatacja kopalni kredy w m. Strzeszów".


Trzcińsko Zdrój, dnia 15 stycznia 2016 r.

Znak: BGKNWKiOŚ.6220.5.5.2016.DHG

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j . Dz. U. z 2016 r., poz. 23), w związku z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 40 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku
z dnia 3 listopada 2015 r. (data wpływu: 6 listopada 2015 r.) Spółdzielni Usług Rolniczych ROL-BUD reprezentowanej przez Prezesa pana Jana Wójcika oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony

Środowiska w Szczecinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie

postanawiam

odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja kopalni kredy w m. Strzeszów”.

UZASADNIENIE

Dnia 3 listopada 2015 r. (data wpływu: 6 listopada 2015 r.) Pan Jan Wójcik, Prezes Spółdzielni Usług Rolniczych ROL-BUD z siedzibą w Trzcińsku Zdrój przy
ul. Ceglanej 8, wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja kopalni kredy w m. Strzeszów” planowanej do realizacji w granicach działek ewidencyjnych 244/3, 267, 268, 514, 515, 516 obręb Strzeszów, gmina Trzcińsko Zdrój.

Do wniosku, zgodnie z wymaganiami art. 74 ust 1 pkt 2, 3, 3a i 6 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia oraz wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Przedsięwzięcie będące przedmiotem wniosku, polegające na eksploatacji kopalni kredy
w m. Strzeszów, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a tiret pierwsze i czwarte oraz lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

  • inwestycja będzie polegała na wydobywaniu kopalin ze złoża metodą odkrywkową (inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a cytowanego rozporządzenia),

  • dotyczy kredy jeziornej,

  • prowadzona będzie na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,

  • wydobycie będzie prowadzone z obszaru górniczego o powierzchni większej niż 2 ha lub o wydobyciu większym niż 20 000 m3 na rok.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Inwestycja jest zgodna ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Trzcińsko-Zdrój zatwierdzonego uchwałą Nr VI/52/99 Rady Miejskiej z dnia 16 kwietnia 1999 roku, zaktualizowanym uchwałą Nr VIII/55/2015 z dnia 24 kwietnia 2015 roku. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego teren planowanego przedsięwzięcia określa się jako rejon perspektywiczny do prowadzenia eksploatacji kredy.

Zawiadomieniem z dnia 17 listopada 2015 r., znak: BGKNWKiOŚ.6220.5.1.2015.DHG poinformowano strony o wszczętym postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Jednocześnie wskazano na możliwość zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania uwag i wniosków. Zawiadomienie zostało podane do wiadomości poprzez zamieszczenie w publicznie dostępnym wykazie danych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Trzcińsko Zdrój oraz poprzez wywieszenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w dniu 17 listopada 2015 r. pismami, znak: BGKNWKiOŚ.6220.5.2.2015.DHG i BGKNWKiOŚ.6220.5.3.2015.DHG wystąpiono odpowiednio do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie i Regionalnego Dyrektora Ochrony

Środowiska w Szczecinie o zajęcie stanowiska w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i ewentualnego określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie pismem z dnia 1 grudnia 2015 r. (data wpływu: 3 grudnia 2015 r.), znak: PS-N-NZ/4011-26/163/15 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony

Środowiska w Szczecinie pismem z dnia 2 grudnia 2015 r. (data wpływu: 4 grudnia 2015 r.), znak: WONS-OŚ.4240.245.2015.AC stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz jednocześnie określił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. dokładnej charakterystyki przedsięwzięcia, uwzględniającej wszystkie elementy inwestycji, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji;

  2. opisu elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony w oparciu o wyniki szczegółowej inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej w okresie wegetacyjnym roślin i w okresie aktywności zwierząt oraz określenia wpływu inwestycji na zinwentaryzowane wartości przyrodnicze;

  3. analizy w zakresie emisji, jakie będą powstawały w wyniku realizacji przedsięwzięcia (emisja zanieczyszczeń do powietrza, emisja hałasu, emisja odpadów, możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego i wód powierzchniowych);

  4. rozpoznania środowiska gruntowo-wodnego w obrębie terenu inwestycyjnego, określenia wpływu planowanego przedsięwzięcia na ekosystemy wodne i od wody zależne znajdujące się w zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji, a także wskazania najbliżej położonych Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP) oraz najbliżej położonych ujęć wód i określenia wpływu inwestycji na ww. zasoby, jak również określenia wpływu inwestycji na cele środowiskowe określone w planie gospodarowania wodami dla jednolitych części wód, w zlewni których znajduje się planowana inwestycja;

  5. wskazania działań mających na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań planowanej inwestycji w odniesieniu do poszczególnych komponentów środowiska znajdujących się w zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji;

  6. przeprowadzenia analizy w zakresie możliwości wystąpienia sytuacji awaryjnych zarówno na etapie realizacji, jak i podczas eksploatacji inwestycji, przy uwzględnieniu działań, jakie zostaną podjęte w celu wyeliminowania tego typu zagrożenia;

  7. przeprowadzenia analizy w zakresie wpływu planowanej inwestycji na krajobraz;

  8. przeprowadzenia analizy w zakresie wpływu planowanej inwestycji na klimat;

  9. przeprowadzenia analizy w zakresie konfliktów społecznych, jakie mogą się pojawić w związku z planowaną inwestycją.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) oraz postanowieniach wydanych przez organy opiniujące Burmistrz Trzcińska Zdroju ustalił, co następuje.

W opinii organu prowadzącego postępowanie, zakres informacji wymaganych do przedstawienia w raporcie wskazany powyżej w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie został w stopniu wystarczającym opisany w KIP.

Poniżej przeanalizowano zagadnienia wnioskowane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecina do uwzględnienia w raporcie w oparciu o KIP oraz ogólnodostępne dokumenty i informacje.

  1. wszystkie elementy inwestycji, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji.

  • Przedsięwzięcie będzie polegało na eksploatacji kredy jeziornej ze złoża „Strzeszów”, w miejscowości Strzeszów, gmina Trzcińsko-Zdrój na działkach ewidencyjnych o numerach: 244/3, 267, 268, 514, 515, 516, obręb Strzeszów, gmina Trzcińsko-Zdrój. ". Dla w/w złoża zostanie utworzony obszar górniczy i teren górniczy. Na obszarze w latach 2002-2012 na podstawie koncesji wydanej przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 08.01.2003 r., znak: SP-G-4-7412/1/2003 była prowadzona działalność górnicza,

  • Kreda jeziorna wydobywana będzie na obszarze o powierzchni 7,41 ha,

  • Eksploatacja będzie prowadzona odkrywkowo, systemem ścianowym w granicach złoża, tylko w okresie jesienno-zimowym (październik - luty), przez ok. 60 dni w ciągu roku, tylko w porze dziennej w godz. 9.00 - 14.00,

  • Wywóz kredy samochodami ciężarowymi będzie się odbywał tylko w porze dziennej w ilości 2 szt./dobę (samochody ciężarowe o ładowności ok. 17 ton),

  • Na terenie złoża nie przewiduje się budowy trwałych obiektów budowlanych. Na cele socjalne wykorzystywane będą przewoźne obiekty kontenerowe, wyposażone w urządzenia sanitarne lub wolnostojące kabiny toaletowe typu Toi Toi,

  • Roczne wydobycie kredy wyniesie ok. 2,0 tys. ton,

  • Wydajność eksploatacyjna kopalni ok. 34,0 t/dobę,

  • Przewidywany czas eksploatacji złoża 20 lat.

  • Zakres prac przygotowawczych, poprzedzających wydobycie kredy jeziornej w rozpatrywanej inwestycji obejmuje:

    • wytyczenie w terenie, w ramach przemieszczania się eksploatacji, granic złoża, obszaru i terenu górniczego,

    • ustawienie w terenie, w ramach przemieszczania się eksploatacji, na zewnętrznych granicach zwałów tablic ostrzegawczych,

    • usunięcie nadkładu z takiej powierzchni, aby można było podjąć bezpieczną eksploatację kopaliny.

  • Pasy ochronne zostaną wyznaczone zgodnie z Polską Normą „PN-G02100 - Górnictwo odkrywkowe. Szerokość pasów ochronnych wyrobisk odkrywkowych". Pasy te będą miały następujące szerokości:

    • dla publicznych dróg kołowych - min. 10 m,

    • dla napowietrznych linii energetycznych - min. 10 m,

    • dla sąsiednich użytków leśnych - min 15 m,

    • dla pozostałych terenów nie należących do użytkowania wyrobiska - min 6 m.

  • W ramach robót udostępniających nadkład przykrywający surowiec będzie usunięty. Będzie on zdejmowany etapami, w dostosowaniu do postępu robót wydobywczych. Nadkład będzie deponowany na tymczasowych zwałach.

  • Eksploatacja złoża prowadzona będzie sposobem odkrywkowym, systemem zabierkowym. Eksploatacja będzie prowadzona jednym poziomem przy użyciu koparki o zdolności wydobywania kredy do głębokości 5 m poniżej zwierciadła wody (szt. 1), załadunek na samochody prowadzony będzie przy użyciu ładowarki spalinowej z łyżką o pojemności 2 m3. Urobienie będzie się odbywało bez użycia materiałów wybuchowych. Na terenie inwestycji nie będzie prowadzona obróbka kopaliny. Kopalina będzie ładowana na samochody ciężarowe i wywożona do zewnętrznych odbiorców. Zaplecze socjalne dla pracowników zapewnione w kontenerze socjalnym ustawionym na terenie inwestycji

  • Rekultywacja wyrobiska poeksploatacyjnego. Po wydobyciu kopaliny przewiduje się wodny (stawy rybne) kierunek rekultywacji.

  1. opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony w oparciu o wyniki szczegółowej inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej w okresie wegetacyjnym roślin i w okresie aktywności zwierząt oraz określenia wpływu inwestycji na zinwentaryzowane wartości przyrodnicze.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem, zgodnie z załączonym do wniosku wypisem z ewidencji gruntów, stanowi w przeważającej części łąki trwałe.

W odniesieniu do form ochrony przyrody wyszczególnionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651), teren przedsięwzięcia znajduje się w granicach obszaru Natura 2000 Dolina Tywy PLH320050.

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z danymi przedstawionymi w KIP, realizowane będzie na powierzchni ok. 7,41 ha. W odniesieniu do całkowitej powierzchni obszaru chronionego, która zgodnie ze standardowym formularzem danych wynosi 3754,86 ha, powierzchnia planowanego przedsięwzięcia zajmuje poniżej 0,2 % całego obszaru.

Dla obszaru nie obowiązują ustalenia planu zadań ochronnych ani planu ochrony. Zgodnie ze standardowym formularzem danych zamieszczonym na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, przedmiot jego ochrony stanowią niżej wymienione siedliska przyrodnicze:

  • 3140 - twardowodne oligo- i mezotroficzne zbiorniki wodne z podwodnymi łąkami ramienic Charetea (jeziora ramienicowe),

  • 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nympheion, Potamion,

  • 3260 - nizinne i podgórskie rzeki ze zbiorowiskami włosieniczników Ranunculion fluitantis,

  • 7140 - torfowiska przejściowe i trzęsawiska (przeważnie z roślinnością z Scheuchzerio-Caricetea)

  • 7210 - torfowiska nakredowe (Cladietum marisci, Caricetum buxbaumii, Schoenetum nigricantis)*

  • 9130 - żyzne buczyny (Dentario glandulosae-Fagenion, Galio odorati-Fagenion)

  • 9160 - grąd subatlantycki (Stellario-Carpinetum)

  • 9170 - grąd środkowoeuropejski i subkontynentalny (Galio-Carpinetum, Tilio-Carpinetum)

  • 9190 - pomorski kwaśny las brzozowo-dębowy (Betulo-Quercetum)

  • 91E0 - łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albo-fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae, olsy źródliskowe)*

  • 91F0 - łęgowe lasy dębowo-wiązowo-jesionowe (Ficario-Ulmetum)

oraz koza Cobitis taenia.

Dla pozostałych wymienionych w standardowym formularzu danych siedlisk, tj.

  • 6120 - ciepłolubne, śródlądowe murawy napiaskowe (Koelerion glaucae)*,

  • 6210 - murawy kserotermiczne (Festuco-Brometea i ciepłolubne murawy z Asplenion septentrionalis-Festucion pallentis)* - priorytetowe są tylko murawy z istotnymi stanowiskami storczyków,

  • 6410 - zmiennowilgotne łąki trzęślicowe (Molinion),

  • 6430 - ziołorośla górskie (Adenostylion alliariae) i ziołorośla nadrzeczne (Convolvuletalia sepium),

  • 9110 - kwaśne buczyny (Luzulo-Fagenion),

oraz dla różanki Rhodeus sericeus amarus, jako ocenę obszaru wskazano „D”, a więc nie są one przedmiotem jego ochrony (zgodnie z: sprawa C?304/05 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Włoskiej z 2007 r.).

Teren przedsięwzięcia od północy graniczy z ciekiem wodnym (Kanał Strzeszowski), za którym znajduje się siedlisko przyrodnicze o kodzie 91E0b (łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe, olsy źródliskowe), natomiast od strony południowo-wschodniej występuje siedlisko o kodzie 6510 (niżowe i górskie łąki użytkowane ekstensywnie).

Siedlisko 91E0 stanowi przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Tywy. Zgodnie z danymi zawartymi w standardowym formularzu danych, powierzchnia siedliska w obszarze chronionym zajmuje 204,64 ha.

Zgodnie z danymi z 2015 r. Dyrekcji Lasów Państwowych zamieszczonymi na ogólnodostępnym portalu internetowym Banku Danych o Lasach (http://www.bdl.lasy.gov.pl/) obszar siedliska przyrodniczego 91E0 zajmuje powierzchnię 2,04 ha. Zgodnie z powyższym powierzchnia siedliska 91E0 w sąsiedztwie obszaru planowanego przedsięwzięcia stanowi ok. 1% całości siedliska znajdującego się w obszarze chronionym.

Siedlisko 6510 nie stanowi przedmiotu ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Tywy i nie wykazuje się go w standardowym formularzu danych dla tego obszaru.

Należy zwrócić uwagę, że planowane przedsięwzięcie w swoim charakterze, nie będzie nowym oddziaływaniem na terenie objętym wnioskiem. W latach 2002-2012 na obszarze inwestycyjnym funkcjonowało wydobycie kredy, które pozostało bez znaczącego wpływu na sąsiadujące z obszarem siedliska.

Ponadto, należy mieć na uwadze, że dla planowanego przedsięwzięcia zostaną wyznaczone zgodnie z Polską Normą „PN-G02100 - Górnictwo odkrywkowe. Szerokość pasów ochronnych wyrobisk odkrywkowych" pasy ochronne, które będą miały szerokość min. 15 m dla sąsiednich użytków leśnych. Biorąc pod uwagę, że:

  • wydobycie nie będzie intensywne, ponieważ będzie ograniczone do ok. 60 dni w ciągu roku,

  • urobek przed odebraniem z terenu wydobycia będzie układany na ziemi w celu odsączenia,

  • wydobycie nie będzie prowadzone w okresie letnim, kiedy występują wysokie temperatury i związane z tym faktem największe zapotrzebowanie na zasoby wodne,

nie należy spodziewać się, żeby planowane przedsięwzięcie wpłynęło na warunki hydrologiczne na obszarze przedsięwzięcia, który poprzez kanał Strzeszowski jest zasilany wodami Tywy, Jeziora Strzeszowskiego i Jeziora Długiego. Nie należy również się spodziewać, żeby w związku z realizowanym przedsięwzięciem wystąpił lej depresji o zasięgu większym niż obszar planowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z powyższym, w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie należy się spodziewać wystąpienia zagrożenia J02.05 modyfikowanie funkcjonowania wód, wskazanego w standardowym formularzu danych dla obszaru Dolina Tywy jako zagrożenie o poziomie wysokim.

Pozostałe zagrożenia związane z planowanym przedsięwzięciem wskazane w standardowym formularzu danych, odnoszące się do działalności górniczej, takie jak: C01.01 wydobywanie piasku i żwiru oraz C01.03 wydobywanie torfu posiadają poziom zagrożenia określony jako niski oraz nie odnoszą się wprost do wydobycia kredy jeziornej.

Mając powyższe na uwadze nie należy się spodziewać wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na sąsiadujące z terenem planowanego przedsięwzięcia siedliska 91E0 i 6510. Z uwagi na niewielką skalę planowanego przedsięwzięcia w odniesieniu do całkowitej powierzchni obszaru chronionego oraz fakt, że nie wystąpi wpływ na siedlisko 91E0 nie przewiduje się wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania na cele ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Tywy.

Niezależnie od powyższego można stwierdzić, że nawet w przypadku potencjalnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na 1% siedliska 91E0 w całym obszarze, nie zostanie zagrożony właściwy stan ochrony tego siedliska przyrodniczego w obszarze chronionym i tym samym również nie wystąpi znacząco negatywne oddziaływanie na przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Tywy. Podsumowując, nawet ewentualny wpływ na siedlisko pozostanie bez wpływu na przedmiot ochrony obszaru Natura 2000. Niemniej jednak raz jeszcze należy wskazać, że nie przewiduje się wystąpienia oddziaływania na siedlisko 91E0.

W odniesieniu do potencjalnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na zwierzęta należy podkreślić, że zgodnie z Waloryzacją Przyrodniczą Gminy, atrakcyjniejsze warunki siedliskowe dla fauny występują poza obszarem planowanego przedsięwzięcia, w jego sąsiedztwie (głównie obszar jeziora Strzeszowskiego). Ponadto, eksploatacja przedsięwzięcia będzie się odbywała tylko w okresie jesienno-zimowym (październik - luty), przez ok. 60 dni w ciągu roku. Funkcjonowanie inwestycji w zakładanym czasie wyklucza jej negatywne oddziaływanie w okresie lęgowym zwierząt, w tym gatunków takich, jak np.: błotniak stawowy, czy kormoran. Należy mieć na uwadze, że np.:

  • błotniak stawowy powraca z zimowisk od drugiej dekady marca, a odlatuje na zimowiska już od połowy sierpnia,

  • kormoran powraca z zimowisk na przełomie lutego i marca, a odlatuje na zimowiska od przełomu sierpnia i września.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie prowadzona poza okresem aktywności, w tym poza okresem lęgowym, płazów i gadów.

Obszar przedsięwzięcia będzie mógł być bez przeszkód wykorzystywany przez zwierzęta przez znaczną część roku, w okresie kiedy wydobycie kredy nie będzie prowadzone.

Za istotne należy uznać, że w sąsiedztwie obszaru planowanego przedsięwzięcia istnieją dogodne siedliska, taki jak np. dolina Tywy, jeziora Strzeszowskie, Długie, które będą mogły być wykorzystywane przez zwierzęta. Z tego względu nie przewiduje się, żeby czasowe zajęcie obszaru inwestycji mogło znacząco negatywnie wpłynąć na zwierzęta. Przewiduje się, że w miarę postępu prac wydobywczych, zwierzęta będą migrowały na wyżej wymienione tereny sąsiednie.

Po zakończeniu eksploatacji złoża i rekultywacji obszaru w kierunku stawów rybnych, obszar przedsięwzięcia będzie dogodnym siedliskiem dla ptaków wodno-błotnych.

Mając na uwadze nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na zwierzęta.

Po zakończeniu eksploatacji złoża i rekultywacji obszaru w kierunku stawów rybny, obszar przedsięwzięcia będzie dogodnym siedliskiem dla płazów.

  1. analizy w zakresie emisji, jakie będą powstawały w wyniku realizacji przedsięwzięcia (emisja zanieczyszczeń do powietrza, emisja hałasu, emisja odpadów, możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego i wód powierzchniowych);

W KIP wskazano, że realizacja przedsięwzięcia będzie związana z emisją odpadów, substancji do powietrza atmosferycznego, hałasu i ścieków.

Na etapie prac udostępniających będzie zdejmowany ze złoża nadkład o miąższości od 0,2 m do 0,6 m (średnio 0,3 m). Nadkład będzie zdejmowany stopniowo wraz z postępem frontu robót wydobywczych. Nadkład może być traktowany w dwojaki sposób:

  • jeżeli w koncesji zostaną określone warunki i sposób postępowania z nadkładem wówczas nie będzie on traktowany jako odpad,

  • jeżeli w koncesji nie zostaną określone warunki i postępowanie z nadkładem wówczas będzie on traktowany jako odpad i zaklasyfikowany zostanie do kodu 010102 - odpady z wydobywania kopalin innych niż rudy metali - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014, poz. 1923). Odpad ten stanowić będzie nadkład, który zdejmowany będzie w celu udostępnienia warstwy kredy. Nadkład stanowi warstwę murszu torfowego o grubości 0,2 do 0,6 m. Usunięty nadkład nie będzie poddawany żadnym przemianom mechanicznym, fizycznym itp., będzie on składowany na tymczasowych zwałach, a następnie posłuży do łagodzenia skarb w wyrobisku poeksploatacyjnym.

  • W przypadku, gdy nadkład traktowany będzie jako odpad, wówczas zostanie zagospodarowany zgodnie z wymaganiami ustawy o odpadach.

Miejsca magazynowania odpadów będą uporządkowane.

Poza wskazanymi powyżej, w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia powstaną również odpady: opakowania z tworzyw sztucznych 15 01 02, opakowania z tworzyw sztucznych 15 01 02, opakowania ze szkła 15 01 07.

Odpady magazynowane będą na terenie należącym do Inwestora, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenie w zakresie gospodarowania odpadami.

Odpady wytworzone w trakcie serwisowania i napraw maszyn prowadzone będą poza terenem inwestycji. Wytwórcą tych odpadów, zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.) będzie podmiot, który będzie świadczył usługę w tym zakresie a nie inwestor.

Emisja gazów i pyłów do powietrza związana będzie głównie z niezorganizowaną emisją ze środków transportu poruszających się po terenie inwestycji oraz jednej koparki pracującej przy zdejmowaniu nadkładu oraz ładowarek. Emisja ta będzie miała miejsce tylko podczas prowadzenia prac wydobywczych, a więc przez ok. 60 dni w ciągu roku w godzinach 9.00 - 14.00. Wywóz kredy samochodami ciężarowymi będzie się odbywał w ilości 2 szt./dobę. Mając na uwadze niezorganizowany charakter emisji, znacznie ograniczony w czasie nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji do powietrza w związku z realizacją przedsięwzięcia.

űródłami hałasu, podobnie jak w przypadku emisji do powietrza, będą środki transportu (2 szt./dobę), ładowarki oraz jedna koparka. Emisja będzie ograniczona tylko i wyłącznie do pory dziennej przez 60 dni w roku. Wykorzystywane maszyny i urządzenia powinny być sprawne i spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263, poz. 2202 z ze zm.).

Mając na uwadze skalę emisji znacznie ograniczoną w czasie (ok. 60 dni w roku, tylko pora dzienna), nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny.

  1. rozpoznania środowiska gruntowo-wodnego w obrębie terenu inwestycyjnego, określenia wpływu planowanego przedsięwzięcia na ekosystemy wodne i od wody zależne znajdujące się w zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji, a także wskazania najbliżej położonych Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP) oraz najbliżej położonych ujęć wód i określenia wpływu inwestycji na ww. zasoby, jak również określenia wpływu inwestycji na cele środowiskowe określone w planie gospodarowania wodami dla jednolitych części wód, w zlewni których znajduje się planowana inwestycja;

W Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (M.P. 2011 nr 40 poz. 451) przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) brano pod uwagę aktualny stan JCWP w związku z wymaganym zgodnie z Dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, tzw. Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW), warunkiem niepogarszania ich stanu. Dla jednolitych części wód, będących obecnie w bardzo dobrym stanie/potencjale ekologicznym, celem środowiskowym będzie utrzymanie tego stanu/potencjału. Ponadto, ustalając cele uwzględniano także różnicę pomiędzy naturalnymi, a silnie zmienionymi oraz sztucznymi częściami wód. Dla naturalnych części wód celem będzie osiągnięcie co najmniej dobrego stanu ekologicznego, dla silnie zmienionych i sztucznych części wód - co najmniej dobrego potencjału ekologicznego. Ponadto, w obydwu przypadkach, w celu osiągnięcia dobrego stanu/potencjału konieczne będzie dodatkowo utrzymanie co najmniej dobrego stanu chemicznego.

Planowane przedsięwzięcie z uwagi na klasyfikację:

  • jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) znajduje się w rejonie Tywa od źródeł do dopływu z Tywic o kodzie PLRW600025193275,

  • jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) znajduje się w rejonie JCWPd 24 o kodzie PLGW690024.

Zgodnie z Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry Ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitej części wód powierzchniowych PLRW600025193275 jest zagrożona i objęta derogacjami.

W Planie Gospodarowania Wodami dla wód podziemnych, dla obszaru PLGW690024 stan wód oceniono, jako dobry, i nie przewidziano nieosiągnięcia celów środowiskowych.

Należy mieć na uwadze, że jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych jest rolnictwo. Główne źródła związków biogennych (azot, fosfor) to hodowla zwierząt (bydło, trzoda chlewna, drób) oraz niewłaściwe przechowywanie nawozów organicznych i często nieprawidłowe nawożenie pól nawozami organicznymi i mineralnymi. Liczącym się źródłem zanieczyszczeń są również niekontrolowane zrzuty ścieków bytowych z małych osad oraz pojedynczych zabudowań (np. nieszczelne szamba, nieczynne studnie kopane, wykorzystywane jako odbiorniki ścieków i odpadów).

Zakres prac związanych z planowanym przedsięwzięciem nie wpisuje się w wyżej wymienione zagrożenia. Na terenie inwestycji będą powstawać ścieki bytowe odprowadzane do szczelnych toalet bezodpływowych, a następnie będą odbierane przez podmiot posiadający stosowne zezwolenia w tym zakresie. Planowane przedsięwzięcie nie będzie wywierało w negatywnego wpływu na jednolitą część wód powierzchniowych oraz podziemnych.

Podsumowując, eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie wpłynie ujemnie na środowisko wodne i gruntowe. Nie nastąpi degradacja wód podziemnych i powierzchniowych spowodowana jakimikolwiek zanieczyszczeniami, ani nie nastąpi pogorszenie stanu biologicznego, chemicznego wód powierzchniowych. Inwestycja nie wpłynie na nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w Planie Gospodarowania Wodami.

Z ogólnie dostępnych systemów informacji przestrzennej (http://epsh.pgi.gov.pl/) wynika, że obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się w odległości:

  • powyżej 20 km od GZWP nr 134 Zbiornik Dębno,

  • powyżej 35 km od nieudokumentowanego GZWP nr 135 Zbiornik Barlinek,

  • ok. 40 km od GZWP nr 122 Dolina kopalna Szczecin,

  • powyżej 40 km od GZWP nr 123 Zbiornik międzymorenowy Stargard-Goleniów.

Wskazane powyżej odległości wykluczają oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na zasoby głównych zbiorników wód podziemnych.

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane przy zachowaniu wymagań wynikających z Polskiej Normy „PN-G02100 - Górnictwo odkrywkowe. Szerokość pasów ochronnych wyrobisk odkrywkowych" i wyznaczone zostaną od niego odpowiednie pasy ochronne. Należy mieć na uwadze, że wydobycie będzie prowadzone przez 60 dni w roku i tylko w okresie jesienno-zimowym. Nie będzie ono prowadzone w okresie letnim, kiedy występują wysokie temperatury i związane z tym faktem największe zapotrzebowanie na zasoby wodne. Mając na względzie ten fakt, można stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie w sposób znaczący na gospodarkę wodną terenu, na którym będzie realizowane oraz terenów sąsiednich. Nie przewiduje się wystąpienia leja depresji poza obszarem, na którym prowadzone będzie wydobycie.

  1. wskazania działań mających na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań planowanej inwestycji w odniesieniu do poszczególnych komponentów środowiska znajdujących się w zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji;

Z informacji przedstawionych przez inwestora w KIP wynika, że planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarze, na którym prowadzono już działalność polegającą na wydobyciu kredy. Wydobycie będzie ograniczone do ok. 60 dni w roku, w okresie jesienno-zimowym i pory dziennej (godz. 9.00 - 14.00). W związku z realizowanym przedsięwzięciem nie przewiduje się wystąpienia ponadnormatywnych oddziaływań w zakresie emisji hałasu oraz gazów i pyłów do powietrza. Z tego względu nie istnieje potrzeba wskazywania działań mających na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań planowanej inwestycji w tym zakresie.

W odniesieniu do potencjalnego oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne inwestor wskazał na konieczność:

  • przetrzymywania materiałów i substancji ropopochodne służące do napędu maszyn i urządzeń (jeżeli zostanie przewidziane ich magazynowanie) jedynie w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio zabezpieczonych,

  • poddawania maszyn pracujących na terenie inwestycji okresowym przeglądom technicznym dla utrzymania ich sprawności.

  1. przeprowadzenia analizy w zakresie możliwości wystąpienia sytuacji awaryjnych zarówno na etapie realizacji, jak i podczas eksploatacji inwestycji, przy uwzględnieniu działań, jakie zostaną podjęte w celu wyeliminowania tego typu zagrożenia;

Zgodnie z art. 3 pkt. 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.) przez poważną awarię rozumie się rozumie się zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem.

Zgodnie z art. 3 pkt. 24 ustawy Prawo ochrony środowiska przez poważną awarię przemysłową rozumie się poważną awarię w zakładzie. Ochrona przed awariami przemysłowymi w rozumieniu prawa ochrony środowiska prowadzona jest w odniesieniu do zakładów cechujących się ryzykiem wystąpienia takiej awarii.

Zgodnie z art. 248 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej, zwanej dalej „awarią przemysłową”, w zależności od rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznej znajdującej się w zakładzie uznaje się za zakład o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, zwany dalej „zakładem o zwiększonym ryzyku”, albo za zakład o dużym ryzyku wystąpienia awarii, zwany dalej „zakładem o dużym ryzyku”.

W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 1479) ustalono kategorie i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku.

Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie będą przetrzymywane substancje w ilościach wskazanych w rozporządzeniu w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, nie może być ono zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i nie zachodzi w jego przypadku konieczność określenia przewidywanego oddziaływania na środowisko wskutek wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze, że wszelkie awarie są zdarzeniami losowymi, trudnymi do przewidzenia.

W KIP wskazano m.in., że w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego materiały i substancje ropopochodne służące do napędu maszyn i urządzeń, jeżeli zostanie przewidziane ich magazynowanie powinny być magazynowane jedynie w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio zabezpieczonych, maszyny pracujące na terenie inwestycji powinny być poddawane okresowym przeglądom technicznym dla utrzymania ich sprawności.

  1. przeprowadzenia analizy w zakresie wpływu planowanej inwestycji na krajobraz;

Z informacji przedstawionych w KIP wynika, że planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie częściowo przekształconym, gdzie w latach 2002 - 2012 prowadzono działalność wydobywczą.

Teren realizacji inwestycji znajduje się poza formami ochrony przyrody wskazanymi w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), powoływanymi w celu ochrony ponadprzeciętnych walorów krajobrazowych, takich jak np. parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, czy też zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.

Na terenie gdzie ma zostać zrealizowana inwestycja, nie występują obiekty o wysokich wartościach krajobrazu, jak np. panoramy historyczne, komponowane krajobrazy założeń pałacowo-parkowych, pomniki historii, pola bitew historycznych, zabytkowe zespoły sakralne, krajobrazy twierdz warownych, przedpola ekspozycyjne terenów o unikalnych walorach.

Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje znacząco negatywnego oddziaływania na krajobraz.

  1. przeprowadzenia analizy w zakresie wpływu planowanej inwestycji na klimat;

Na podstawie analizy informacji zawartych w KIP organ stwierdził, że planowane przedsięwzięcie nie będzie związane z ponadnormatywną emisją do atmosfery pyłów i gazów, w tym substancji, o których mowa w ustawie z dnia 15.05.2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2015 r., poz. 881). Do wspomnianych substancji należą głównie chlorofluorowęglowodory (CFC), halony, wodorochlorofluorowęglowodory (HCFC), wodorobromofluorowęglowodory (HBFC), bromochlorometan, itp.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie przyczyniało się do negatywnych zmian atmosferycznych, szczególnie nie wystąpi uwalnianie gazów do atmosfery w ilościach mogących być przyczyną efektu cieplarnianego. Do gazów cieplarnianych zalicza się głównie: parę wodną, dwutlenek węgla, metan, freony, podtlenek azotu (N2O), gazy przemysłowe (HFC, PFC, SF6).

Planowane przedsięwzięcie będzie związane z emisją gazów i pyłów emitowanych przez koparkę wykorzystywaną do wydobycia kredy, ładowarki oraz samochody transportujące urobek w liczbie ok. 2 na dobę. Nie przewiduje się żeby emisja zanieczyszczeń do powietrza była znacząca i mogła mieć wpływ na zmiany klimatyczne w skali lokalnej lub globalnej.

W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będą usuwane znaczne obszary leśne. Lasy, które pochłaniają znaczne ilości dwutlenku węgla, będącego jednym z gazów cieplarnianych, pomagają ograniczać zmiany klimatyczne.

Mając powyższe na uwadze, nie przewiduje się wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na klimat.

  1. przeprowadzenia analizy w zakresie konfliktów społecznych, jakie mogą się pojawić w związku z planowaną inwestycją.

Za najistotniejsze, w odniesieniu do potencjalnych konfliktów społecznych, należy uznać to, że na obszarze planowanego przedsięwzięcia prowadzono już wydobycie kredy jeziornej. W tym względzie wykorzystanie terenu inwestycyjnego nie ulegnie zmianie. W trakcie wydobycia prowadzonego w latach 2002-2012 nie wpływały skargi od mieszkańców na uciążliwości związane z prowadzoną działalnością górniczą.

Ważnym aspektem funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia jest jego ograniczenie tylko do okresu jesienno-zimowego i do pory dziennej.

Taki stan rzeczy nie powinien negatywnie wpłynąć na użytkowanie najbliższej zabudowy, tj. zabudowy o charakterze rekreacyjnym, która znajduje się na sąsiadującej z terenem inwestycyjnym od zachodu działce 244/6 obręb Strzeszów.

W związku z eksploatacją złoża, z uwagi na skalę prowadzonych prac, jak i okres, w którym będą prowadzone, nie wystąpi znacząca emisja pyłów i gazów do powietrza oraz wpływ na klimat akustyczny.

Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się możliwości wystąpienia konfliktów społecznych.

Reasumując przedstawione powyższej informacje stwierdza się, że są one wystarczające do zajęcia stanowiska, bez konieczności sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Po przeprowadzeniu analizy wszystkich dostępnych materiałów i dokumentów, uwzględniając łącznie uwarunkowania wynikające z art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Trzcińska Zdroju zważył co następuje.

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia z uwzględnieniem:

  1. Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na eksploatacji kredy jeziornej ze złoża „Strzeszów”, w miejscowości Strzeszów, gmina Trzcińsko-Zdrój na działkach ewidencyjnych o numerach: 244/3, 267, 268, 514, 515, 516, obręb Strzeszów, gmina Trzcińsko-Zdrój. ". Dla w/w złoża zostanie utworzony obszar górniczy i teren górniczy.

Na obszarze w latach 2002-2012 na podstawie koncesji wydanej przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 08.01.2003 r., znak: SP-G-4-7412/1/2003 była prowadzona działalność górnicza.

Kreda jeziorna wydobywana będzie na obszarze o powierzchni 7,41 ha.

Eksploatacja będzie prowadzona odkrywkowo, systemem ścianowym w granicach złoża, tylko w okresie jesienno-zimowym (październik - luty), przez ok. 60 dni w ciągu roku, tylko w porze dziennej w godz. 9.00 - 14.00.

Wywóz kredy samochodami ciężarowymi będzie się odbywał tylko w porze dziennej w ilości 2 szt./dobę (samochody ciężarowe o ładowności ok. 17 ton).

Na terenie złoża nie przewiduje się budowy trwałych obiektów budowlanych. Na cele socjalne wykorzystywane będą przewoźne obiekty kontenerowe, wyposażone w urządzenia sanitarne lub wolnostojące kabiny toaletowe typu Toi Toi.

Roczne wydobycie kredy wyniesie ok. 2,0 tys. ton.

Wydajność eksploatacyjna kopalni ok. 34,0 t/dobę.

Przewidywany czas eksploatacji złoża 20 lat.

Zakres prac przygotowawczych, poprzedzających wydobycie kredy jeziornej w rozpatrywanej inwestycji obejmuje:

  • wytyczenie w terenie, w ramach przemieszczania się eksploatacji, granic złoża, obszaru i terenu górniczego,

  • ustawienie w terenie, w ramach przemieszczania się eksploatacji, na zewnętrznych granicach zwałów tablic ostrzegawczych,

  • usunięcie nadkładu z takiej powierzchni, aby można było podjąć bezpieczną eksploatację kopaliny.

Pasy ochronne zostaną wyznaczone zgodnie z Polską Normą „PN-G02100 - Górnictwo odkrywkowe. Szerokość pasów ochronnych wyrobisk odkrywkowych". Pasy te będą miały następujące szerokości:

  • dla publicznych dróg kołowych - min. 10 m,

  • dla napowietrznych linii energetycznych - min. 10 m,

  • dla sąsiednich użytków leśnych - min 15 m,

  • dla pozostałych terenów nie należących do użytkowania wyrobiska - min 6 m.

W ramach robót udostępniających nadkład przykrywający surowiec będzie usunięty. Będzie on zdejmowany etapami, w dostosowaniu do postępu robót wydobywczych. Nadkład będzie deponowany na tymczasowych zwałach.

Eksploatacja złoża prowadzona będzie sposobem odkrywkowym, systemem zabierkowym. Eksploatacja będzie prowadzona jednym poziomem przy użyciu koparki o zdolności wydobywania kredy do głębokości 5 m poniżej zwierciadła wody (szt. 1), załadunek na samochody prowadzony będzie przy użyciu ładowarki spalinowej z łyżką o pojemności 2 m3. Urobienie będzie się odbywało bez użycia materiałów wybuchowych. Na terenie inwestycji nie będzie prowadzona obróbka kopaliny. Kopalina będzie ładowana na samochody ciężarowe i wywożona do zewnętrznych odbiorców. Zaplecze socjalne dla pracowników zapewnione w kontenerze socjalnym ustawionym na terenie inwestycji

Rekultywacja wyrobiska poeksploatacyjnego. Po wydobyciu kopaliny przewiduje się wodny (stawy rybne) kierunek rekultywacji.

  1. Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Projektowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami. Biorąc pod uwagę skalę i lokalizację przedsięwzięcia, w stwierdza się, że nie występuje ryzyko wystąpienia istotnych oddziaływań skumulowanych.

  1. Wykorzystania zasobów naturalnych.

Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia wykorzystywane będzie paliwo do maszyn pracujących przy eksploatacji złoża.

W ramach przedsięwzięcia, w ciągu ok. 20 lat eksploatacji zostaną wydobyte ok. 34 tony kredy jeziornej. Taki kierunek zainwestowania terenu planowanego przedsięwzięcia jest zgodny z uwarunkowaniami i zamierzeniami planistycznymi Gminy.

  1. Emisji i występowania innych uciążliwości.

Emisja gazów i pyłów do powietrza związana będzie głównie z niezorganizowaną emisją ze środków transportu poruszających się po terenie inwestycji oraz jednej koparki pracującej przy zdejmowaniu nadkładu oraz ładowarek. Emisja ta będzie miała miejsce tylko podczas prowadzenia prac wydobywczych, a więc przez ok. 60 dni w ciągu roku w godzinach 9.00 - 14.00. Wywóz kredy samochodami ciężarowymi będzie się odbywał w ilości 2 szt./dobę. Mając na uwadze niezorganizowany charakter emisji, znacznie ograniczony w czasie nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji do powietrza w związku z realizacją przedsięwzięcia.

űródłami hałasu, podobnie jak w przypadku emisji do powietrza, będą środki transportu (2 szt./dobę), ładowarki oraz jedna koparka. Emisja będzie ograniczona tylko i wyłącznie do pory dziennej przez ok. 60 dni w roku. Wykorzystywane maszyny i urządzenia powinny być sprawne i spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263, poz. 2202 z ze zm.). Mając na uwadze skalę emisji znacznie ograniczoną w czasie (60 dni w roku, tylko pora dzienna), nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jej funkcjonowanie ograniczone czasowo tylko do okresu jesienno-zimowego i pory dziennej (godz. 9.00-14.00), stwierdza się, że jej eksploatacja nie będzie powodować istotnych oddziaływań i uciążliwości.

  1. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii,

Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy Prawo ochrony środowiska.

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

  1. Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem położony jest na obszarach wodno-błotnych, niemniej zakres oddziaływania, który będzie związany z jego realizacją można uznać za akceptowalny.

Obszar inwestycji nie będzie eksploatowany w okresie szczytowych okresów aktywności zwierząt wykorzystujących ten teren. Poza okresem eksploatacji obszar przedsięwzięcia będzie mógł być wykorzystywany przez zwierzęta bez przeszkód. Przewiduje się, że w miarę postępu prac wydobywczych, zwierzęta będą migrowały na tereny sąsiednie, gdzie znajdują się dogodne warunki siedliskowe.

Po zakończeniu eksploatacji złoża i rekultywacji terenu w kierunku stawów rybnych cały obszar będzie mógł być bez przeszkód wykorzystywany przez zwierzęta.

  1. Obszary wybrzeży.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem położony jest poza obszarami wybrzeży.

  1. Obszary górskie lub leśne.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem położony jest poza obszarami górskimi i leśnymi.

  1. Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem położony jest poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

  1. Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach obszaru Natura 2000 Dolina Tywy PLH320050.

W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania na cele ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Tywy.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie naruszy integralności wyznaczonych obszarów Natura 2000 oraz nie naruszy ich powiązań z innymi wyznaczonymi obszarami.

  1. Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

  1. Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem położony jest poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne

  1. Gęstość zaludnienia.

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarem zabudowanym.

  1. Obszary przylegające do jezior.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach bezpośrednio przylegających do jezior.

  1. Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na terenie uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.

  1. Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:

  1. Zasięgu oddziaływania, obszaru geograficznego liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do działek inwestycyjnych, na których zrealizowane zostanie planowane przedsięwzięcie.

  1. Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze.

Ze względu na charakter, zakres oraz znaczną (ok. 20 km) odległość przedsięwzięcia od granic Rzeczpospolitej Polskiej, nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania projektowanej inwestycji na środowisko.

  1. Wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania o znacznej wielkości i złożoności. Nie ulegnie również znaczącemu obciążeniu istniejąca infrastruktura techniczna.

  1. Prawdopodobieństwa oddziaływania.

Oddziaływania będące efektem realizacji planowanego przedsięwzięcia będą miały jedynie lokalny zasięg i ograniczą się do działek inwestycyjnych.

  1. Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

Podczas realizacji inwestycji, emisja gazów i pyłów do powietrza będzie miała charakter krótkotrwały. Nie spowoduje trwałych zmian w środowisku atmosferycznym i zakończy się wraz z chwilą zakończenia realizacji inwestycji. Hałas emitowany w trakcie prowadzenia prac będzie hałasem okresowym i zakończy się wraz z chwilą zakończenia realizacji inwestycji.

Po przeprowadzonej analizie, mając na uwadze opisane powyżej uwarunkowania, postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie, zażalenie nie przysługuje.

1


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Piotr Bugajski

Data wytworzenia:
19 sty 2016

Osoba dodająca informacje

Kamil Wiącek

Data publikacji:
19 sty 2016, godz. 12:53

Osoba aktualizująca informacje

Kamil Wiącek

Data aktualizacji:
19 sty 2016, godz. 12:53